Με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), τον προηγούμενο μήνα τα τρόφιμα – μη αλκοολούχα ποτά σημείωσαν μείωση 0,7% σε σχέση με τον Οκτώβριο όπως και ο κλάδος των ξενοδοχείων-καφέ-εστιατορίων. Σε ετήσια βάση επιβραδύνθηκε ο ρυθμός αύξησης στα τρόφιμα – μη αλκοολούχα ποτά που έφτασε στο 0,6%. Πρωταγωνιστικό ρόλο είχαν για ακόμα ένα μήνα είχαν οι αυξήσεις στο ελαιόλαδο με σημαντική υποχώρηση όμως του ρυθμού ανοδικής πορείας των τιμών σε μονοψήφιο ποσοστό, ενώ στη δεύτερη θέση με τη μεγαλύτερη άνοδο είναι τα αποξηραμένα φρούτα και ξηροί καρποί. Αντίθετα μείωση κατεγράφη σε ζυμαρικά, γαλακτοκομικά και αυγά.
Στις πρώτες θέσεις με τις μεγαλύτερες αυξήσεις, σε ετήσια βάση, είναι το ελαιόλαδο με ποσοστό 6,4%, τα αποξηραμένα φρούτα και ξηροί καρποί 6,2% και τα δημητριακά για πρωινό 5,6%. Αντίθετα τη μεγαλύτερη πτώση 10,1% σημείωσαν τα ζυμαρικά και ακολουθούν τα γαλακτοκομικά και αυγά -3,4% και τα πουλερικά -1,9%.
Στο σκέλος των υπηρεσιών, παρατηρείται αύξηση κατά 34,9% στις μεταφορές επιβατών με αεροπλάνο, σε ετήσια βάση, όπως επίσης στα ξενοδοχεία-μοτέλ- πανδοχεία 11,9% και στα ενοίκια κατοικιών κατά 7,5%
Στο σκέλος της ενέργειας, ο ηλεκτρισμός σημείωσε αύξηση 7%, σε ετήσια βάση, ενώ μείωση 13,4% σημείωσε η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης.
Σε σχέση με τον Οκτώβριο, μείωση κατά 4,6% κατέγραψαν οι τιμές σε ζυμαρικά, 3,8% τα νωπά φρούτα και 2,8% τα νωπά λαχανικά.
Πού καταγράφηκαν αυξήσεις και πού μειώσεις
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 2,4% τον μήνα Νοέμβριο 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών.
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 0,6% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, δημητριακά για πρωινό, μοσχάρι, ψάρια νωπά, ελαιόλαδο, αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκάπαγωτά, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, πίτσες και πίτες, ζυμαρικά, πουλερικά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα.
- 1,0% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 7,2% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 2,1% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
- 3,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 1,7% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά.
- 1,6% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
- 1,4% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες-βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας, διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού.
- 2,6% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 6,0% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 2,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
- 0,1% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, οικιακές υπηρεσίες
Πηγή: Ναυτεμπορική, Ραλλού Αλεξοπούλου • [email protected]