Οι καταναλωτές ανά τον κόσμο πλήττονται από την ακρίβεια σε πολλά βασικά προϊόντα. Μέσα σε αυτό το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον παρατηρούνται και διάφορα παράδοξα όπως αυτό που καταγράφηκε τον περασμένο μήνα στις ΗΠΑ: οι τιμές του μπέικον αυξήθηκαν σημαντικά, αλλά το ζαμπόν υποχωρεί.
Σύμφωνα με στοιχεία για τον πληθωρισμό από το Γραφείο Στατιστικών Εργασίας, το μπέικον είναι πιο ακριβό από ό,τι πριν από ένα χρόνο, με τις τιμές να αυξάνονται κατά 6,9% από τον Μάιο του 2023 έως τον Μάιο του τρέχοντος έτους. Οι χοιρινές μπριζόλες αυξήθηκαν επίσης, κατά 4,6%. Ωστόσο, οι τιμές του ζαμπόν ήταν χαμηλότερες, με πτώση 5,4% συνολικά και πτώση 6,3% στις κονσέρβες.
Η ακρίβεια και οι νόμοι της
Οι λάτρεις της οικονομίας μπορεί να θυμούνται ότι οι τιμές καθορίζονται ανάλογα με την προσφορά και τη ζήτηση. Θα περίμενε κανείς ότι τυχόν προβλήματα εφοδιασμού, όπως πάρα πολλά γουρούνια ή πολύ λίγα, θα μπορούσαν να προκαλέσουν την αύξηση ή την πτώση των τιμών καθενός από τα είδη, όλα προς την ίδια κατεύθυνση.
Η απόκλιση, λοιπόν, πρέπει να προκαλείται από διαφορές στην πλευρά της ζήτησης. Και είναι: Η ζήτηση για εγχώριο χοιρινό έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια εκτός των ΗΠΑ. Αλλά η αυξανόμενη ζήτηση, συν την ίδια ή μειωμένη προσφορά, θα πρέπει να ωθήσει τις τιμές προς τα πάνω, όχι προς τα κάτω.
Τι συμβαίνει, λοιπόν;
Το CNN Businnes εξηγεί ότι για να καταλάβει κανείς θα πρέπει να εξετάσει τη μακροπρόθεσμη στρατηγική τιμολόγησης λιανικής και τις τάσεις των τιμών των τροφίμων.
Είναι όλα σχετικά
Ο Glynn Tonsor, καθηγητής στο τμήμα οικονομικών της γεωργίας στο Kansas State University υποστηρίζει ότι αν κάποιος κάνει zoom out, θα διαπιστώσει ότι οι τιμές του χοιρινού κρέατος πράγματι ανεβαίνουν παντού.
Από τον Μάιο του 2019 έως τον Μάιο του 2024, σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία που κοινοποίησε η Ομοσπονδιακή Τράπεζα του Σεντ Λούις, οι τιμές του ζαμπόν, των χοιρινών μπριζολών και του μπέικον αυξήθηκαν.
Αλλά οι τιμές για το ζαμπόν στην πραγματικότητα ανέβηκαν υψηλότερα από τις τιμές του μπέικον και της χοιρινής μπριζόλας. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι εξαγωγές ζαμπόν των ΗΠΑ ανθίζουν, ιδιαίτερα στο Μεξικό.
«Στα μέσα αυτής της πενταετίας, είχαμε αυτή την ώθηση της μεξικανικής ζήτησης», είπε ο Tonsor. «Η αγορά των ΗΠΑ ανταγωνίζεται το Μεξικό για το ίδιο ζαμπόν», πρόσθεσε. «Έτσι οι τιμές θα είναι υψηλότερες στο εσωτερικό».
Ο κόσμος λατρεύει το μπέικον
Ένας άλλος λόγος για τις υψηλές τιμές του μπέικον: μεγάλη ζήτηση, ακόμα και όταν είναι ακριβό.
«Οι άνθρωποι είναι πιο πρόθυμοι να πληρώσουν για το μπέικον παρά για κάποια άλλα προϊόντα χοιρινού κρέατος», δήλωσε η Christine McCracken, ανώτερη αναλύτρια ζωικής πρωτεΐνης στη RaboBank.
Οι λιανοπωλητές καθορίζουν τις τιμές στρατηγικά. Έτσι, εάν γνωρίζουν ότι οι πελάτες είναι πιο πρόθυμοι να ξοδέψουν περισσότερα για μπέικον, μπορεί να διατηρήσουν αυτές τις τιμές υψηλές ή να τις αυξήσουν για να αντισταθμίσουν τις μειώσεις σε άλλους τομείς, όπου οι πελάτες μπορεί να ξοδέψουν λιγότερα.
Οι τιμές στο σούπερ μάρκετ δεν συνδέονται μόνο με το κόστος. Καθορίζονται επίσης σύμφωνα με την ψυχολογία του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι ψωνίζουν.
Για παράδειγμα: αν δείτε υπάρχει μια προσφορά για αυγά ή για μείγμα για τηγανίτες, μπορείτε να πάτε στο κατάστημα για αυτά τα είδη. Μόλις μπείτε, μπορείτε κάλλιστα να αγοράσετε κι ένα πακέτο μπέικον ως απόλαυση — γιατί έτσι κι αλλιώς θα φτιάχνετε πρωινό στο σπίτι και έχετε καλή τιμή για το μεγαλύτερο μέρος του γεύματος.
Είναι επίσης πιθανό οι τιμές του μπέικον να μην είναι τόσο υψηλές όσο φαίνονται λόγω των εκπτώσεων.
Η στρατηγική
«Αυτό που βλέπετε περισσότερο στο μπέικον είναι μια στρατηγική υψηλού-χαμηλού», είπε ο McCracken. «Θα διατηρήσετε την τιμή ψηλά σε μια κανονική μέρα και στη συνέχεια θα το βάλετε σε σούπερ έκπτωση».
Και ακόμα κι αν το μπέικον, οι χοιρινές μπριζόλες και το ζαμπόν (με την μακρινή ματιά) γίνονται πιο ακριβά, μπορεί να εξακολουθούν να είναι φθηνότερη επιλογή πρωτεΐνης από το βόειο κρέας— για να μην αναφέρουμε τα γεύματα σε εστιατόρια.
Πηγή: ΟΤ