Σε έντεκα εισηγήσεις για την κυπριακή οικονομία, προχωρά το δημοσιονομικό συμβούλιο, στην ενδιάμεσή του έκθεση.
Οι εισηγήσεις αφορούν:
1) Συγκράτηση των ανελαστικών δαπανών σε επίπεδα που να συνάδουν µε τις µεσοπρόθεσµες και µακροπρόθεσµες προοπτικές εσόδων της ∆ηµοκρατίας και όχι µε τους βραχυπρόθεσµους και µη επαναλαµβανόµενους ρυθµούς αύξησης των κρατικών εσόδων.
2) ∆ιατήρηση των συνολικών καθαρών πρωτογενών δαπανών στα επίπεδα που προβλέπονται από τους νέους κανόνες οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ. Οι νέοι κανόνες συνεπάγονται πως, για την κάθε αύξηση, θα πρέπει να προκύπτει ισόποση εξοικονόµηση από άλλα κονδύλια.
3) Ανάπτυξη και εισαγωγή πολιτικής διαχείρισης κόστους στην αγορά δικαιωµάτων εκποµπής ρύπων και στην αγορά καυσίµων (ΑΗΚ). Λήψη πολιτικών αποφάσεων για αναβάθµιση της διευθυντικής δυναµικής του οργανισµού στη βάση των ευρηµάτων και εισηγήσεων του ∆ΝΤ.
4) Η οποιαδήποτε επέκταση της χρηµατοδότησης των νοσηλευτηρίων του ΟΚΥπΥ, να συνοδεύεται µε αυστηρό χρονοδιάγραµµα και οδικό χάρτη παραδοτέων στη βάση του Σχεδίου ∆ράσης, ως προϋπόθεση για µελλοντικές νέες χρηµατοδοτήσεις, ούτως ώστε τα χρονοδιαγράµµατα να είναι «σκληρά» και δεσµευτικά. Η επέκταση της χορηγίας µετά την 31η Μαΐου 2025, να γίνει αποδεκτή από την κυβέρνηση και τη Βουλή των Αντιπροσώπων, µόνο εάν υποβληθεί ρητή και αμετάκλητη καταληκτική ηµεροµηνία αυτονόµησης.
5) Υπολογισµό των υποχρεώσεων της ∆ηµοκρατίας σε σχέση µε το Κλίµα και την Ενέργεια στις προβλεπόμενες δαπάνες. Αντί για αγορά δικαιωµάτων («πρόστιµα») θα ήταν προτιµότερο τα ίδια ή αντίστοιχα ποσά να δαπανηθούν για υποδοµές και δράσεις προς επίτευξη στόχων και µακροπρόθεσµο όφελος.
6) Λήψη πολιτικής απόφασης µε εντολές στην κρατική µηχανή για την ολοκληρωµένη συλλογή στοιχείων τα οποία θα µπορούν να υποστηρίξουν την ανάπτυξη πολιτικών επιλογών οι οποίες να ενισχύουν το θετικό αποτύπωμα των ξένων επιχειρήσεων στην Κύπρο και ταυτόχρονα να στηρίζουν την µονιµότητα των εν λόγων Άµεσων Ξένων Επενδύσεων στην κυπριακή οικονοµία. Τα εν λόγω, σήµερα ανεπαρκή, στοιχεία, αφορούν ιδιαίτερα στις εισροές από την Ουκρανία, και δευτερευόντως, το Ισραήλ.
7) Στις περιπτώσεις όπου θα κριθεί απαραίτητη µια αλλαγή πολιτικής, υιοθέτηση νέας πολιτικής ή άλλη πολιτική πράξη που συνεπάγεται νέες δαπάνες, αυτή θα πρέπει να συνοδεύεται µε ταυτόχρονη και παράλληλη ανακοίνωση για αντίστοιχη εξοικονόµηση σε άλλες γραµµές του Προϋπολογισµού.
8) Υιοθέτηση Επενδυτικής Πολιτικής και πολιτικής διαχείρισης των προσωρινών πλεονασμάτων του ΤΚΑ.
9) Εισαγωγή της αίσθησης του κατεπείγοντος στην υλοποίηση δεσµεύσεων για το Σχέδιο Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας (ΣΑΑ).
10) Ψηφιακή µετάβαση της κρατικής µηχανής και εκσυγχρονισµός διαδικασιών του δηµοσίου στη βάση βέλτιστων πρακτικών. Έναρξη το συντοµότερο προγράµµατος ψηφιοποίησης και αναθεώρησης διαδικασιών της κρατικής µηχανής, µε στόχο το κόστος που επωµίζεται η κοινωνία για τη συντήρησή της, να συνάδει µε τα οφέλη που αποκοµίζει.
11) Aντιµετώπιση του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών (Current Account) ως προτεραιότητα, και εισαγωγή εντός του 2024 σφαιρικής και ολοκληρωµένης πολιτικής για αντιµετώπιση του θέµατος, προς αντικατάσταση των κατακερµατισµένων, αλληλοσυγκρουόµενων και χωρίς συνοχή πολιτικών.