- η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας και η βελτιωμένη προοπτική της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας μπορεί να οδηγήσει σε ακόμα εντονότερο ενδιαφέρον για τους ελληνικούς τίτλους και επενδυτικά σχέδια
- μια υψηλότερη αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας μετά από επιτάχυνση της υλοποίησης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων και των διαθρωτικών μεταρρυθμίσεων στις αγορές αγαθών και υπηρεσιών καθώς της αγοράς εργασίας
- η ταχύτερη του αναμενόμενου πτωτική πορεία του πληθωρισμού και των επιτοκίων της ΕΚΤ, με ευεργετικές επιδράσεις στο κόστος δανεισμού, στην εμπιστοσύνη των αγορών και τελικά στην ανάπτυξη.
Οι παραπάνω προβλέψεις του Κρατικού Προϋπολογισμού γίνονται κάτω από πιθανούς, κυρίως εξωγενείς κινδύνους, όπως:
- η συνεχώς αυξανόμενη γεωπολιτική αβεβαιότητα που προκαλούν οι πολεμικές συρράξεις στην Μέση Ανατολή και στην Ουκρανία
- η μεγαλύτερη του αναμενόμενου, επιβράδυνση των οικονομιών της Βόρειας Ευρώπης, που είναι οι σημαντικότεροι εμπορικοί εταίροι της Ελλάδας θα μπορούσε να περιορίσει τη δυνατότητα της χώρας να χρηματοδοτήσει τυχόν πρόσθετα μέτρα έκτακτης δημοσιονομικής στήριξης πχ λόγω της κλιματικών αλλαγών
- μη αναμενόμενες δυσκολίες στην εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και στην αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος.
Το ΕΔΣ επιβεβαιώνει ότι οι παραδοχές που έχουν γίνει για τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές εξελίξεις (ανάπτυξη για το 2024 2,2% και για το 2025 2,3% και πρωτογενές πλεόνασμα 2,4% του ΑΕΠ και 2,5% του ΑΕΠ αντίστοιχα) είναι συνεπείς με τους στόχους της δημοσιονομικής σταθερότητας. Οι παραπάνω προβλέψεις είναι ευθυγραμμισμένες με το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πλαίσιο του ΥΠΕΘΟ για την περίοδο 2025-2028.
Η δημοσιονομική βελτίωση που προβλέπεται για το 2025 υποστηρίζεται από την ενίσχυση του επενδυτικού κλίματος και την ισχυρή αναπτυξιακή δυναμική. Ωστόσο, σημαντικοί εξωτερικοί κίνδυνοι, όπως η γεωπολιτική αβεβαιότητα και οι οικονομικές εξελίξεις σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, αποτελούν παράγοντες αβεβαιότητας.
Η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου αντισταθμίζεται από τις υψηλότερες δαπάνες για τόκους, με αποτέλεσμα το ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης να εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να είναι ελλειμματικό, παραμένοντας ωστόσο σε σημαντικό χαμηλότερο ποσοστό από το όριο το 3% του ΑΕΠ (1% του ΑΕΠ το 2024 και 0,6% του ΑΕΠ το 2025).
Κύριοι παράγοντες που συμβάλουν σε αυτή την ταχεία αποκλιμάκωση είναι η διατήρηση ισχυρής ονομαστικής ανάπτυξης και η σημαντική αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος. Ειδικότερα, τα επόμενα χρόνια αναμένεται μια ελαφρά εξασθένιση της σημασίας της επίδρασης της σχέσης έμμεσου επιτοκίου δανεισμού και ονομαστικού ρυθμού ανάπτυξης στο λόγο χρέους προς ΑΕΠ και αύξηση της βαρύτητας στη διαμόρφωση σημαντικού πρωτογενούς πλεονάσματος.
Πηγή: Ναυτεμπορική, Ραλλού Αλεξοπούλου • [email protected]