Τις πρώτες τρεις στάσεις/στέγαστρα λεωφορείου που τοποθετήθηκαν επί της Λεωφόρου Μακαρίου Γ’ στη Λευκωσία στο πλαίσιο του Πιλοτικού Έργου Στάσεων-Στεγάστρων, επιθεώρησε τη Δευτέρα ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Γιάννης Καρούσος, παρουσία και του Δημάρχου Λευκωσίας Κωνσταντίνου Γιωρκάτζη.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών, οι εν λόγω στάσεις/στέγαστρα αποτελούν πιλοτικά-πρότυπα δείγματα των στάσεων/στεγάστρων λεωφορείου που θα τοποθετηθούν στην ευρύτερη Κύπρο στα πλαίσια του Έργου που αφορά στην αναβάθμιση υποδομών, στάσεων και στεγάστρων λεωφορείων παγκύπρια συνολικής αξίας 60 εκατομμυρίων Ευρώ (πλέον ΦΠΑ), συμπεριλαμβανομένης της δεκαπενταετής συντήρησης και επεκτάσεων, για το οποίο ο Διαγωνισμός βρίσκεται υπό εξέλιξη.
Σημειώνεται επίσης πως σκοπός των πρότυπων δειγμάτων, τα οποία κατασκευάστηκαν από τον βιομηχανικό σχεδιαστή του έργου, Demades Design Ltd, είναι η επιβεβαίωση της ορθότητας του σχεδιασμού και των απαιτήσεων του αντικειμένου του έργου, όπως και η καταλληλότητα των υλικών και του τρόπου κατασκευής.
Όπως δήλωσε στα παρευρισκόμενα μέλη του Τύπου ο κ. Καρούσος, στη Λεωφόρο Μακαρίου έχουν εγκατασταθεί τρία είδη στεγάστρων, τα οποία είναι σύγχρονα, ενεργειακά αυτόνομα, διαθέτουν φωτισμό, πρόνοια εγκατάστασης πίνακα ηλεκτρονικής ενημέρωσης στο πλευρικό μέρος του στεγάστρου, καθώς τεχνολογία αντι-γκράφιτι για προστασία και μειωμένες ανάγκες συντήρησης.
«Πρόκειται για το πιλοτικό σχέδιο στη βάση της προσφοράς, έχει γίνει ήδη μια προεπιλογή εταιρειών που πληρούν τα κριτήρια, οι εταιρείες θα δουν τα στέγαστρα και θα υποβάλουν περίπου σε 60 ημέρες την τελική τους προσφορά, ούτως ώστε μέχρι το τέλος του χρόνου να υπογραφεί το συμβόλαιο», προσέθεσε ο Υπουργός Μεταφορών.
Συνολικά 5.000 σημεία πρόκειται να αναβαθμιστούν σε ολόκληρη την Κύπρο με διάφορους τύπους, συνέχισε ο κ. Καρούσος, και όλες οι στάσεις θα έχουν τη δυνατότητα επέκτασης και μετατροπής από έναν τύπο σε άλλο, με την προσφορά να ξεπερνά τα 60 εκατ. ευρώ συν ΦΠΑ, με συγχρηματοδότηση από το πρόγραμμα ΘΑλΕΙΑ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. «Σύντομα θα υπάρχουν αυτά τα στέγαστρα τα οποία οι πολίτες αναμένουν τόσο καιρό, πρόκειται για μία αναγκαία υποδομή για την ενίσχυση των δημόσιων επιβατικών μεταφορών», τόνισε.
Σε ερώτηση για το πότε θα ολοκληρωθεί η τοποθέτηση των νέων στάσεων σε ολόκληρη την Κύπρο, ο κ. Καρούσος απάντησε πως στόχος είναι η προσφορά να υπογραφεί ως το τέλος του χρόνου, ενώ θα ακολουθήσει ένα πλάνο τετραετίας το οποίο θα στοχεύει στην εγκατάσταση περίπου 1.000 στεγάστρων ανά έτος.
Μία άλλη σημαντική λεπτομέρεια, συνέχισε ο Υπουργός Μεταφορών, είναι το γεγονός πως πρόκειται για συμφωνία-πλαίσιο, κάτι που σημαίνει ότι όποιος δήμος επιθυμεί ή σε οποιονδήποτε ιδιώτη μπορεί να τεθεί ένας όρος σε πολεοδομική άδεια μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτήν την προσφορά για να αγοράσει και να εγκαταστήσει ο ίδιος τη στάση που θέλει. «Επομένως, αν ένας δήμος θέλει να προχωρήσει πολύ πιο σύντομα από τον προγραμματισμό του Υπουργείου και έχει τη χρηματοδότηση μπορεί να προχωρήσει από μόνος του. Έχουν επιλεγεί τα σημεία, θα ξεκινήσουμε από εκείνα που έχουν και τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση και σταδιακά θα επεκτείνεται και στα υπόλοιπα σημεία, αναλόγως της ζήτησης», συμπλήρωσε.
Ερωτηθείς επίσης για τα αποτελέσματα υπό εξέλιξη έρευνας σχετικά με την αλλαγή των ωραρίων στα σχολεία, ο κ. Καρούσος είπε ότι τον Οκτώβριο θα είναι έτοιμα τα πρώτα παραδοτέα της μελέτης για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Λευκωσίας.
Μεταξύ των πρώτων παραδοτέων, και έπειτα και από εισήγηση του Δημάρχου Λευκωσίας, συγκαταλέγονται η παράδοση του ολοκληρωμένου δικτύου για λεωφορειολωρίδες στη Λευκωσία με προσχέδια ούτως ώστε το Τμήμα Δημοσίων Έργων να προχωρήσει στην υλοποίησή του, καθώς και μία μελέτη με σενάρια, προσομοιώσεις και μετρήσεις για το κατά πόσο θα βελτιωθεί το κυκλοφοριακό από ενδεχόμενη αλλαγή ωραρίων των σχολείων ή του δημοσίου, τα αποτελέσματα της οποίας θα κατατεθούν τον Οκτώβριο μαζί με τις εισηγήσεις των ειδικών ενώπιον των κοινωνικών εταίρων για διαβούλευση, κατέληξε ο Υπουργός.