Σε διαβούλευση βρίσκονται οι εμπλεκόμενοι φορείς, σχετικά με το Νέο Σύστημα Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών, με το Υπουργείο Παιδείας να τονίζει την ανάγκη αλλαγής.
Πρόσφατα η Υπουργός Παιδείας, Δρ Αθηνά Μιχαηλίδου, παρουσίασε στις εκπαιδευτικές οργανώσεις ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ και ΠΟΕΔ τις γενικές γραμμές του νέου συστήματος αξιολόγησης με στόχο να συνεχιστεί ο διάλογος και να υπάρξει σύντομα κατάληξη.
Η πρόταση προβλέπει τρία στάδια αξιολόγησης: πριν τη μονιμοποίηση, μετά τη μονιμοποίηση και μετά την προαγωγή. Βάσει του πλαισίου αποτελούν οι παραδοχές ότι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου αποτελούν βασικό πυλώνα του εκπαιδευτικού συστήματος, έχουν παιδαγωγική αξία και λειτουργία, συνιστούν κεντρικό μηχανισμό ανατροφοδότησης για το παραγόμενο εκπαιδευτικό έργο και αποτελούν προϋπόθεση για βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και των μαθησιακών αποτελεσμάτων.
Γιατί θέλουμε ένα Νέο Σύστημα Αξιολόγησης;
- Παρατηρείται ισοπεδωτική αξιολόγηση (βαθμολόγηση)
- Η αρχαιότητα αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα για την προαγωγή των εκπαιδευτικών
- Η αξιολόγηση είναι μονοδιάστατη και μη διαμορφωτική, με αποτέλεσμα να συνδέεται αποκλειστικά με τις προαγωγές
- Υπάρχει κενό στον τομέα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου στην ολότητά του, είτε κατά σχολική μονάδα, είτε σε εθνικό επίπεδο
Με βάση τα πιο πάνω, το υφιστάμενο σύστημα δικαιολογημένα θεωρείται αναχρονιστικό και ξεπερασμένο.
Τι θα επιτευχθεί με το Νέο Σύστημα Αξιολόγησης;
- Βελτίωση της ποιότητας και των αποτελεσμάτων της διδασκαλίας
- Εκσυγχρονισμό, στη βάση ερευνών και σύγχρονων παιδαγωγικών προσεγγίσεων
- Έγκαιρη παρέμβαση, βελτίωση της καθοδήγησης και στήριξης των εκπαιδευτικών
- Συνεχή επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών
- Παροχή κινήτρων στους/στις εκπαιδευτικούς
- Εμπέδωση αξιοκρατίας, ενίσχυση διαφάνειας, αύξηση αποτελεσματικότητας, δυνατότητα ανατροφοδότησης
Ποιες είναι οι βασικές αρχές ενός σύγχρονου συστήματος αξιολόγησης;
- Πολλαπλές και σύγχρονες πηγές αξιολόγησης (ολιστική αξιολόγηση).
- Συλλογική αξιολόγηση με συμμετοχή της σχολικής μονάδας (διευθυντής/διευθύντρια, μαθητές/μαθήτριες).
- Διαδικασία αξιολόγησης που να στηρίζεται στη διαφάνεια και στο διάλογο μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων μερών, ώστε να ενισχύεται η αξιοκρατία.
- Διασύνδεση με το εκπαιδευτικό έργο.
- Ξεκάθαρα και μετρήσιμα κριτήρια αξιολόγησης, έγκυρα και αξιόπιστα εργαλεία, ακριβέστερη αριθμητική αποτίμηση.
- Καθιέρωση της αρχής «Όποιος αξιολογεί αξιολογείται».
- Αξιολόγηση όλων των εκπαιδευτικών (συμπεριλαμβανομένων συμβασιούχων και αντικαταστατών).
- Συχνή αξιολόγηση, ώστε να αποφεύγονται μεγάλα κενά χρονικά διαστήματα.
- Δευτεροβάθμια διαδικασία (εξέταση ενστάσεων από δευτεροβάθμιο όργανο).
- Ίσες ευκαιρίες συνεχούς επιμόρφωσης σε όλους/ες, σε όλα τα στάδια της επαγγελματικής τους πορείας (απλοί εκπαιδευτικοί, βοηθοί διευθυντές, διευθυντές, επιθεωρητές, ΠΛΕ).
- Διαχωρισμός ρόλων αξιολογητή και παιδαγωγικού συμβούλου.
- Επιβράβευση ικανών εκπαιδευτικών.
- Στήριξη και ευκαιρίες βελτίωσης σε εκπαιδευτικούς εκεί και όπου χρειάζεται.
- Λογοδοσία όλων των εμπλεκομένων στη διαδικασία αξιολόγησης.
- Δυνατότητα διορθωτικών παρεμβάσεων και μεταξιολόγηση.
- Διασύνδεση αυτοαξιολόγησης με το Ενιαίο Σχέδιο Βελτίωσης της Σχολικής Μονάδας.
Υπουργός Παιδείας: Το σύστημα να μην είναι ισοπεδωτικό
Υπάρχει σοβαρή και άμεση ανάγκη για ένα νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών που να μην είναι ισοπεδωτικό και αναχρονιστικό, να δίνει ευκαιρίες στους ικανούς εκπαιδευτικούς να προχωρούν και να δίνει κίνητρα και ευκαιρίες για αναβάθμιση της ποιότητας του εκπαιδευτικού μας συστήματος και βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων, διαμηνύει η Υπουργός Παιδείας Αθηνά Μιχαηλίδου.
Κατά την πρόσφατη συνάντηση, που αποτελεί και την έναρξη του διαλόγου, όπως ανέφερε έχει δει «σύγκλιση απόψεων σε σχέση με τις βασικές αρχές αυτού του συστήματος αξιολόγησης, πάνω στις οποίες θα εργαστούμε συστηματικά, γρήγορα και σε άμεση επικοινωνία με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, ώστε σύντομα να έχουμε μια πρόταση που θα μας τιμά όλους και για την οποία θα είμαστε όλοι υπόλογοι στην κοινωνία μας και στον κόσμο, στα παιδιά και στους γονείς τους».
Στόχος του Υπουργείου Παιδείας είναι να να ολοκληρωθεί η σχετική πρόταση μέχρι το τέλος του 2024.
Ο εκσυγχρονισμός του Συστήματος Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών αποτελεί βασική πολιτική του Προγράμματος Διακυβέρνησης και συπεριλαμβάνεται στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Κύπρου.