Αύξηση της τάξεως του 47.97% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περιόδο του 2022 καταγράφεται στα περιστατικά που απευθύνθηκαν στη Γραμμή Βοήθειας 1480 το δεύτερο τρίμηνο του 2023, με βάση Στατιστικά Στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν την Τετάρτη από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας.
Αξιοσημείωτη είναι και η αυξητική τάση που παρατηρείται στην αναφορά περιστατικών σεξουαλικού εκβιασμού (sextortion) (31 περιστατικά, 2.8%), τα οποία αυξήθηκαν κατά 25.8% συγκριτικά με την πρώτη τριμηνία του έτους 2023 (21 περιστατικά) και κατά 61.3% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή αναφορά του 2022 (12 περιστατικά), καταδεικνύοντας ότι αποτελεί ένα σημαντικό πρόβλημα.
Σε ανακοίνωση αναφέρεται ότι το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, ως συντονιστής του Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου Κύπρου – CYberSafety (https://www.cybersafety.cy) και της Γραμμής Βοήθειας 1480, παραθέτει τα στατιστικά στοιχεία από 1η Απριλίου 2023 έως την 30ή Ιουνίου 2023.
Η Γραμμή Βοήθειας 1480 έχει ως στόχο να παρέχει σε παιδιά και έφηβες/έφηβους, νέες/νέους, γονείς, εκπαιδευτικούς, αλλά και στο ευρύτερο σύνολο, υπηρεσίες συμβουλευτικής και υποστήριξης, αναφορικά με την ασφαλή, υπεύθυνη και ηθική χρήση του Διαδικτύου και των ψηφιακών τεχνολογιών.
Από την 1η Απριλίου 2023 έως την 30η Ιουνίου 2023, απευθύνθηκαν στη Γραμμή Βοήθειας – Helpline 1480 συνολικά 1.098 άτομα. Από το σύνολο των κλήσεων, οι 283 κλήσεις (25.79%) δεν σχετίζονταν με τις παρεχόμενες υπηρεσίες της Γραμμής Βοήθειας 1480 και αφορούσαν σε πληροφόρηση, μεταξύ άλλων, για επιδόματα και βοηθήματα του Υπουργείου Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΥΕΠΚΑ) κ.ά.
Αξίζει να επισημανθεί ότι, τα περιστατικά που αφορούσαν στις υπηρεσίες της Γραμμής Βοήθειας 1480 έχουν αυξηθεί κατά 38.4% συγκριτικά με την πρώτη τριμηνία του έτους 2023, ενώ έχουν σχεδόν διπλασιαστεί σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή αναφορά του 2022, καθώς παρουσιάζεται αύξηση της τάξεως του 47.97% (815 περιστατικά το 2023 σε σύγκριση με 424 περιστατικά το 2022).
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η αύξηση αυτή πιστοποιεί την επιτυχή λειτουργία της Γραμμής Βοήθειας 1480, καταδεικνύοντας την επιτυχή διάδοση του σκοπού και των υπηρεσιών της, ενώ ταυτόχρονα, βεβαιώνει τη σημαντική αποδοχή και εμπιστοσύνη του κοινού προς αυτή.
Αναφορικά με τα 815 περιστατικά, που αφορούσαν στις υπηρεσίες της Γραμμής Βοήθειας 1480, το 60.12% (490 άτομα) ήταν γένους θηλυκού και το 39.88% (325 άτομα) ήταν γένους αρσενικού. Όσον αφορά στο προφίλ των καλούντων, η πλειοψηφία των ατόμων, που κάλεσαν για βοήθεια και υποστήριξη, ήταν ενήλικα άτομα σε ποσοστό 96.69% (788 άτομα).
Μόνο 19 άτομα, από το σύνολο των 815 καλούντων, δηλαδή ποσοστό 2.33%, ήταν ανήλικα άτομα (έως 18 χρονών), τα οποία κάλεσαν τη Γραμμή Βοήθειας 1480, για να αναφερθούν σε προσωπικές τους δυσκολίες στο Διαδίκτυο. Ενώ, 7 κλήσεις (0.9%) ελήφθησαν από γονείς/κηδεμόνες, οι οποίοι/ες αναφέρθηκαν σε διαδικτυακές δυσκολίες που αντιμετώπιζαν τα ανήλικα τέκνα τους.
Σχετικά με τους λόγους επικοινωνίας με τη Γραμμή, η πλειοψηφία των αιτημάτων αφορούσε περιστατικά ηλεκτρονικού εγκλήματος, 392 (35.8%), δηλαδή την αντιμετώπιση παραβίασης της ιδιωτικότητας (hacking), οικονομικής απάτης ή κλοπής ταυτότητας, μέσω κοινωνικών δικτύων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Την ίδια στιγμή, ένας σημαντικός αριθμός των κλήσεων προς τη Γραμμή Βοήθειας – Helpline 1480, αφορούσε σε ζητήματα που εμπίπτουν στην κατηγορία της τεχνικής υποστήριξης, 263 (23.9%).
Παράλληλα, 94 αιτήματα (8.6%) αφορούσαν καταγγελίες απορρήτου δεδομένων και συγκεκριμένα περιπτώσεις χρήσης πληροφοριών των καλούντων για δημιουργία λογαριασμών ή παράνομη δημοσιοποίηση υλικού των καλούντων από άλλους χρήστες.
Η Γραμμή Βοήθειας 1480, έχοντας ως στόχο τη διαρκή και την ποιοτική παροχή συμβουλών και υποστήριξης, σε πραγματικό χρόνο, από εκπαιδευμένους Λειτουργούς, σε θέματα σχετικά με την ασφαλή, υπεύθυνη και ηθική χρήση του διαδικτύου, στα παιδιά, τους/τις εφήβους και τις οικογένειές τους, συνεχίζει την παροχή των υπηρεσιών της, με βασική αρχή τη διασφάλιση ότι οι υπηρεσίες της συνάδουν με το Εθνικό Δίκαιο και είναι συνυφασμένες με την πτυχή της ευαισθητοποίησης και της άμεσης εξυπηρέτησης.
Όλοι οι πολίτες μπορούν να αποταθούν στη Γραμμή Βοήθειας 1480, καλώντας, ανώνυμα και χωρίς χρέωση, στον αριθμό 1480 (ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή, 9.00 – 13.00 & 15:00 – 18:00, και Σάββατο 10:00 – 13:00) ή αποστέλλοντας ηλεκτρονικό μήνυμα στο [email protected] καθώς, επίσης, και μέσω ηλεκτρονικής συνομιλίας (chat) (https://www.cybersafety.cy/helpline-chat).