Την ελπίδα όπως ανοίξει μια εποικοδομητική γέφυρα επικοινωνίας με το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας και επανεξεταστούν όλα τα ζητήματα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης που τους ανησυχούν και προβληματίζουν, εκφράζουν, σε ανακοίνωση τους, ο Σύνδεσμος Στήριξης Ατόμων με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με/χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) Κύπρου, η Παγκύπρια Οργάνωση Γονέων και Φίλων Παιδιών με Εγκεφαλικές Παραλύσεις «Αγκαλιά Ελπίδας», ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Συνδρόμου Ντάουν, ο Παγκύπριος Σύνδεσμος για Άτομα με Αυτισμό Κύπρου και ο Σύνδεσμος Συγγενών και Φίλων Ατόμων με Αυτισμό «ΜΑΖΙ».
Απαντώντας σε ανακοίνωση του ΥΠΠΑΝ, ημερομηνίας 2 Σεπτεμβρίου 2021, για την εργοδότηση των σχολικών βοηθών/συνοδών, οι Σύνδεσμοι διευκρινίζουν ότι ο ρόλος των σχολικών εφορειών στην πρόσληψη σχολικών βοηθών/συνοδών, είναι απλά εργοδοτικός και χωρίς νομική υπόσταση.
«Τα στοιχεία που τους δίνονται από το ΥΠΠΑΝ τις περισσότερες φορές, είναι ένας πίνακας με αριθμούς (π.χ. των συνοδών που πρέπει να προσληφθούν ανά σχολείο, ένας συνοδός για τόσα παιδιά κ.α.). Το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας πρέπει να αναλάβει τις υποχρεώσεις του απέναντι στον θεσμό εργοδότησης των σχολικών βοηθών/συνοδών ως παροχή προς το παιδί και όχι του σχολείου, απαιτώντας το ίδιο, μέσω των αποφάσεων των επαρχιακών επιτροπών. Αρμοδιότητα του/της κάθε σχολικού/ης συνοδού είναι να εξυπηρετεί τις εξατομικευμένες ανάγκες του μαθητή για τη διασφάλιση της θετικής του εξέλιξης», προσθέτουν.
Αναφέρουν, επίσης, ότι ο/η συνοδός πρέπει να είναι σταθερός/ή και να τυγχάνει της έγκρισης του παιδιού και των γονέων του.
«Σε καμία περίπτωση, ο/η συνοδός δεν πρέπει να αποκλείεται από το να είναι αποκλειστικός/ή – ατομικός/ή, εκεί και όπου χρειάζεται, ανεξάρτητα από το πλαίσιο φοίτησης (π.χ. ειδικές μονάδες). Για να διασφαλίζεται το καλώς νοούμενο συμφέρον του παιδιού και να τηρείται πλήρως η νομοθεσία ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης Ν113(I)1999 και των σχετικών κανονισμών της, οι Επαρχιακές Επιτροπές πρέπει να συμπληρώνουν την σχετική έκθεση του κανονισμού 13, αναφέροντας ξεκάθαρα αν το παιδί χρειάζεται σύνοδο, πόσες ώρες τον χρειάζεται, γιατί τον χρειάζεται, τι γνώσεις και ικανότητες απαιτούνται ώστε να καλύπτονται οι πιστοποιημένες αξιολογημένες ανάγκες του παιδιού και η ασφάλεια του», σημειώνουν.
Αναφέρουν, επιπρόσθετα, ότι με την πρόσφατη αλλαγή στο καθεστώς εργοδότησης των συνοδών, το ΥΠΠΑΝ όφειλε να διασφαλίσει το καλώς νοούμενο συμφέρον του παιδιού και όχι να το παραγνωρίζει.
«Για ακόμη μια φορά καλούμε το ΥΠΠΑΝ και το κράτος γενικότερα, όπως εξεύρει κατάλληλους τρόπους και μέσα, ούτως ώστε να εφαρμοστεί στην ολότητα της η κείμενη νομοθεσία. Η συνήθης απάντηση ότι θα γίνει νέα νομοθεσία, δεν αφαιρεί από κανένα την υποχρέωση εφαρμογής της υφιστάμενης ή δικαιολογεί τα φαινόμενα που παρουσιάζονται. Ως σύνδεσμοι είμαστε στη διάθεση του Υπουργείου για υπόδειξη άρθρων της νομοθεσίας που προκαλούν παράπονα και δυσφορία στα μέλη μας, ότι κατά συρροή δεν εφαρμόζονται και κάθε χρόνο προκύπτουν προβλήματα από τη λανθασμένη εφαρμογή τους», προσθέτουν.
Αναφέρουν, ακόμη, ότι η επίλυση των προβλημάτων, μέσω μακροχρόνιων δικαστικών υποθέσεων, δεν εξυπηρετεί το καλώς νοούμενο συμφέρον του παιδιού, αφού μέχρι να βγει απόφαση το παιδί αλλάζει τάξη ή και πλαίσιο.
«Ευελπιστούμε όπως ανοίξει μια εποικοδομητική γέφυρα επικοινωνίας με το ΥΠΠΑΝ και επανεξεταστούν όλα τα ζητήματα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης που μας ανησυχούν και μας προβληματίζουν. Στο κέντρο κάθε κοινωνικού αλλά και κυβερνητικού φορέα πρέπει να είναι το μέλλον των παιδιών μας, η πρόοδος τους αλλά και η αναβάθμιση του επιπέδου του Δημόσιου σχολείου ως ένα σχολείο δημοκρατικό και συμπεριληπτικό. Τα σοβαρά προβλήματα που προκύπτουν δεν λύνονται με τις ανακοινώσεις στον τύπο αλλά με πραγματική διαβούλευση με όλους τους αρμόδιους φορείς», καταλήγουν.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ