Με ανακοίνωσή του το Υπουργείο Παιδείας σχετικά με τις αναφορές που αφορούν στην εξυπηρέτηση αναγκών μαθητών με ειδικές ανάγκες από σχολικούς βοηθούς/συνοδούς σημειώνει ότι «με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, δεν υπάρχει πρόνοια για παραχώρηση «αποκλειστικού» σχολικού βοηθού/συνοδού και ως εκ τούτου, λανθασμένα έχει εκληφθεί από μερίδα γονιών ότι κάθε παιδί με ειδικές ανάγκες θα πρέπει να έχει τον/την «αποκλειστικό/ή» του/της σχολικό/ή βοηθό/συνοδό».
Αναλυτικά η ανακοίνωση
Σε σχέση με αναφορές που αφορούν στην εξυπηρέτηση αναγκών μαθητών με ειδικές ανάγκες από σχολικούς βοηθούς/συνοδούς, το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ) διευκρινίζει τα ακόλουθα:
Αποτελεί πρωταρχική μέριμνα του ΥΠΑΝ και των καθ’ ύλην αρμόδιων Επαρχιακών Επιτροπών και της Κεντρικής Επιτροπής Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, η ικανοποίηση των ιδιαίτερων αναγκών κάθε παιδιού που ενδέχεται να χρήζει εύλογων προσαρμογών. Οι όποιες αποφάσεις των Επιτροπών λαμβάνονται στη βάση τεκμηριωμένων αξιολογήσεων που πραγματοποιούνται από ομάδα ειδικών.
Η στήριξη/παροχή βοηθητικού προσωπικού (σχολικών βοηθών/συνοδών) βασίζεται σε συγκεκριμένα κριτήρια, τα οποία έχουν εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο, σύμφωνα με τα οποία οι σχολικοί βοηθοί/συνοδοί στηρίζουν παιδιά που δεν αυτομεριμνούνται και παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα ασφάλειας και επικοινωνίας. Οι σχολικοί βοηθοί/συνοδοί δεν ασκούν εκπαιδευτικά καθήκοντα και δύνανται να εξυπηρετούν τις ανάγκες ενός ή περισσότερων παιδιών. Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, δεν υπάρχει πρόνοια για παραχώρηση «αποκλειστικού» σχολικού βοηθού/συνοδού και ως εκ τούτου, λανθασμένα έχει εκληφθεί από μερίδα γονιών ότι κάθε παιδί με ειδικές ανάγκες θα πρέπει να έχει τον/την «αποκλειστικό/ή» του/της σχολικό/ή βοηθό/συνοδό.
Το ΥΠΑΝ, μέσα από τις διαδικασίες που ακολουθεί και τις αποφάσεις που λαμβάνει, στηρίζει καθημερινά χιλιάδες παιδιά με αναπηρίες. Νοείται ότι η επίλυση κάθε προβλήματος γίνεται στη βάση τεκμηριωμένων δεδομένων και δεν εξαρτάται από οποιεσδήποτε παρεμβάσεις.
Το ΥΠΑΝ αντιλαμβάνεται ότι στην όλη διαδικασία υπάρχουν προβλήματα και προκλήσεις. Ως εκ τούτου, έχει ήδη εξαγγείλει διάλογο εφ’ όλης της ύλης για τη βελτίωση της Ειδικής-Ενιαίας Εκπαίδευσης.
Καταληκτικά, επισημαίνεται ότι αναφορές που δημιουργούν λανθασμένες εντυπώσεις, δεν συμβάλλουν στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των θεμάτων που πιθανόν να προκύψουν για κάθε παιδί και για κάθε σχολική μονάδα, ξεχωριστά.