Σημαντική βελτίωση στην επίδοση των Κυπρίων μαθητών και μαθητριών καταδεικνύει η Διεθνής Έρευνα TIMSS 2019.
Σύμφωνα με την TIMSS, η οποία αξιολογεί τις επιδόσεις των μαθητών και μαθητριών στη βάση των αναλυτικών προγραμμάτων των χωρών που συμμετείχαν, η μέση επίδοση της Κύπρου στη Δ΄ Δημοτικού τόσο στα Μαθηματικά (532) όσο και στις Φυσικές Επιστήμες (511) ήταν μεγαλύτερη από την κεντρική τιμή της κλίμακας (500) και αυτή ήταν η πρώτη φορά που η επίδοση των Κυπρίων μαθητών/τριών στις Φυσικές Επιστήμες ξεπέρασε την κεντρική τιμή της κλίμακας.
Τα αποτελέσματα της Διεθνούς Έρευνας TIMSS 2019 (Έρευνα Διεθνών Τάσεων στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες) του Διεθνούς Οργανισμού για την Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Επιτευγμάτων (IEA), παρουσιάστηκαν σήμερα σε συνέντευξη Τύπου στο Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, στην παρουσία του πολιτικού προϊσταμένου του Υπουργείου, Πρόδρομου Προδρόμου.
Σε χαιρετισμό του στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων της Διεθνούς Έρευνας TIMSS 2019, ο κ. Προδρόμου είπε ότι με ιδιαίτερη ικανοποίηση έχουν λάβει και έχουν μελετήσει την Έκθεση Αποτελεσμάτων της Έρευνας Διεθνών Τάσεων στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες, TIMSS 2019.
«Ικανοποίηση, διότι τα αποτελέσματα των μαθητών και μαθητριών μας της Δ’ Δημοτικού και της Β’ Γυμνασίου είναι πάρα πολύ καλά. Είναι εξαιρετικά αποτελέσματα που μας γεμίζουν αισιοδοξία, αφού στο παρελθόν με ανησυχία βλέπαμε τα παιδιά από την Κύπρο να υστερούν σε διεθνείς συγκρίσεις. Είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε τους Κύπριους μαθητές και μαθήτριες να έχουν τις ίδιες επιδόσεις με τα παιδιά από χώρες όπως η Φινλανδία ή το Βέλγιο», πρόσθεσε.
Ο Υπουργός Παιδείας εξέφρασε την ικανοποίησή του διότι, όπως είπε, φαίνεται και η θετική επίδραση του προγράμματος Μεταρρυθμίσεων που εφαρμόζεται στην εκπαίδευση.
«Αυτά τα αποτελέσματα και οι διεθνείς συγκρίσεις δείχνουν τη θετική επίδραση που έχουν οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες της Κυβέρνησής μας. Για χρόνια τώρα προωθούνται και εφαρμόζονται μεταρρυθμίσεις και αλλαγές στον εκπαιδευτικό τομέα και φαίνεται ότι αρχίζουν να αποδίδουν. Θα ήταν καλό τα αποτελέσματα αυτά να τα δουν και όσοι διαρκώς αμφισβητούν ή και αρνούνται τις μεταρρυθμίσεις, αλλά και όσοι με μεγάλη ευκολία συνεχώς επικρίνουν τα σχολεία μας», σημείωσε.
Ο κ. Προδρόμου είπε πως όσο και αν τέτοιου είδους έρευνες και μετρήσεις είναι σχετικές, «πάλι βλέπουμε ότι η μέση επίδοση των Κυπρίων μαθητών/τριών στα Μαθηματικά από 475 που ήταν το 1995 και 510 το 2003, βελτιώνεται σε 523 το 2015 και 532 σήμερα και καταλαβαίνουμε την πρόοδο που καταγράφεται» και πρόσθεσε ότι «το ίδιο και στις Φυσικές Επιστήμες που από 450, πολύ κάτω από την κεντρική τιμή το 1995, σήμερα η αξιολόγηση είναι στις 511 μονάδες».
Ο Υπουργός συνεχάρη τα παιδιά που συμμετείχαν στην έρευνα, καθώς και τους εκπαιδευτικούς τους.
«Και στο πρόσωπό τους, συγχαίρω όλους τους εκπαιδευτικούς μας. Ευχαριστίες και συγχαρητήρια οφείλονται και στο Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης (ΚΕΕΑ) του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Όχι μόνο γι’ αυτή την έρευνα και τα πολύ καλά αποτελέσματα, αλλά και για όλο το έργο που κάνουν τόσα χρόνια και με έρευνες αυτού του τύπου, αλλά και γενικότερα στο πεδίο της εκπαιδευτικής έρευνας που στηρίζει το Υπουργείο και τις πολιτικές μας. Συγχαρητήρια στο ΚΕΕΑ και στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο», πρόσθεσε.
Ανέφερε, επίσης, ότι τα πολύ καλά αποτελέσματα, τα αναλύουν και τα επεξεργάζονται βέβαια και ως προς τα επιμέρους χαρακτηριστικά και έτσι προκύπτουν πολύ χρήσιμα συμπεράσματα και για την ανάγκη περαιτέρω δράσεων.
«Είναι αναμφίβολα πολύ σημαντικό να γίνεται αποτελεσματική διδασκαλία στα σχολεία μας στο πεδίο των θετικών επιστημών και να καταγράφονται αποτελέσματα που δείχνουν ότι η εκπαίδευσή μας είναι και διεθνώς ανταγωνιστική. Αναλόγως σημαντικά συμπεράσματα μπορούν να βγουν και από τη φετινή Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Εκπαίδευση και Κατάρτιση στην Κύπρο, την έκθεση του 2020 για την οποία θα συζητήσουμε τις επόμενες μέρες», συμπλήρωσε.
Αποτελέσματα Έρευνας
Όπως αναφέρθηκε κατά την παρουσίαση, σύμφωνα με το Υπουργείου Παιδείας, η έρευνα, η οποία διεξάγεται κάθε τέσσερα χρόνια, επικεντρώνεται στην επίδοση μαθητών και μαθητριών Δ΄ Δηµοτικού και Β΄ Γυµνασίου σε δύο γνωστικά αντικείμενα, τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες.
Σημειώθηκε ότι εκτός από την επίδοση, η έρευνα TIMSS εξετάζει, επίσης, πρόσθετους παράγοντες που αφορούν στους ίδιους τους/τις μαθητές/μαθήτριες, αλλά και στο οικογενειακό και σχολικό τους περιβάλλον.
Αναφέρθηκε ότι στην έρευνα TIMSS 2019 συμμετείχαν συνολικά 64 χώρες (58 χώρες με τη Δ’ Δημοτικού και 39 χώρες με τη Β’ Γυμνασίου), με την Κύπρο να συμμετέχει στην έρευνα μέσω του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης (ΚΕΕΑ) του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Όπως σημειώθηκε, στην Κύπρο, στην Πιλοτική Έρευνα, κατά την περίοδο Μαρτίου-Απριλίου 2018, συμμετείχαν 1.056 μαθητές Δ΄ τάξης Δημοτικού και 1.081 μαθητές Β’ Γυμνασίου από 34 σχολεία Δημοτικής και 26 σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης, αντίστοιχα, ενώ η κύρια έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά την περίοδο Μαρτίου-Μαΐου 2019 και σε αυτήν συμμετείχαν 4.062 μαθητές/μαθήτριες από 151 σχολεία Δημοτικής Εκπαίδευσης και 3.521 μαθητές/μαθήτριες από 98 σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης, τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα.
Κατά την παρουσίαση αναφέρθηκε ότι συμφώνα με την TIMSS η οποία αξιολογεί τις επιδόσεις των μαθητών/τριών στη βάση των αναλυτικών προγραμμάτων των χωρών που συμμετείχαν, η μέση επίδοση της Κύπρου στη Δ΄ Δημοτικού τόσο στα Μαθηματικά (532) όσο και στις Φυσικές Επιστήμες (511) ήταν μεγαλύτερη από την κεντρική τιμή της κλίμακας (500).
Όπως σημειώθηκε, αξιοσημείωτο είναι, επίσης, το γεγονός ότι αυτή ήταν η πρώτη φορά που η επίδοση των Κυπρίων μαθητών/τριών στις Φυσικές Επιστήμες ξεπέρασε την κεντρική τιμή της κλίμακας, ενώ έχει παρατηρηθεί στατιστικά σημαντική βελτίωση συγκριτικά με την αμέσως προηγούμενη συμμετοχή της Κύπρου (2015), τόσο στα Μαθηματικά (κατά 9 μονάδες) όσο και στις Φυσικές Επιστήμες (κατά 30 μονάδες).
Κατά την παρουσίαση αναφέρθηκε ότι στα Μαθηματικά, σε σχέση με το 2015, το 2019 παρατηρήθηκε στατιστικά σημαντική αύξηση της μέσης επίδοσης στις θεματικές περιοχές Αριθμοί (κατά 10 μονάδες) και Δεδομένα (κατά 17 μονάδες), ενώ στη θεματική περιοχή Γεωμετρικά Σχήματα/Μέτρηση δεν σημειώθηκε αξιόλογη μεταβολή.
Επιπρόσθετα, αναφέρθηκε ότι στις Φυσικές Επιστήμες, σε σχέση με το 2015, παρατηρήθηκε στατιστικά σημαντική αύξηση της μέσης επίδοσης και στις τρεις θεματικές περιοχές (Βιοεπιστήμες, Φυσική και Χημεία, και Γεωεπιστήμες) κατά 34, 25 και 37 μονάδες, αντίστοιχα.
Κατά την παρουσίαση αναφέρθηκε ότι ως προς τα γνωστικά πεδία (Γνώση, Εφαρμογή, Συλλογισμός), σε σχέση με το 2015, στα Μαθηματικά παρατηρήθηκε στατιστικά σημαντική αύξηση της μέσης επίδοσης στο πεδίο Γνώση, ενώ δεν σημειώθηκε αξιοσημείωτη μεταβολή στα πεδία Εφαρμογή και Συλλογισμός, ενώ στις Φυσικές Επιστήμες παρατηρήθηκε στατιστικά σημαντική αύξηση και στα τρία γνωστικά πεδία (κατά 36, 30 και 21 μονάδες αντίστοιχα).
Σημειώθηκε πως αξιοσημείωτο είναι και το ποσοστό των μαθητών/τριών που κατέκτησε το καθένα από τα τέσσερα επίπεδα διαβαθμισμένης επάρκειας (benchmarking levels).
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρθηκε, στη Δ΄ Δημοτικού, στα Μαθηματικά, 95% των Κύπριων μαθητών/τριών κατέκτησε τις δεξιότητες που περιλαμβάνονται στο χαμηλό επίπεδο, 77% τις δεξιότητες του μεσαίου επιπέδου, 42% τις δεξιότητες του υψηλού επιπέδου, ενώ 12% των μαθητών/μαθητριών κατέκτησε τις δεξιότητες του προχωρημένου επιπέδου, ενώ τα αντίστοιχα ποσοστά των μαθητών/τριών στα τέσσερα επίπεδα στις Φυσικές Επιστήμες ήταν 92%, 70%, 31% και 6%.
Όσον αφορά στη Β΄ Γυμνασίου, αναφέρθηκε κατά την παρουσίαση ότι η μέση επίδοση της Κύπρου στα Μαθηματικά ανήλθε στο 501, και ταυτίζεται με την κεντρική τιμή της κλίμακας, ενώ στην περίπτωση των Φυσικών Επιστημών, η μέση επίδοση ήταν 484, μικρότερη από την κεντρική τιμή.
Όπως σημειώθηκε, και στα δύο γνωστικά αντικείμενα παρατηρήθηκε στατιστικά σημαντική βελτίωση συγκριτικά με την αμέσως προηγούμενη συμμετοχή της Κύπρου το 2007 (κατά 36 μονάδες στα Μαθηματικά και 32 μονάδες στις Φυσικές Επιστήμες).
Αναφέρθηκε, επίσης, ότι στατιστικά σημαντική αύξηση της μέσης επίδοσης και στις τέσσερις θεματικές περιοχές παρατηρήθηκε το 2019 στα Μαθηματικά, σε σχέση με το 2007, (Αριθμοί, Άλγεβρα, Γεωμετρία, Δεδομένα και Πιθανότητες) κατά 35, 44, 35 και 37 μονάδες, αντίστοιχα, ενώ στις Φυσικές Επιστήμες, σε σχέση με το 2007, παρατηρήθηκε στατιστικά σημαντική αύξηση της μέσης επίδοσης και στις τέσσερις θεματικές περιοχές (Βιολογία, Χημεία, Φυσική και Γεωγραφία) κατά 45, 30, 26 και 20 μονάδες αντίστοιχα.
Σημειώθηκε ότι ως προς τα γνωστικά πεδία (Γνώση, Εφαρμογή, Συλλογισμός), σε σχέση με το 2007, στα Μαθηματικά παρατηρήθηκε στατιστικά σημαντική αύξηση της μέσης επίδοσης των μαθητών/τριών σε όλα τα γνωστικά πεδία κατά 45, 31 και 47 μονάδες, αντίστοιχα, και στις Φυσικές Επιστήμες παρατηρήθηκε, επίσης, στατιστικά σημαντική αύξηση και στα τρία γνωστικά πεδία, κατά 44, 23 και 35 μονάδες, αντίστοιχα.
Αναφέρθηκε, παράλληλα, ότι στα Μαθηματικά, 88% των Κυπρίων μαθητών/τριών κατέκτησε το χαμηλό επίπεδο επάρκειας, 63% το μεσαίο επίπεδο, 29% το υψηλό επίπεδο, ενώ 6% των μαθητών/τριών κατέκτησε το προχωρημένο επίπεδο, ενώ τα αντίστοιχα ποσοστά στις Φυσικές Επιστήμες ήταν 83%, 57%, 22% και 3%.
Σημειώθηκε ότι και στα δύο γνωστικά αντικείμενα, το ποσοστό μαθητών/τριών σε κάθε επίπεδο παρουσίασε στατιστικά σημαντική αύξηση συγκριτικά με την προηγούμενη συμμετοχή της Κύπρου (2007).
Αναφέρθηκε, τέλος, ότι τα αποτελέσματα παρέχουν πλούσια πληροφόρηση για διάφορους παράγοντες που δυνητικά συνδέονται με την επίδοση των μαθητών και μαθητριών, όπως είναι, μεταξύ άλλων, η στήριξη από το οικογενειακό περιβάλλον, η σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού και διαθέσιμοι σχολικοί πόροι, το σχολικό κλίμα καθώς και η ασφάλεια και πειθαρχία στο σχολείο.
Πηγή: KΥΠΕ