Σε σχέση με την υφιστάμενη επιδημιολογική κατάσταση τα μέτρα που λήφθηκαν είναι νόμιμα και αναλογικά, αναφέρεται σε ανακοίνωση από την Επίτροπο Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Ειρήνη Λοϊζίδου Νικολαϊδου.
Στην ανακοίνωση που στάληκε την Δευτέρα στα ΜΜΕ περιλαμβάνονται απαντήσεις σε ερωτήματα αναφορικά με την εφαρμογή και επιτήρηση των μέτρων του περί Λοιμοκαθάρσεως Διατάγματος που εκδόθηκε στις 8/7/2021 και μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι
με βάση τα προηγούμενα Διατάγματα, ο εργοδότης είχε δικαίωμα να ελέγχει τα πιστοποιητικά των υπαλλήλων του δειγματοληπτικά. Τώρα, με το νέο διάταγμα, έχει υποχρέωση να ελέγχει ότι, όλοι οι υπάλληλοι κατέχουν πιστοποιητικό για rapid test ή pcr 72 ωρών ή για ανάρρωση από covid 19 ή για εμβολιασμό.
Σε προηγούμενα Διατάγματα, οι ιδιοκτήτες/ διευθυντές/ διαχειριστές ορισμένων χώρων, όπως κέντρα αναψυχής, χώροι εστίασης, γυμναστήρια κλπ, δεν είχαν υποχρέωση να ελέγχουν τα πιστοποιητικά των πελατών τους αλλά τώρα έχουν υποχρέωση να τα ελέγξουν και να ζητήσουν από τους πελάτες, να δείξουν το δελτίο ταυτότητας ή το διαβατήριο τους. Από την υποχρέωση αυτή, εξαιρούνται εξωτερικοί χώροι υποστατικών, που εξυπηρετούν λιγότερα από 20 άτομα.
Σε ερώτημα κατά πόσο το νέο Διάταγμα ημερ. 08.07.2021, σε σχέση με τα προηγούμενα, παραβιάζει τη νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, η Επίτροπος απαντά αρνητικά και διευκρινίζει ότι αυτό που διαφοροποιείται είναι ότι, το παρόν Διάταγμα δημιουργεί πρόσθετες υποχρεώσεις, λόγω της υφιστάμενης επιδημιολογικής κατάστασης.
Αναφέρεται πως ο ρόλος της Επιτρόπου είναι να συμβουλεύει το Κράτος κατά την εκπόνηση νομοθετημάτων, για θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων και να μεριμνά ότι, οι πρόνοιές τους, είναι σύμφωνες με τον ΓΚΠΔ.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η Αρχή της Αναλογικότητας επιβάλλει ότι, οι υποχρεώσεις που δημιουργεί ένα Διάταγμα, είναι ανάλογες του σκοπού που επιδιώκει, την δεδομένη στιγμή. “Στην προκειμένη περίπτωση, η παρούσα επιδημιολογική κατάσταση επιτάσσει και μπορεί να δικαιολογήσει τις πρόσθετες υποχρεώσεις”, τονίζεται.
Αναφέρεται ότι τα μέτρα αυτά είναι νόμιμα και αναλογικά, σε σχέση με την υφιστάμενη επιδημιολογική κατάσταση. Σημειώνεται ότι επειδή είναι πιο παρεμβατικά σε σχέση με τα μέτρα προηγούμενων Διαταγμάτων, η Επίτροπος, στα πλαίσια της νενομισμένη διαβούλευσης, απαίτησε και εξασφάλισε όπως, στο παρόν Διάταγμα υπάρχει νομική βάση για να δικαιούται ο ιδιοκτήτης/ διευθυντής/ διαχειριστής του χώρου, να ελέγξει το πιστοποιητικό που κατέχει και το δελτίο ταυτότητας ή το διαβατήριο του κάθε πολίτη.
Σε ερώτηση πώς θα γίνεται ο έλεγχος του πιστοποιητικού που κατέχουν οι πολίτες στο χώρο εργασίας αναφέρεται ότι σε κάθε περίπτωση, την ευθύνη του ελέγχου την έχει ο εργοδότης (παράγραφος 2.82 του Διατάγματος ημερομηνίας 08.07.2021).
Προστίθεται ότι σε χώρους εργασίας όπου υπάρχει Λειτουργός Ασφάλειας και Υγείας δυνάμει της οικείας Νομοθεσίας, ο έλεγχος των πιστοποιητικών θα πρέπει να γίνεται από τον Λειτουργό αυτό.
Αν μια επιχείρηση εξαιρείται από την υποχρέωση να ορίσει Λειτουργό Ασφάλειας και Υγείας και δεν υπάρχει εξουσιοδοτημένος ιδιώτης φύλακας, τον έλεγχο θα πρέπει να τον διενεργεί ο εργοδότης.
Επίσης, προστίθεται, σε χώρους εργασίας, έλεγχοι μπορούν να γίνονται από την Αστυνομία και ανάλογα με την δραστηριότητα της επιχείρησης, από τους εξουσιοδοτημένους Λειτουργούς που αναφέρονται στην παράγραφο 2.48(γ) του Διατάγματος ημερομηνίας 08.07.2021.
Σε περίπτωση που υπάλληλος αρνείται να επιδείξει το πιστοποιητικό που κατέχει, ο εργοδότης θα πρέπει να λάβει μέτρα, για την συμμόρφωση τόσο του ιδίου όσο και του υπαλλήλου, με το παρόν Διάταγμα.
Διευκρινίζεται ότι σε καφέ, εστιατόριο, ξενοδοχείο, γυμναστήριο σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με την παράγραφο 2.48(α) του Διατάγματος, την ευθύνη του ελέγχου, την έχει ο ιδιοκτήτης/ διευθυντής/ διαχειριστής του χώρου.
Αναφέρεται ακόμη ότι οι πολίτες μπορούν να ζητήσουν να επιδειχθεί αστυνομική ταυτότητα ή εξουσιοδότηση από εξουσιοδοτημένο υπάλληλο, Λειτουργό ή Αστυνομικό. Σε ερώτηση αν μπορεί ο εργοδότης να καταγράψει στοιχεία του πιστοποιητικού που κατέχει ο πολίτης αναφέρεται πως όπως προκύπτει από το Διάταγμα, ναι αυτό μπορεί να γίνει.
Διευκρινίζεται ότι αυτό μπορεί να γίνει επειδή πρέπει να είναι σε θέση να γνωρίζει, ποιοι υπάλληλοί του έχουν εμβολιαστεί και/ ή νοσήσει και αναρρώσει και ως εκ τούτου, εξαιρούνται από την υποχρέωση να επιδεικνύουν πιστοποιητικά για rapid test ή pcr 72 ωρών. Επίσης, πρέπει να είναι σε θέση να γνωρίζει πότε λήγουν τα πιστοποιητικά για rapid test ή pcr 72 ωρών, των υπαλλήλων που κατέχουν τέτοια πιστοποιητικά. Νοείται ότι, σε καμία περίπτωση δικαιολογείται η παροχή αντιγράφου του πιστοποιητικού.
Ο ιδιοκτήτης/ διαχειριστής/ υπεύθυνος χώρου που εμπίπτει στο Διάταγμα, δεν μπορεί να καταγράψει στοιχεία του πιστοποιητικού που κατέχει ή της ταυτότητας/ διαβατηρίου των πολιτών. Αναφέρεται ότι επιτρέπεται η καταγραφή στοιχείων του πιστοποιητικού κατ’ εξαίρεση μόνο σε ειδικές περιπτώσεις, όπως λ.χ. σε ξενοδοχεία όπου θα πρέπει να ελέγχεται ότι, η διαμονή ενός πελάτη δεν υπερβαίνει το διάστημα ισχύος του πιστοποιητικού που κατέχει. Σε κάθε περίπτωση, ο υπεύθυνος του χώρου πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξει ότι, επιβάλλεται η καταγραφή κάποιων στοιχείων.
Αναφέρεται ότι αν κάποιος πολίτης διευθετήσει πάρτι ή δεξίωση σε ξενοδοχείο ή κέντρο αναψυχής ή χώρο εστίασης, σύμφωνα με την παράγραφο 2.48(α) του Διατάγματος, την ευθύνη για έλεγχο την έχει πάντοτε ο ιδιοκτήτης/ διαχειριστής/ υπεύθυνος του χώρου.
Σημειώνεται ότι το European Union Digital Green Certificate – EUDCC χρησιμοποιείται μόνο για σκοπούς ταξιδιών και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τους σκοπούς του παρόντος Διατάγματος και τονίζεται πως αν ένας πολίτης δεν έχει μαζί του το πιστοποιητικό που κατέχει δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το EUDCC γιατί αυτό δεν αποτελεί αποδεικτικό στοιχείο.
Στην ανακοίνωση τονίζεται ότι η Επίτροπος είναι σε διαβούλευση με τα εμπλεκόμενα Υπουργεία ώστε, αν χρειαστεί να ρυθμιστεί η χρήση των EUDCC, εντός της Δημοκρατίας, αυτή να είναι σύμφωνη με τις προϋποθέσεις που θέτει ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός για τα EUDCC.
Διευκρινίζεται ότι αν η επιδημιολογική κατάσταση βελτιωθεί και η Επίτροπος κρίνει ότι, οι πρόνοιες ενός Διατάγματος δεν είναι σύμφωνες πλέον με τον ΓΚΠΔ, μπορεί να ζητήσει την προσωρινή αναστολή τους, μέχρι την τροποποίηση ή την κατάργηση του Διατάγματος.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ