Η Κύπρος εν μέσω κορωνοϊού αξιοποίησε όλα τα παράθυρα ευκαιριών με πάρα πολύ καλά αποτελέσματα στην επιβατική κίνηση και τις πτήσεις, δήλωσε την Πέμπτη ο Υπουργός Μεταφορών Γιάννης Καρούσος. Ωστόσο οι προκλήσεις για τον τομέα των αερομεταφορών στην Κύπρο παραμένουν και σχετίζονται με τη βελτίωση της συνδεσιμότητας, την υλοποίηση του πακέτου Fit for 55, αλλά και τα προβλήματα που προκαλεί η Τουρκία στο FIR Λευκωσίας, τα οποία, σύμφωνα με ειδικούς, προβλέπεται να επιδεινωθούν λόγω της χρήσης του παράνομου αεροδρομίου του κατεχόμενου Λευκονοίκου ως βάσης για drones.
Σε δηλώσεις του, στο περιθώριο συνεδρίου που διοργάνωσε το Μεσογειακό Ίδρυμα Ασφάλειας Πτήσεων, στη Λευκωσία, ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι «η Κύπρος εν μέσω κορωνοϊού αξιοποίησε όλα τα παράθυρα ευκαιριών με κάποια πάρα πολύ καλά αποτελέσματα στο θέμα της επιβατικής κίνησης και των πτήσεων». Ειδικότερα, ανέφερε ότι φέτος εκτελούνται 157 δρομολόγια έναντι 150 το 2019, ο αριθμός των χωρών που εξυπηρετούνται από τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου παραμένει ο ίδιος με το 2019, ήτοι 40, ενώ 62 αεροπορικές εταιρείες δραστηριοποιούνται στα κυπριακά αεροδρόμια, από 70 το 2019.
Ωστόσο ο Υπουργός σημείωσε ότι η μεγαλύτερη πρόκληση που προβλέπεται να αντιμετωπίσει η αεροπορική βιομηχανία σχετίζεται με το περιβάλλον και την υλοποίηση του πακέτου Fit for 55, που παρουσιάστηκε από την Κομισιόν και το οποίο προβλέπει μείωση των ρύπων κατά 55% μέχρι το 2030. Αυτό, σύμφωνα με τον Υπουργό, θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση στο κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων, επηρεάζοντας αρνητικά την Κύπρο.
Παράλληλα, ο κ. Καρούσος αναφέρθηκε στις προσπάθειες για βελτίωση της αεροπορικής συνδεσιμότητας του νησιού, κάνοντας αναφορά στην πρωτοβουλία της Κυπριακής Δημοκρατίας για την υπογραφή της Διακήρυξης για την αεροπορική συνδεσιμότητα. «Στόχος της είναι να πείσουμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ετοιμάσει εργαλεία που να μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τα κ-μ για την αποκατάσταση της συνδεσιμότητάς τους και, επίσης, η κατάθεση ενός τριετούς πλάνου για την αποκατάσταση της αεροπορικής βιομηχανίας και συνδεσιμότητας», εξήγησε ο Υπουργός Μεταφορών.
Η Διακήρυξη αναμένεται να οριστικοποιηθεί στο Συμβούλιο Μεταφορών της ΕΕ στις αρχές Δεκεμβρίου, όπως ανέφερε. Μέχρι σήμερα έχει υπογραφεί από επτά χώρες, ενώ δύο ακόμα έχουν δηλώσει ότι προτίθενται να την υπογράψουν. «Πολλές χώρες αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα με την Κύπρο, όπως οι Βαλτικές, και γι’ αυτό έχουν αγκαλιάσει αυτή την πρωτοβουλία», είπε.
Νωρίτερα, σε ομιλία του στο πλαίσιο της εκδήλωσης, ο Υπουργός ανέφερε ότι το 2020, τα Διεθνή Αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου δέχθηκαν συνολικά 2.312.697 επιβάτες, έναντι 11.273.748 επιβατών το 2019. Σημείωσε πως η Κυβέρνηση επιδίωξε να αντιμετωπίσει αυτή τη διαφορά στους αριθμούς επιβατικής κίνησης υιοθετώντας συγκεκριμένα μέτρα. Ειδικότερα αναφέρθηκε στο σχέδιο κινήτρων που χρηματοδοτείται πλήρως από την Κυπριακή Δημοκρατία και απευθύνεται σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες, με στόχο την αποκατάσταση της συνδεσιμότητας του νησιού. Η διάρκεια του σχεδίου έχει παραταθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021 και μέχρι τότε θα έχουν διατεθεί συνολικά 8,8 εκ. ευρώ προς αεροπορικές εταιρείες.
Επίσης, ο Υπουργός αναφέρθηκε στην παραχώρηση δανείου 22,2 εκ. ευρώ στην Hermes Airports Ltd, διαχειρίστρια εταιρεία των Κυπριακών Αεροδρομίων, με στόχο την αντιμετώπιση των σοβαρών επιπτώσεων στην οικονομία από την πανδημία Covid-19. Το εν λόγω μέτρο, είπε ο Υπουργός, κρίθηκε απαραίτητο προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η Hermes Airports Ltd θα είναι σε θέση να συνεχίσει να λειτουργεί και να διαχειρίζεται τα δύο αεροδρόμια και να διασφαλίζει την αποφυγή διαταραχών στην εναέρια κυκλοφορία ή/και την κινητικότητα και τη συνδεσιμότητα.
Αυξάνονται οι ανησυχίες για την ασφάλεια στο FIR Λευκωσίας, λόγω βάσης για drones στο κατεχόμενο Λευκόνοικο
Οι τουρκικές παραβιάσεις αναπόφευκτα δημιουργούν σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια των πτήσεων, αφού δεν τηρούνται οι διεθνείς και ευρωπαϊκοί κανονισμοί ασφαλείας, είπε ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Μεσογειακού Ιδρύματος Ασφάλειας Πτήσεων Χρίστος Πέτρου, μιλώντας στην εκδήλωση. Μάλιστα, τόνισε, «οι κίνδυνοι αυτοί θα αυξηθούν, εάν η Τουρκία υλοποιήσει την πρόθεσή της να δημιουργήσει βάση για drones στο παράνομο αεροδρόμιο του Λευκονοίκου».
Ο κ. Πέτρου αναφέρθηκε, επίσης, στην άρνηση του Κέντρου Έλεγχου της Άγκυρας να επικοινωνήσει με το Κέντρο Ελέγχου Λευκωσίας όπως προβλέπεται από τους διεθνείς κανονισμούς, στην παρεμπόδιση πτήσεων εντός του FIR Λευκωσίας από πλευράς του παράνομου κέντρο ελέγχου στα κατεχόμενα, που δημιουργεί σύγχυση στους πιλότους, και στις παραβιάσεις του εναέριου χώρου της Κύπρου και τις παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Λευκωσίας από την τουρκική πολεμική αεροπορία.
Για την εξάλειψη των κινδύνων αυτών, ο κ. Πέτρου αναφέρθηκε σε σειρά μέτρων που περιλαμβάνουν την εκπόνηση και υποβολή πρότασης από πλευράς του Ιδρύματος που θα αφορά την ασφάλεια των αερομεταφορών στις περιοχές συγκρούσεων της Μέσης Ανατολής, δηλαδή στο Ιράκ, στη Συρία, στη Λιβύη, στον Λίβανο και στην Υεμένη, και το οποίο θα συμβάλει στην ενίσχυση του περιφερειακού ρόλου της Κύπρου σε θέματα αεροπορίας, στην πρόταση του Ιδρύματος για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων στον κλάδο των αερομεταφορών και, τέλος, στην ίδρυση το 2017 του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Οργανισμών Αεροπορικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης – EATEO, ο οποίος αριθμεί 41 μέλη και εδρεύει στην Κύπρο.