Νέα υπόθεση διαδικτυακής απάτης διερευνά η Αστυνομία, μετά από σχετική καταγγελία που υποβλήθηκε χθες από διευθυντή εταιρείας στη Λεμεσό.
Σύμφωνα με τον παραπονούμενο, πριν από τρεις μήνες περίπου, η εταιρεία του παρήγγειλε εμπορεύματα από προμηθεύτρια της εταιρία, που βρίσκεται σε χώρα του εξωτερικού. Λίγες μέρες αργότερα, τα εμπορεύματα έφθασαν στην Κύπρο και παραλήφθηκαν από την εταιρεία του παραπονούμενου, ενώ η αποπληρωμή θα γινόταν σε μεταγενέστερο στάδιο, ως ήταν η συμφωνία μεταξύ των δύο εταιρειών.
Όπως ανέφερε ο παραπονούμενος, χθες η εταιρεία του έλαβε μήνυμα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, από διεύθυνση η οποία ομοίαζε με αυτή της προμηθεύτριας εταιρείας, με το οποίο ζητείτο η άμεση εξόφληση του τιμολογίου, σε συγκεκριμένο τραπεζικό λογαριασμό.
Ο παραπονούμενος προχώρησε στην εξόφληση του τιμολογίου, ωστόσο όταν ενημέρωσε την προμηθεύτρια εταιρεία για την καταβολή των χρημάτων, διαπιστώθηκε ότι η εταιρεία δεν έλαβε κανένα ποσό και πως η εταιρεία του παραπονούμενου έπεσε θύμα απάτης.
Τη διερεύνηση της υπόθεσης ανέλαβε το Γραφείου Διερεύνησης Οικονομικού Εγκλήματος του ΤΑΕ Λεμεσού.
Τι είναι η απάτη μέσω τιμολογίων και λοιπών παραστατικών
Το συγκεκριμένο είδος ηλεκτρονικής απάτης, η επονομαζόμενη Απάτη μέσω Τιμολογίων, είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη και αφορά κυρίως επιχειρήσεις, που συναλλάσσονται με άλλες εταιρείες που βρίσκονται σε χώρες του εξωτερικού. Η προσέγγιση της επιχείρησης, πέραν του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μπορεί να γίνει και με άλλες μορφές επικοινωνίας, όπως μέσω τηλεφώνου ή με επιστολή κτλ.
Για να προστατευτείτε από αυτή τη μορφή απάτης, ενημερώστε το προσωπικό σας για τη συγκεκριμένη μορφή απάτης και εφαρμόστε διαδικασία για την επαλήθευση της νομιμότητας των αιτημάτων πληρωμής που λαμβάνετε.
Πριν προβείτε σε οποιαδήποτε πληρωμή τιμολογίων, μιλήστε με τον προμηθευτή σας τηλεφωνικά, χωρίς να κάνετε χρήση των στοιχείων επικοινωνίας που αναγράφονται στο ύποπτο μήνυμα και επιβεβαιώστε ότι αυτό προέρχεται από τους πραγματικούς προμηθευτές της επιχείρησης.
Αν εντοπίσετε οποιαδήποτε ύποπτη απόπειρα απάτης, καταγγείλτε το άμεσα στην Αστυνομία, ακόμα και αν δεν έχετε προβεί στην πληρωμή.
Συχνή μορφή απάτης αποτελεί η λεγόμενη απάτη μέσω τιμολογίων. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο απατεώνας προσεγγίζει μια επιχείρηση και προσποιούμενος κάποιον προμηθευτή ή παροχέα υπηρεσιών της, ζητά να τροποποιηθούν οι πληροφορίες για τις μελλοντικές πληρωμές τιμολογίων. Ζητά δηλαδή, να αλλάξουν τα στοιχεία του τραπεζικού λογαριασμού του δικαιούχου πληρωμής και οι όποιες νέες πληρωμές να γίνονται σύμφωνα με τα νέα στοιχεία.
Φυσικά, ο νέος προτεινόμενος λογαριασμός, που δίδει στην επιχείρηση/ θύμα, ανήκει στον απατεώνα.
Η προσέγγιση της επιχείρησης, μπορεί να γίνει μέσω τηλεφώνου ή με επιστολή ή με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, είτε ακόμα και με άλλους τρόπους.
Τι μπορείτε να κάνετε;
Ως επιχείρηση:
• Διασφαλίστε ότι οι υπάλληλοι είναι ενημερωμένοι και γνωρίζουν τη συγκεκριμένη μορφή απάτης και τον τρόπο αποφυγής της.
• Εφαρμόστε διαδικασία για την επαλήθευση της νομιμότητας των αιτημάτων πληρωμής που λαμβάνετε.
• Ελέγξτε τις πληροφορίες που αναρτώνται στην ιστοσελίδα της επιχείρησής σας και συγκεκριμένα τα συμβόλαια και τους προμηθευτές σας. Διασφαλίστε ότι το προσωπικό περιορίζει τη γνωστοποίηση πληροφοριών της επιχείρησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
• Δώστε εντολή στο προσωπικό που είναι αρμόδιο για την πληρωμή τιμολογίων να προβαίνει πάντα στη διενέργεια ελέγχων για τον εντοπισμό τυχόν παρατυπιών.
Ως εργαζόμενος:
• Επαληθεύστε ότι όλα τα αιτήματα πληρωμών προέρχονται από τους πραγματικούς προμηθευτές της επιχείρησης, ειδικά εάν σας ζητούν να τροποποιήσετε τα στοιχεία των τραπεζικών τους λογαριασμών για τις μελλοντικές πληρωμές των τιμολογίων ή λοιπών παραστατικών.
• Μην κάνετε χρήση των στοιχείων επικοινωνίας που περιλαμβάνονται στην επιστολή/fax/e-mail στο οποίο ζητείται η αλλαγή στοιχείων.
• Αντίθετα, χρησιμοποιείστε τα στοιχεία επικοινωνίας από την προηγούμενη αλληλογραφία σας με τον προμηθευτή.
• Καθορίστε μοναδικά σημεία επικοινωνίας με επιχειρήσεις, στις οποίες πραγματοποιείτε πληρωμές ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
• Περιορίστε τις πληροφορίες που γνωστοποιείτε για τον εργοδότη σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
• Για πληρωμές που υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο όριο ποσού, καθορίστε μια διαδικασία για την επιβεβαίωση του ορθού τραπεζικού λογαριασμού και του αποδέκτη (π.χ. επικοινωνία με την επιχείρηση).
Όταν πληρώνετε ένα τιμολόγιο, να στέλνετε e-mail ενημέρωσης του αποδέκτη της πληρωμής. Σε αυτό να γράφετε την επωνυμία της τράπεζάς του και τα τέσσερα τελευταία ψηφία του τραπεζικού του λογαριασμού για τη διασφάλιση της συναλλαγής.
Να αναφέρετε πάντοτε τυχόν ύποπτη απόπειρα απάτης στην Αστυνομία, ακόμα και αν δεν έχετε στείλει χρήματα σε αυτό το νέο λογαριασμό.