Εκστρατεία ενημέρωσης του καταναλωτικού κοινού για το δικαίωμα στη νόμιμη εγγύηση με βάση τη νέα Οδηγία ΕΕ 2019/771 πραγματοποιούν από κοινού το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Κύπρου, ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών και η Παγκύπρια Ένωση Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Κέντρο Καταναλωτή Κύπρου, η εν λόγω εκστρατεία διενεργείται από τις 13 έως τις 17 Μαρτίου 2023 σε Μέσα Κοινωνικής Ενημέρωσης αλλά και στους λογαριασμούς τους στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, επί τη ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή που έχει θεσμοθετηθεί για τις 15 Μαρτίου.
Προστίθεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δίνει ιδιαίτερη σημασία στα θέματα καταναλωτών για αυτό και συνεχώς ενισχύει την προστασία τους με τη θέσπιση νομοθεσιών κατοχυρώνοντας έτσι βασικά καταναλωτικά δικαιώματα.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, από την 1η Ιανουαρίου 2022 έχει καταργηθεί η παλιά Οδηγία 1999/44/ΕΚ που όριζε για χρόνια τις εγγυήσεις για έλλειψη συμμόρφωσης αγαθών.
Επισημαίνεται ότι με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και της ψηφιακής εσωτερικής αγοράς, ήταν απαραίτητος ο εκσυγχρονισμός και η προσαρμογή των ισχυόντων κανόνων σε αγαθά με ψηφιακά στοιχεία και σε ψηφιακό περιεχόμενο και υπηρεσίες.
Η ΕΕ ενέκρινε, όπως αναφέρεται, δύο οδηγίες, την οδηγία ΕΕ 2019/771 για ορισμένες πτυχές που αφορούν συμβάσεις πώλησης αγαθών και την οδηγία ΕΕ 2019/770 για ορισμένες πτυχές που αφορούν συμβάσεις για την προμήθεια ψηφιακού περιεχομένου και ψηφιακών υπηρεσιών.
Εξηγείται ότι με την εφαρμογή των δύο νέων Οδηγιών θα υπάρξουν αλλαγές. Όπως αναφέρεται σε περίπτωση που το προϊόν που αγοράζει ο καταναλωτής παρουσιάσει ελάττωμα – έλλειψη συμμόρφωσης, τότε ισχύει η νόμιμη εγγύηση των 2 χρόνων.
Σημειώνεται ότι σε τέτοια περίπτωση ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα είτε σε δωρεάν αποκατάσταση της συμμόρφωσης του αγαθού με επισκευή ή αντικατάσταση, είτε σε μείωση της τιμής, είτε σε υπαναχώρηση από τη σύμβαση όσον αφορά το αγαθό αυτό. Στην περίπτωση μεταχειρισμένων αγαθών, ο πωλητής και ο καταναλωτής μπορούν να συμφωνήσουν με συμβατικούς όρους ή με συμφωνίες, ότι η μικρότερη περίοδος ευθύνης ή παραγραφής δεν πρέπει να είναι μικρότερη από ένα έτος.
Ακόμη, αναφέρεται ότι σε περίπτωση που το προϊόν που έχει αγοράσει ο καταναλωτής παρουσιάσει πρόβλημα, τότε η επισκευή ή αντικατάστασή του θα πρέπει να διενεργείται εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, που να μην υπερβαίνει τις 25 ημέρες, από την στιγμή που ο πωλητής ενημερώθηκε από τον καταναλωτή σχετικά με την έλλειψη της συμμόρφωσης. Ο χρόνος των 25 ημερών μπορεί να επεκταθεί μόνο μετά από ρητή συγκατάθεσή σας.
Παράλληλα, εξηγείται ότι σε περίπτωση που το προϊόν που αγόρασε ο καταναλωτής παρουσιάσει σοβαρό ελάττωμα τις πρώτες 30 μέρες από την ημερομηνία παραλαβής του, τότε έχει δικαίωμα να τερματίσει τη σύμβαση (επιστροφή του καταβληθέντος τμήματος) ή να ζητήσει την άμεση αντικατάστασή του.
Αναφέρεται επιπλέον ότι το διάστημα που μεσολαβεί για την αποκατάσταση της συμμόρφωσης – επιδιόρθωσης ή /και τις διαπραγματεύσεις του πωλητή και του καταναλωτή με στόχο τον φιλικό διακανονισμό, δεν προσμετρά στο χρόνο της εγγύησης των 2 χρόνων. Για το σκοπό αυτό, προστίθεται ότι, ο πωλητής οφείλει να χορηγεί στον πελάτη απόδειξη παραλαβής και παράδοσης όταν του παραδίδεται προϊόν για σκοπούς επισκευής ή αντικατάστασης. Περαιτέρω, υπογραμμίζεται ότι ο πελάτης έχει δικαίωμα να ζητήσει από τον πωλητή γραπτή αναφορά του πορίσματος του τεχνικού ελέγχου που διεξήχθη στο προϊόν.
Ακόμη, σημειώνεται ότι ορίζονται ως οποιαδήποτε υλικά κινητά αντικείμενα που ενσωματώνουν ή διασυνδέονται με ψηφιακό περιεχόμενο ή ψηφιακή υπηρεσία κατά τέτοιο τρόπο ώστε η απουσία αυτού του ψηφιακού περιεχομένου ή ψηφιακής υπηρεσίας να εμποδίζει τα αγαθά να εκτελούν τις λειτουργίες τους.
Δηλώνεται επίσης, ότι το χρονικό όριο εγγύησης είναι τα 2 έτη. Ο έμπορος έχει υποχρέωση να ενημερώσει τον καταναλωτή πριν από τη σύμβαση για τις τεχνικές απαιτήσεις των εμπορευμάτων με ψηφιακά στοιχεία και να παρέχει όλες τις απαραίτητες οδηγίες για την εγκατάσταση και τις ενημερώσεις. Από την άλλη πλευρά, επισημαίνεται ότι, ο καταναλωτής θα έχει υποχρέωση να συνεργαστεί με τον έμπορο στην εγκατάσταση και την ενημέρωση των εμπορευμάτων μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα.
Σημειώνεται ότι η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή γιορτάζεται από το 1983, στις 15 Μαρτίου, με απόφαση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, εις ανάμνηση μιας ομιλίας του Αμερικανού Προέδρου, Τζον Κένεντι, στο Κογκρέσο, που έθεσε τις βάσεις του καταναλωτικού κινήματος.