Ο σημερινός τουρκοκυπριακός Τύπος δημοσιεύει ένα ντοκουμέντο που αφορά την προσπάθεια της Τουρκίας, ένα έτος μετά την εισβολή του 1974 στην Κύπρο, για αλλοίωση της πληθυσμιακής σύνθεσης των κατεχομένων με μεταφορά πληθυσμού από την Ανατόλια στο νησί.
Η «Γιενί Ντουζέν» δημοσιεύει το ντοκουμέντο με τον τίτλο «Έτος: 1975. Μεταφορά πληθυσμού στο βόρειο τμήμα της Κύπρου». Το δημοσίευμα αναφέρει ότι «θα μοιραστούμε για πρώτη φορά με τόσο ολοκληρωμένο τρόπο τα ντοκουμέντα για το ποιες ομάδες ήρθαν στην Κύπρο από την Τουρκία, σε ποιους αριθμούς και από ποιες περιοχές και σε ποια χωριά μεταφέρθηκε ο πληθυσμός».
Η εφημερίδα δημοσίευσε σήμερα το πρώτο σχετικό ντοκουμέντο και αναφέρει ότι θα ακολουθήσουν και άλλα σχετικά δημοσιεύματα.
Στην εισαγωγή του σημερινού δημοσιεύματος της, η «Γιενί Ντουζέν» αναφέρει τα εξής: «Με τη στρατιωτική επέμβαση (εισβολή) της Τουρκίας στην Κύπρο, η οποία άρχισε στις 20 Ιουλίου 1974, και τη δεύτερη επιχείρηση (εισβολή) στις 14 Αυγούστου, το 37% του νησιού τέθηκε υπό τουρκικό έλεγχο. Ενώ οι Τουρκοκύπριοι άφησαν σχεδόν 500 χιλιάδες στρέμματα ιδιοκτησίας στο νότο, υπάρχουν 1,5 εκατομμύρια στρέμματα ιδιοκτησίας που τους περιμένουν στο βορρά. Η γη και η ιδιοκτησία που αποκτήθηκε (λεηλατήθηκε) στο βορρά της Κύπρου πολύ μεγάλη σε σχέση με τον τουρκοκυπριακό πληθυσμό».
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, το 1975 η Τουρκία, κατόπιν αιτήματος του «τουρκικού ομόσπονδου κράτους της κύπρου», δημιούργησε ένα σχέδιο, το οποίο είχε ως στόχο την «κάλυψη της έλλειψης εργατικού δυναμικού στο τουρκικό τμήμα της Κύπρου με εργατικό δυναμικό από την Τουρκία». Ο Ασάφ Ινχάν, ο τότε πρέσβης της Τουρκίας στη Λευκωσία, αναφέρει ότι «δεν υπήρξε τέτοιο αίτημα από τις κυπριακές αρχές, ούτε υπήρξε τέτοια προσέγγιση από την πρεσβεία». Η «Γιενί Ντουζέν» λοιπόν, σήμερα δημοσιεύει το πρώτο έγγραφο του συγκεκριμένου τουρκικού σχεδίου, το οποίο φέρει την ένδειξη «άκρως απόρρητο» και εκτυπώθηκε στην Τουρκία σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων.
Το πρώτο άρθρο του σχεδίου αναφέρει ότι το σχέδιο δημιουργήθηκε «κατόπιν αιτήματος του ‘τουρκικού ομόσπονδου κράτους της Κύπρου’ και προκειμένου να διασφαλιστεί η οικονομική ανάπτυξη του τουρκικού τμήματος της Κύπρου, για την αντιμετώπιση της έλλειψης εργατικού δυναμικού στην περιοχή με ταχείς και προγραμματισμένους τρόπους».
Στο δεύτερο άρθρο του σχεδίου-ντοκουμέντου αναφέρονται τα εξής: «Ο παρόντας κανονισμός (έχει ως στόχο): Τον καθορισμό, την επιλογή, την αξιολόγηση και την ομαδοποίηση του εργατικού δυναμικού που θα αποσταλεί στην τουρκοκυπριακή περιφέρεια. (Καθορίζει) τις αρχές σύστασης και λειτουργίας του οργανισμού που θα εκτελέσει το έργο αυτό, τις μεθόδους που θα ακολουθηθούν στην πράξη, τους οικονομικούς πόρους που θα χρησιμοποιηθούν στην πράξη και τις μεθόδους δαπανών, τα κριτήρια επιλογής των περιοχών και των οικογενειών για το εργατικό δυναμικό που θα αποσταλεί και τις περιοχές προτεραιότητας για την επιλογή του εργατικού δυναμικού από τον γεωργικό τομέα».
Στο τρίτο άρθρο του ντοκουμέντου αναφέρονται τα εξής: «Το εργατικό δυναμικό που θα αποστέλλεται από την Τουρκία στο τουρκικό τμήμα της Κύπρου (Σ.Σ κατεχόμενα) για απασχόληση στη γεωργία, τη βιομηχανία, τον τουρισμό και άλλους τομείς υπηρεσιών θα αποτελείται από τις ακόλουθες ομάδες: Πολίτες κυπριακής καταγωγής, Τούρκοι υπήκοοι ή Τουρκοκύπριοι που διαμένουν και εργάζονται σήμερα στην Τουρκία, αγρότες και γεωργικοί εργάτες, ειδικευμένοι εργάτες στη βιομηχανία, τον τουρισμό και άλλους κλάδους υπηρεσιών, τεχνίτες, βιοτέχνες, κεφαλαιούχοι και ιδιοκτήτες επιχειρήσεων, εργάτες γνώμης σε διάφορα επαγγέλματα, ειδικοί και τεχνικοί σε διάφορα επαγγέλματα, ανειδίκευτοι εργάτες».
Στο τουρκικό έγγραφο, σχετικά με τις περιοχές της Τουρκίας από όπου επιλέχθηκαν άτομα για μεταφορά στα κατεχόμενα, αναφέρονται οι «περιφέρειες όπου ζει ο πληθυσμός με υψηλή κοινωνική προσαρμοστικότητα, με γνώσεις και δεξιότητες κατάλληλες για απασχόληση στην Κύπρο, με υψηλή πληθυσμιακή πυκνότητα και προβλήματα στέγασης, ορεινές και δασώδεις περιοχές κοντά στη θάλασσα, περιφέρειες με κλίμα παρόμοιο με αυτό της Κύπρου».
Τέλος, το τουρκικό έγγραφο καθορίζει και τα κριτήρια των ατόμων που μεταφέρονται στα κατεχόμενα. «Θα πρέπει να είναι Τούρκοι πολίτες, η μητρική τους γλώσσα πρέπει να είναι η τουρκική, ο αρχηγός της οικογένειας πρέπει να είναι εγγράμματος, να έχει εκπληρώσει τη στρατιωτική του θητεία, να μην είναι άνω των 45 ετών και η κατάσταση της υγείας του να είναι κατάλληλη για την εργασία που θα προσφέρει, ενώ οι αρχηγοί των οικογενειών και τα μέλη τους δεν πρέπει να έχουν νομικά εμπόδια που να τους εμποδίζουν να μεταβούν στο εξωτερικό» αναφέρεται.