Τη θέση πως θα πρέπει να υπάρξει διαχωρισμός της αρμοδιότητας του δημόσιου κατήγορου από τη λειτουργία του νομικού συμβούλου του κράτους, εξέφρασε ο ανεξάρτητος υποψήφιος Ανδρέας Μαυρογιάννης, στο πλαίσιο παρουσίασης των προτάσεών του για το κράτος δικαίου και την πάταξη της διαφθοράς. Τόνισε πως «δεν μπορεί ο Γενικός Εισαγγελέας, ένας και μόνο άνθρωπος, να ασκεί και τα δύο και μάλιστα κατά τρόπον απόλυτο».
Πρόθεση του υποψηφίου είναι στις θέσεις ανεξάρτητων αξιωματούχων είναι να μην επιλέγονται πρόσωπα που υπηρετούν σε δημόσια αξιώματα ή είναι ανώτατα κομματικά στελέχη, υποδεικνύοντας χαρακτηριστικά πως «στη δική μας Κυβέρνηση, δύο εν ενεργεία Υπουργοί δεν θα διορίζονταν ποτέ ταυτόχρονα στη θέση Γενικού και Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα».
Ο κ. Μαυρογιάννης τόνισε πως δεν υπάρχει τίποτα που να μας εμποδίζει να θέσουμε τα σωστά κριτήρια, τις σωστές προδιαγραφές και τις σωστές διαδικασίες για τον διορισμό αξιωματούχων ή να βάλουμε θητείες. «Αν μου πείτε θα παραιτήσετε τον Γενικό Εισαγγελέα, δεν μπορώ να παραιτήσω τον Γενικό Εισαγγελέα. Πρέπει να σεβαστούμε το Σύνταγμα, τους νόμους, τη νομιμότητα. Εκεί και όπου θα έχουμε να πάρουμε αποφάσεις, θα τις πάρουμε με άλλο τρόπο, με άλλη αντιμετώπιση της λειτουργίας των θεσμών», ανέφερε. Εξήγησε ότι, βάσει του Συντάγματος, δεν έχει εξουσία ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να παύσει ανεξάρτητους αξιωματούχους και δεν μπορεί να αναμένει κάποιος από τον Πρόεδρο να παραβιάσει το Σύνταγμα.
«Γι’ αυτό χρειάζεται πολλή προσοχή, να είμαστε πάντα στο πλαίσιο της νομιμότητας και πρέπει να προσέξουμε την έννοια των θητειών. Εγώ δεν θεωρώ ότι είναι σωστό να διορίζονται άνθρωποι σε τέτοιες θέσεις και να είναι για 20 χρόνια. Δεν είναι σωστό και υπάρχουν τρόποι να το διασφαλίσουμε για το μέλλον». Σημείωσε, παράλληλα, πως αν κρίνει ότι συγκεκριμένος επικεφαλής συγκεκριμένου θεσμού δεν έπρεπε να ήταν εκεί, τουλάχιστον θα βγει και θα το πει.
Ερωτηθείς αν θεωρεί πως ο Γενικός Εισαγγελέας δεν έπρεπε να ήταν εκεί, δεδομένης της προηγούμενης αναφοράς του, ο κ. Μαυρογιάννης απάντησε «όχι δεν θέλω να το προσωποποιήσω. Είναι κάτι που πρέπει να δούμε συγκεκριμένα. Εγώ αυτό που λέω είναι ότι μου φαίνεται ότι δεν ήταν σωστό δύο μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου να μετακομίσουν και να αναλάβουν Γενικός Εισαγγελέας και Βοηθός Γενικός Εισαγγελέας, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που έχουμε αυτή την ιστορία με τα χρυσά διαβατήρια. Δεν είναι η αντίληψη που έχω εγώ για τη λειτουργία των πραγμάτων.» Πρόσθεσε πως «δεν θέλω να πω ότι ο Γενικός Εισαγγελέας είναι κακός Γενικός Εισαγγελέας ή ο Βοηθός είναι κακός από πλευράς νομικής. Από πλευράς άσκησης, όμως, της πολιτικής τους, εγώ θεωρώ ότι χωρούσε και χωρεί από μέρους τους η διερεύνηση τέτοιων ισχυρισμών».
Σε σχέση με το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε για την ολοκλήρωση της μελέτης του πορίσματος Αιμιλιανίδη, ο κ. Μαυρογιάννης είπε «υπάρχει ένα ζήτημα. Αν δεν υπάρχουν αντικειμενικοί λόγοι που να το εξηγούν, ναι υπάρχει ένα ζήτημα».
Συνολικά, ο κ. Μαυρογιάννης προτείνει 17 μέτρα που θα διασφαλίζουν ένα λειτουργικό και σωστό κράτος. Μεταξύ αυτών είναι και ο πλήρης διαχωρισμός του Κράτους από την Εκκλησία και η διαφάνεια. Προωθεί, επίσης, τη σύσταση Ανεξάρτητης Επιτροπής Επιλογής, που θα έχει γνωμοδοτικό ρόλο στη διαδικασία διορισμών σε δημόσια αξιώματα, καθώς και τη δημιουργία Γραφείου Επικεφαλής Επιστημονικού Συμβούλου, στα πρότυπα του θεσμού του Chief Scientific Advisor που υπάρχει στο εξωτερικό. Θεωρεί απαραίτητο τον εσωτερικό έλεγχο σε κάθε Υπουργείο, Ημικρατικό Οργανισμό και δημόσια Αρχή, καθώς και την καταγραφή του επιπέδου ικανοποίησης των πολιτών για τις υπηρεσίες που λαμβάνουν μέσα από τακτικές έρευνες.
Περαιτέρω, ο υποψήφιος έχει θέση για θέσπιση κριτηρίων επιλεξιμότητας και καταλληλότητας για όλους τους διορισμούς. Τάσσεται υπέρ των αυστηρότερων ποινών, που να αποτρέπουν τη διάπραξη αδικημάτων σε βάρος του δημοσίου και της υποχρεωτικής δήμευσης περιουσιακών στοιχείων από πρώην και νυν αξιωματούχους και δημόσιους λειτουργούς που καταδικάζονται για φοροδιαφυγή, δεκασμό ή διασπάθιση δημόσιου χρήματος.
Ο κ. Μαυρογιάννης υποστήριξε ότι την τελευταία δεκαετία η χώρα μας έζησε μια πρωτοφανή διάβρωση των θεσμών εκ των έσω. «Η υπονόμευση ανεξάρτητων θεσμών από την ίδια την Κυβέρνηση οδήγησε μοιραία στην απαξίωσή τους και σε αποδυνάμωσή του έργου τους. Παράλληλα, ο διορισμός πολιτικών προσώπων σε νευραλγικές θέσεις και σε θέσεις ανεξάρτητων αξιωματούχων οδήγησε σε εύλογη αμφισβήτηση της αμεροληψίας και ανεξαρτησίας τους, αλλά και σε πλήρη διάρρηξη της σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ των πολιτών και του Κράτους», είπε.
Ταυτόχρονα, ανέφερε, οι όποιες προσπάθειες εκσυγχρονισμού της δημόσιας υπηρεσίας την τελευταία δεκαετία υπήρξαν αποσπασματικές, αποδεικνύονται αναποτελεσματικές και στερούνται οράματος. Η ταχύτητα και η ποιότητα της παροχής υπηρεσιών από το Κράτος προς τους πολίτες εξακολουθούν να παραμένουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
«Όραμά μας είναι να ανακτήσουμε τη χαμένη εμπιστοσύνη των πολιτών απέναντι στο Κράτος και στους θεσμούς του, στους δημόσιους λειτουργούς και γενικότερα σε όσους ασκούν δημόσια εξουσία ή έχουν την ευθύνη λήψης σημαντικών αποφάσεων», πρόσθεσε.
«Η δική μας διακυβέρνηση θα πορευτεί με κεντρικό γνώμονα ότι η έννοια του Κράτους Δικαίου είναι η πεμπτουσία κάθε σύγχρονου πολιτεύματος. Οραματιζόμαστε μια χώρα όπου το Κράτος θα υπηρετεί τους πολίτες στη βάση του Συντάγματος, του σεβασμού προς το γράμμα και το πνεύμα των Νόμων της Πολιτείας, της ηθικής και του αισθήματος δικαίου και δικαιοσύνης, καθώς και των αρχών και αξιών των σύγχρονων ευρωπαϊκών κρατών. Μια χώρα όπου οι κρατικοί αξιωματούχοι και άλλοι φορείς εξουσίας, με τις πράξεις και τα έργα τους, θα αποτελούν το φωτεινό παράδειγμα για την εμπέδωση της ισονομίας και της αξιοκρατίας. Μια χώρα όπου οι πολίτες της, άντρες και γυναίκες, θα νιώθουν και θα είναι ίσοι απέναντι στον Νόμο», τόνισε.