Στη σύσταση επιτροπής που απαρτίζουν οι διευθυντές του Τμήματος Ηλεκτρομηχανικών Υπηρεσιών και του Τμήματος Οδικών Μεταφορών και εκπρόσωπος της Αστυνομίας, προχώρησε το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας για να μελετήσει εις βάθος όλα τα όσα αναφέρει η Επιτροπή για τους αερόσακους Τακάτα στο πόρισμά της και να υποβάλουν εισηγήσεις και οποιεσδήποτε άλλες ρυθμίσεις για να αποφευχθούν στο μέλλον οποιεσδήποτε τέτοιες καταστάσεις, σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξη Βαφεάδη.
Ανέφερε ότι το θέμα της διαχείρισης των αερόσακων Τακάτα, δεν είναι κάτι το οποίο η Επιτροπή θα αποφασίσει πώς θα το χειριστεί αφού είναι κάτι το οποίο χειρίζεται το Τμήμα Οδικών Μεταφορών αυτή τη στιγμή.
Ο Υπουργός προήδρευσε συνεδρίας του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας με θέμα την έκθεση της Ερευνητικής Επιτροπής για τη διερεύνηση της διάθεσης στην κυπριακή αγορά οχημάτων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, της εισαγωγής οχημάτων από τρίτες χώρες, καθώς και την ανάκληση των οχημάτων αυτών.
Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία, ο κ. Βαφεάδης, είπε ότι ο ίδιος τη συγκάλεσε σε συνέχεια της δημοσιοποίησης της έκθεσης της τριμελούς επιτροπής που παραδόθηκε στον Γενικό Εισαγγελέα πρόσφατα.
Το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, είπε, συζήτησε γενικά το περιεχόμενο της έκθεσης. «Ανέλαβαν όλα τα μέλη του Συμβουλίου να μελετήσουν διεξοδικά, αλλά συγκεκριμένα έχει αναλάβει μία επιτροπή, η οποία συστάθηκε και εγκρίθηκε από το Συμβούλιο, να μελετήσει εις βάθος όλα όσα αναφέρουν οι Επίτροποι στην έκθεσή τους και να υποβάλουν εισηγήσεις και οποιεσδήποτε άλλες ρυθμίσεις θεωρούν ότι πρέπει να γίνουν άμεσα στον τρόπο που όχι μόνο λειτουργεί το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, αλλά και επίσης τα άλλα μέτρα, τα οποία πρέπει να ληφθούν για να αποφευχθούν στο μέλλον οποιεσδήποτε τέτοιες καταστάσεις», πρόσθεσε.
Μεταξύ άλλων, συνέχισε, θα ετοιμάσουν ένα μηχανισμό αλληλοενημέρωσης των αρμοδίων Υπουργείων και τμημάτων για πιθανά σοβαρά θέματα που προκύπτουν για την οδική ασφάλεια.
«Θα ετοιμάσουν επίσης μηχανισμό αποτίμησης κινδύνου (risk assessment) και οτιδήποτε απαιτείται κατά την άποψή τους για τη σωστή εποπτεία της αγοράς», είπε, προσθέτοντας ότι θα αξιολογηθούν συστήματα που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες, «θα συζητηθεί το επίπεδο της επικινδυνότητας και πώς αυτό μπορεί να επηρεάζει την εποπτεία της αγοράς και θα επανέλθουν με εισηγήσεις προς το Συμβούλιο».
Σύμφωνα με τον Υπουργό, η Επιτροπή θα ετοιμάσει επίσης εισηγήσεις για τη ρύθμιση του επαγγέλματος του εισαγωγέα αυτοκινήτων από τρίτες χώρες. «Αυτό θεωρείται υψίστης σημασίας, ούτως ώστε μέσω αυτής της ρύθμισης, οι ευθύνες οι οποίες προκύπτουν από την νομοθεσία να είναι γνωστές σε όλους όσους ασχολούνται με αυτό το θέμα», σημείωσε. «Να είναι ένα Σώμα το οποίο θα παρακολουθεί τις δραστηριότητες των μελών του, αλλά και θα είναι ένα Σώμα το οποίο θα επιτρέψει τον επαγγελματισμό σε αυτόν τον τομέα», πρόσθεσε.
Η Επιτροπή θα υποβάλει και εισηγήσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαδικασίας έγκρισης οχημάτων που εισέρχονται στη Δημοκρατία από τρίτες χώρες, είπε. Οι εισηγήσεις αυτές, πρόσθεσε, θα αφορούν την ταύτιση των προδιαγραφών των οχημάτων αυτών με τους κανονισμούς και τις προδιαγραφές που επιβάλλονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Επιπρόσθετα, είπε ο κ. Βαφεάδης, θα επανεξετάσει το πολυπρόσωπο του Συμβουλίου «και ό,τι αυτό συνεπάγεται και πώς επηρεάζει τη λειτουργία του Συμβουλίου, ως προτρέπει η Επιτροπή στην έκθεσή της».
«Αναμένουμε ότι αυτή η δράση θα αποπερατωθεί ως μέτρο επείγον και άμεσα να έχουμε ενημέρωση των μελών του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας για λήψη μέτρων», δήλωσε.
Συνεπώς, συνέχισε, «έχουμε ολοκληρώσει το πρώτο βήμα, το οποίο κατά την άποψή μου απαιτείται και είναι απόρροια της έκθεσης της Επιτροπής. Η ρύθμιση αυτού του θέματος, η διάγνωση όλων όσων οι Επίτροποι προτείνουν και εισηγούνται, νομίζω πρέπει να ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη, πρέπει με βάση αυτό να ληφθούν όλα τα μέτρα, τα οποία πρέπει να ληφθούν ούτως ώστε το θέμα να ρυθμιστεί με τον κατάλληλο τρόπο».
Σημείωσε ότι την Επιτροπή απαρτίζουν ο Διευθυντής του Τμήματος Ηλεκτρομηχανικών Υπηρεσιών, ο Διευθυντής του Τμήματος Οδικών Μεταφορών και εκπρόσωπος της Αστυνομίας, ο οποίος θα ανακοινωθεί αύριο.
Σε σχόλιο δημοσιογράφου ότι στο πόρισμα της Επιτροπής, καταγράφονταν ενδεχόμενες πειθαρχικές ευθύνες για κάποια από τα τμήματα τα οποία θα κληθούν να στελεχώσουν τη συγκεκριμένη επιτροπή και ερωτηθείς αν αυτό είναι κάπως οξύμωρο κάποιοι, οι οποίοι ενδεχομένως να είχαν διαπράξει πειθαρχικά αδικήματα, πλέον να καλούνται να εισηγηθούν τρόπους ώστε να μην επαναληφθεί αυτό, ο Υπουργός είπε ότι η εμπλοκή των μερών αυτών αφορά την εμπειρογνωμοσύνη τους.
«Αυτά τα άτομα έχουν προηγούμενη εμπειρία, έχουν γνώση για τα θέματα τα οποία καλούνται να εισηγηθούν μέτρα», είπε, επισημαίνοντας ότι η δράση αυτή δεν σταματά στο επίπεδο της Επιτροπής. «Η δράση αυτή θα τεθεί ενώπιον του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, το οποίο αυτό θα κρίνει κατά πόσον οποιαδήποτε μέτρα καλύπτουν όλα τα θέματα ή τα καλύπτουν ικανοποιητικά. Συνεπώς, θεωρώ ότι η εμπειρογνωμοσύνη σε αυτό το στάδιο είναι πολύ σημαντική, διότι μόνο μέσω αυτής της εμπειρογνωμοσύνης θα μπορέσουν να αντιληφθούν τι είναι αυτό που λέει η Επιτροπή», πρόσθεσε.
Σε άλλη ερώτηση, ο Υπουργός ανέφερε ότι το θέμα της διαχείρισης των αερόσακων Τακάτα, δεν είναι κάτι το οποίο η Επιτροπή θα αποφασίσει πώς θα το χειριστεί. «Είναι κάτι το οποίο το χειρίζεται το Τμήμα Οδικών Μεταφορών αυτή τη στιγμή. Συνεπώς, ο άμεσος κίνδυνος από τους αερόσακους Τακάτα δεν είναι θέμα της Επιτροπής», πρόσθεσε.
Σε σχόλιο ότι δίνεται η αίσθηση ότι μετακυλίεται η ευθύνη που θα έπρεπε να έχει το Υπουργείο Μεταφορών σε μια επιτροπή και ερωτηθείς γιατί δεν λαμβάνει το Υπουργείο κάποιες αποφάσεις, όπως για το πώς θα γίνονται εισαγωγές οχημάτων ο κ. Βαφεάδης σημείωσε ότι το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας διαχειρίζεται θέματα οδικής ασφάλειας. «Από την έκθεση αυτή εγώ τουλάχιστον αντιλαμβάνομαι ότι η διαδικασία την οποία κλήθηκε αυτή η Επιτροπή να διαχειριστεί και να γνωματεύσει επηρέασε την οδική ασφάλεια», είπε. Συνεπώς, ανέφερε, το Συμβούλιο αρμοδίως και καθηκόντως πρέπει να έχει άποψη και πρέπει να λάβει αποφάσεις όσον αφορά αυτό το θέμα. «Δεν σημαίνει ότι είναι το Συμβούλιο το οποίο θα αποφασίσει ποια θα είναι τα μέτρα τα οποία θα εφαρμόσει το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, αλλά το Συμβούλιο πρέπει να έχει άποψη, εικόνα για το τι πρέπει να γίνει, και στην πορεία αυτή η εικόνα πρέπει να συζητηθεί και να αποφασιστεί τι θα υλοποιηθεί», πρόσθεσε.
Ερωτηθείς αν θα βρεθεί ο τρόπος να ξεπεραστεί ο οποιοσδήποτε νομικός σκόπελος, νοουμένου ότι στην υπόθεση του Αλέξανδρου Λούγκου δεν έφτασε στο Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας η πραγματική εικόνα ένεκα της διαδικασίας που βρισκόταν ενώπιον του δικαστηρίου, ο Υπουργός ανέφερε «θεωρούμε ότι είναι θέμα διαδικασίας και νομίζω αναδεικνύεται και μέσα από την έκθεση αυτό το θέμα». «Είναι βεβαίως ένα νομικό θέμα, το οποίο, αν δεν το διαχειριστούμε σωστά, μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη νομική διαδικασία, αλλά είναι κάτι το οποίο με τη βοήθεια της Νομικής Υπηρεσίας, πρέπει να βρεθεί τρόπος ούτως ώστε η ενημέρωση αυτή να φτάνει στο Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας για να μπορούν να λαμβάνονται μέτρα τα οποία θα βοηθήσουν στο να μην έχουμε παρόμοια περιστατικά αμέσως μετά το πρώτο περιστατικό», σημείωσε.
Σε ερώτηση σχετικά με την υποστελέχωση του Τμήματος Οδικών Μεταφορών και άλλα σοβαρά ζητήματα σε ό,τι αφορά τον διαμοιρασμό εργασίας και ευθυνών στο Τμήμα, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι υπάρχει μία δράση σε εξέλιξη, την οποία χειρίζεται το Υπουργείο Μεταφορών, «ούτως ώστε να εξασφαλιστεί όχι μόνο η σωστή στελέχωση, αλλά και οι σωστές δομές». «Υπάρχουν προτάσεις για νέες δομές, οι οποίες θα μπορέσουν να διαχειριστούν τα θέματα τα οποία εμείς θεωρούμε ότι προκύπτουν από αυτήν την έκθεση», πρόσθεσε. Σε άλλη ερώτηση, είπε ότι δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα, αλλά ότι «είναι μια διαδικασία, η οποία ξεκίνησε από εμάς κατεπειγόντως».
Ερωτηθείς μέχρι πότε πρέπει να καταθέσει τις εισηγήσεις της η Επιτροπής, είπε ότι η Επιτροπή «θα συνεδριάσει άμεσα και θα ενημερώσει το Συμβούλιο». «Εγώ έχω πει ότι αυτό το θέμα, τα όσα προκύπτουν από αυτή την έκθεση, δεν είναι θέματα τα οποία μπορούν να χρονοτριβήσουν. Είναι θέματα τα οποία άμεσα πρέπει να έχει υπόψη του το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, γι’ αυτό έχω ζητήσει άμεση διαχείριση αυτής της αποστολής, την οποία έχουν αναλάβει ούτως ώστε το Συμβούλιο να συγκληθεί το συντομότερο δυνατό, το συντομότερο δυνατόν να λάβει αποφάσεις», πρόσθεσε.
Κληθείς να σχολιάσει αν συμφωνεί ή διαφωνεί με την άποψη κάποιων πολιτικών κομμάτων ότι μεσολάβησαν 18 μήνες μεταξύ των θανάτων Κυριάκου Όξινου και της Στυλιανής Γιωργαλλή και ότι φέρει και ο ίδιος ευθύνες, ο κ. Βαφεάδης είπε, «από την αρχή είχαμε ζητήσει να έχουμε απαντήσεις και ήταν και απαίτηση του Υπουργικού Συμβουλίου αυτή». «Είχαμε μία πειθαρχική, μία διοικητική έρευνα στην αρχή, η οποία υποβλήθηκε και ανάλογα με το περιεχόμενο αυτό ενημερώθηκε και το Υπουργικό Συμβούλιο», είπε, σημειώνοντας ότι το Υπουργικό Συμβούλιο διαπίστωσε ότι χρειάζονταν περισσότερες απαντήσεις και ότι είχε ανατεθεί σε αυτή την Επιτροπή να ερευνήσει εις βάθος αυτό το θέμα. «Αυτή η τριμελής Επιτροπή έχει ερευνήσει, έχει καταλήξει, έχει δώσει ένα έγγραφο πολυσέλιδο, το οποίο, εγώ διαβάζοντάς το, βλέπω ότι έχει δομηθεί με έναν τρόπο που να είναι αντιληπτός ούτως ώστε να μπορούν να βγαίνουν συμπεράσματα», πρόσθεσε.
Σημείωσε ότι για ορισμένα θέματα, τα οποία είναι διοικητικά ή θέματα τα οποία πρέπει το Υπουργείο να λάβει δράση, έχουν ήδη ξεκινήσει δράση. «Τα θέματα τα οποία αφορούν είτε πειθαρχικά, είτε ποινικά, είτε οτιδήποτε, είναι θέματα τα οποία έχει αναλάβει η Νομική Υπηρεσία μαζί με την Αστυνομία. Εμείς αναμένουμε να δούμε ποιες θα είναι οι θέσεις της Νομικής Υπηρεσίας και της Αστυνομίας για αυτά τα θέματα. Οτιδήποτε είναι πειθαρχικό, οτιδήποτε είναι ποινικό έχει πάρει το δρόμο του», είπε ακόμη.
Εμείς, συνέχισε, «προχωρούμε με τις δράσεις τις οποίες εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να προχωρήσουμε για να εξασφαλίσουμε την οδική ασφάλεια όσον αφορά τα θέματα που προκύπτουν από το πόρισμα» και για αυτό έχει συγκαλέσει κατεπειγόντως αυτήν τη συνεδρίαση του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας σήμερα.
Σε σχόλιο ότι με βάση αυτά που είπε θα πρέπει να υποθέσουμε ότι πέραν από την πειθαρχική έρευνα κατά του πρώην Διευθυντή του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, Γιάννη Νικολαΐδη, δεν θα υπάρξει άλλη πειθαρχική έρευνα για οποιονδήποτε λειτουργό, ο Υπουργός είπε ότι πρέπει να δοθεί χρόνος στη Νομική Υπηρεσία και στην Αστυνομία να κάνουν τη δουλειά τους. «Νομίζω αυτά τα θέματα είναι πάρα πολύ σοβαρά, δεν είναι πράγματα τα οποία μπορούμε σε ένα λεπτό, σε μια μέρα να ληφθούν αποφάσεις και δράσεις», είπε, προσθέτοντας ότι πρέπει να μελετηθούν, να στοιχειοθετηθούν, και να ετοιμαστούν όλα τα δεδομένα τα οποία καθηκόντως και αρμοδίως πρέπει να γίνουν «και θα πάρουν τον δρόμο τους».