Η παιδεία είναι στις προτεραιότητες της Κυβέρνησης, είπε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, στους μαθητές κατά την επίσκεψή του στο Γυμνάσιο Ακρόπολης κατά την πρώτη μέρα έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς.
Κυρίαρχο θέμα που απασχολούσε τους μαθητές ήταν ο κλιματισμός στα σχολεία. Η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου, η οποία συνόδευε τον Πρόεδρο κατά την επίσκεψή του, είπε ότι έχει αρχίσει η διαδικασία τοποθέτησης κλιματιστικών σε σχολεία με προτεραιότητα, σύμφωνα με κριτήρια που έχουν καθοριστεί και υποσχέθηκε ότι σε ορίζοντα τριετίας όλα τα σχολεία θα έχουν κλιματιστικά.
Κατά τον χαιρετισμό του, ο Πρόεδρος είπε ότι προσπάθησε να μπει στη θέση των μαθητών που επιστρέφουν στο σχολείο, ανατρέχοντας στις δικές του αναμνήσεις όταν ήταν μαθητής. «Προσπάθησα να νιώσω πώς νιώθει κάποιος την πρώτη μέρα στο σχολείο. Έχω και εγώ τέσσερα παιδιά και γνωρίζω από αυτά πώς είναι η επιστροφή στο σχολείο μετά τις διακοπές», ανέφερε, σημειώνοντας ότι όταν ο ίδιος πήγε στην πρώτη γυμνασίου το 1985 «θυμάμαι ένιωθα αρκετά περίεργα, σκεφτόμουν αν θα κάνω νέους φίλους, αν θα τα καταφέρω με τα μαθήματα. Θυμάμαι και το 1987 όταν τέλειωνα το Γυμνάσιο δεν ήθελα να τελειώσει, ένιωθα άνετα και είχα έγνοια για το Λύκειο» ανέφερε.
Ο Πρόεδρος ανέφερε ότι για την Κυβέρνηση, η Παιδεία μαζί με την Υγεία, είναι τα δύο πιο σημαντικά θέματα που καλείται να διαχειριστεί κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης του. «Οποιοδήποτε θέμα θέλουμε να αγγίξουμε στα θέματα που ασχολούμαστε καθημερινά, σχετίζεται με την Παιδεία που επηρεάζει οριζόντια το κάθε τι που κάνουμε στην καθημερινή μας συμπεριφορά, στο πώς είμαστε στο σπίτι μας, στο πώς εργαζόμαστε, στο πώς συμπεριφερόμαστε στην κοινωνία. Αν θέλεις να πετύχεις κάτι ως διακυβέρνηση πρέπει να ξεκινήσεις από την Παιδεία», είπε.
Σημείωσε ότι η φετινή χρονιά αρχίζει με αρκετές αλλαγές που έχουν στο επίκεντρο τους μαθητές για να τους βοηθήσουν να αποκτήσουν εμπειρίες και γνώσεις. «Για μας είναι ιδιαίτερα σημαντικό να δημιουργηθούν μέσα στο σχολείο εκείνα τα δεδομένα που θα σας βοηθήσουν να αναπτύξετε τις δεξιότητες σας, τις ικανότητες σας που είμαι σίγουρος ότι είναι πάρα πολλές», ανέφερε.
Πρόσθεσε ότι στόχος είναι ο διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα να συνεχίζεται κατά τη διάρκεια όλης της σχολικής χρονιά. «Θέλουμε να έχετε λόγο και ρόλο στη διαμόρφωση των αποφάσεων, θέλουμε να ακούμε από εσάς που είστε οι πρώτοι που επηρεάζεστε, τι δεν σας αρέσει στο σχολείο, τι πρέπει να αλλάξουμε, τι πρέπει να υιοθετήσουμε στο σχολείο, ώστε να έρχεστε το πρωί στο σχολείο χαρούμενοι και χαμογελαστοί, να είστε έτσι κάθε μέρα. Και για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να μιλάμε και να συζητούμε συνεχώς μαζί σας και να ακούμε τις απόψεις σας», επισήμανε.
«Θέλουμε να πετύχουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να θεμελιώνει αρχές και αξίες, να προωθεί τη γνώση και θα αναπτύσσει τις δεξιότητες σας κάτι που για μας είναι μια καινοτομία, μια προτεραιότητα», υπογράμμισε, τονίζοντας ότι στόχος είναι ένα σύστημα που θα επιτρέπει τη βιωματική μάθηση και τη δημιουργία, θα αξιοποιεί στο μέγιστο τα απαραίτητα εργαλεία που θα καλλιεργούν τις ξεχωριστές κλίσεις και τα ταλέντα των μαθητών.
«Πολλές φορές κάνουμε αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα εμείς που δεν είμαστε μαθητές, δεν είμαστε οι άμεσα επηρεαζόμενοι, και αποφασίζουμε είτε αλλαγές είτε καινοτομίες χωρίς να συζητήσουμε μαζί σας. Και αυτό αποδείχθηκε ότι είναι ένα μεγάλο λάθος», είπε, ενθαρρύνοντας τους μαθητές να μιλούν. «Πρέπει να μιλάτε, πρέπει να αμφισβητείτε, πρέπει να ξαναρωτάτε όταν δεν είστε ικανοποιημένοι και γενικά να υπάρχει ένας συνεχής διάλογος», ανέφερε.
Απευθυνόμενος στους εκπαιδευτικούς, είπε ότι «θέλουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα να ενδυναμώνει το ανθρώπινο δυναμικό μας», αναφέροντας ότι όσοι αποτελούν βασική συνιστώσα του εκπαιδευτικού συστήματος, να μπορούν να ανταποκριθούν με επάρκεια στον ιδιαίτερα απαιτητικό ρόλο. Για αυτό τον λόγο, είπε, «εισαγάγουμε και κάποιες καινοτομίες που αφορούν τους καθηγητές που θα βοηθήσουν ακόμη περισσότερο στην εκτέλεση των καθηκόντων τους».
Τέλος, απευθυνόμενος στους μαθητές, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε ότι «το πιο σημαντικό για μας είναι να έρχεστε στο σχολείο ευτυχισμένοι και χαρούμενοι, να έρχεστε σε έναν χώρο που μαθαίνετε, δημιουργείτε και σας βοηθά να αναπτύξετε τις ικανότητες και δεξιότητες σας».
Ακολούθως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είχε συζήτηση με τους μαθητές του σχολείου οι οποίοι έθιξαν διάφορα θέματα που τους απασχολούν. Ο Πρόεδρος ρωτούσε τους μαθητές αν είναι χαρούμενοι που επέστρεψαν στο σχολείο, και ζητούσε τη γνώμη τους για το τι μπορεί να αλλάξει για να είναι οι μαθητές ικανοποιημένοι. Εκτός από το ζήτημα των κλιματιστικών, τέθηκε και το θέμα της στολής, με μαθητή της πρώτης τάξης του γυμνασίου να ζητά να φορούν κοντά παντελόνια.
Μαθήτρια της Γ’ γυμνασίου ρώτησε επίσης τον Πρόεδρο αν υπάρχει πρόθεση να αλλάξει ξανά το σύστημα εξετάσεων, με τον Πρόεδρο να απαντά ότι το ζήτημα των εξετάσεων τετραμήνων λύθηκε. Πρόσθεσε ότι δεν θέλουμε μια παιδεία που ο βασικός στόχος και το άγχος των καθηγητών να είναι να καλύψουν ύλη. Επιπλέον, πρόσθεσε ότι ο βαθμός στο τέλος της χρονιάς δεν θα καθορίζεται μόνο από τις τελικές εξετάσεις, αλλά και από άλλους τρόπους αξιολόγησης, όπως η συμμετοχή στην τάξη, μελέτες, κ.λπ.
Άλλη μαθήτρια της ίδιας τάξης, ρώτησε τον Πρόεδρο πώς σκοπεύουν να εκσυγχρονίσουν τα σχολεία. Αυτός απάντησε ότι τα τεχνολογικά μέσα πρέπει να υπάρχουν και στο σχολείο για να βοηθηθεί η εκπαίδευση.
Επιπλέον, ο Πρόεδρος είπε ότι στόχος είναι να ξεκινήσει ο επαγγελματικός προσανατολισμός από την έκτη δημοτικού, γιατί είναι σημαντικό οι μαθητές να είναι σε επαφή με τα επαγγέλματα και να μπορέσουν οι μαθητές να αναπτύξουν τις κλίσεις και τις δεξιότητές τους.
Σε δηλώσεις του κατά την αποχώρησή του, ο Πρόεδρος είπε ότι η Παιδεία και η Υγεία αποτελούν τις βασικές προτεραιότητες της διακυβέρνησης του, σημειώνοντας ότι «ειδικότερα τα θέματα της Παιδείας επηρεάζουν το κάθε τι που ασχολείται η διακυβέρνηση».
Σημείωσε ότι θα συνεχίσει τον διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα, γιατί «είναι σημαντικό αυτές οι αλλαγές, τις οποίες ήδη αρχίσαμε να προωθούμε στην εκπαίδευση μας, να αξιολογούνται συνεχώς, έτσι ώστε να φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα».
«Καλή χρονιά» ευχήθηκε και η Υπουργός Παιδείας στους μαθητές. «Απολαύστε τη χρονιά αυτή, μην ακούτε κανένα, να σας αρέσει το σχολείο, να διαβάζετε, αλλά και να περνάτε καλά», ήταν οι προτροπές της προς τους μαθητές.
Σε μία χαλαρή συνομιλία του ο ΠτΔ με έναν μαθητή ο οποίος θέλει να γίνει ποδοσφαιριστής του είπε ότι θα τον παρακολουθήσει στις προπονήσεις που κάνει (σ.σ στον Ολυμπιακό Λευκωσίας) και θα τον πιάσει μεταγραφή στην Πάφο FC αφού όπως είπε η πορεία της παφίτικης ομάδας είναι καλύτερη απ’ αυτήν του ΑΠΟΕΛ. «…Η Πάφος έτσι όπως πάει θα γίνει καλύτερη από το ΑΠΟΕΛ».
Σήμερα επέστρεψαν στα θρανεία 46.479 μαθητές γυμνασίων και λυκείων, της Μέσης Εκπαίδευσης.
Κατά τη νέα σχολική χρονιά 2023-2024, θα λειτουργήσουν συνολικά 113 σχολεία Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης, εκ των οποίων 62 Γυμνάσια, 36 Λύκεια και 10 εξατάξια σχολεία με πλήρη γυμνασιακό και λυκειακό κύκλο, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, τα οποία εξασφάλισε το ΚΥΠΕ.
Επίσης, θα λειτουργήσουν 5 Εσπερινά Γυμνάσια-Λύκεια, στα οποία οι εγγραφές θα ολοκληρωθούν στα μέσα Σεπτεμβρίου.
Αναμένεται, επίσης, ότι κατά τη νέα σχολική χρονιά θα φοιτήσουν συνολικά 41.605 μαθητές και μαθήτριες, εκ των οποίων οι 24.160 θα φοιτήσουν στον γυμνασιακό κύκλο και οι 17.445 στον λυκειακό κύκλο. O αριθμός των εκπαιδευτικών ανέρχεται σε 6.650.
16 Σχολές σε ΤΕΣΕΚ και Μικτά σχολεία
Σύμφωνα με τη Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης θα λειτουργήσουν 16 Σχολές Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΤΕΣΕΚ) και Μικτά Σχολεία (Λύκειο +ΤΕΣΕΚ). Θα φοιτήσουν 4.874 μαθητές και μαθήτριες ενώ ο αριθμός των εκπαιδευτικών ανέρχεται σε 684.
Για τη Δημοτική Εκπαίδευση 612 σχολεία
Εξάλλου, τη Δευτέρα θα επιστρέψουν στο σχολείο οι μαθητές της Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Στη Δημοτική Εκπαίδευση θα λειτουργήσουν 612 σχολεία, εκ των οποίων 329 Δημοτικά, 274 Νηπιαγωγεία και 9 Ειδικά Σχολεία.
Ο αριθμός των εκπαιδευτικών ανέρχεται σε 7.078, εκ των οποίων 4.948 στα Δημοτικά, 973 στα Νηπιαγωγεία και 1.157 ειδικοί εκπαιδευτικοί στα δημοτικά σχολεία, στα νηπιαγωγεία και στα ειδικά σχολεία.
Ο αριθμός των μαθητών και μαθητριών ανέρχεται σε 64.748, εκ των 51.371 στα δημοτικά, 12.853 στα νηπιαγωγεία και 524 στα ειδικά σχολεία.
Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, στην Α΄ Δημοτικού θα φοιτήσουν φέτος 9.323 μαθητές και μαθήτριες, ενώ πέρσι ήταν 9.068.