10.8 C
Nicosia
Τρίτη 25 Φεβρουαρίου 2025 | 13:07

Οδυσσέας Μιχαηλίδης για δρόμο Πάφου – Π. Χρυσοχούς: Η Κυβέρνηση επιχειρεί να συγκαλύψει τα λάθη

“H Κυβέρνηση, αντί να παραδεχθεί τα λάθη που έγιναν, επιχειρεί να τα συγκαλύψει με ένα καινούργιο οικονομικό σκάνδαλο”, αναφέρει σε ανακοίνωση ο τέως Γενικός Ελεγκτής της Δημοκρατίας Οδυσσέας Μιχαηλίδης σε σχέση με τον αυτοκινητόδρομο Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς.

Στην ανακοίνωση, με αφορμή χθεσινή ανακοίνωση του Τμήματος Δημοσίων Έργων, ο κ. Μιχαηλίδης αναφέρει για τις γεωμετρικές παράμετρους σχεδιασμού του έργου ότι η Κυβέρνηση Νίκου Αναστασιάδη προώθησε, προσφοροδότησε και υπέγραψε σύμβαση για την κατασκευή του ακόλουθου έργου: «Πλήρης μελέτη και κατασκευή του Αυτοκινητόδρομου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, Τμήμα 1, Φάση (Α) από την Αγία Μαρινούδα μέχρι το Στρουμπί μήκους 15,5 km περίπου, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας και με προοπτική κατασκευής των άλλων δύο λωρίδων σε μελλοντική φάση.» (Απαιτήσεις Εργοδότη, Μέρος 1)

Προσθέτει ότι με βάση τα έγγραφα του συμβολαίου, «η ταχύτητα μελέτης είναι 120Km/h για τον κύριο δρόμο (αυτοκινητόδρομος δύο λωρίδων κυκλοφορίας)». Όπως επίσης προβλέπεται «η μέγιστη κατά μήκος κλίση στην μηκοτομή θα είναι 6% και είναι εγκεκριμένη για το Έργο απόκλιση σε σχέση με την μέγιστη επιτρεπόμενη 5% που καθορίζεται για τους αυτοκινητόδρομους στα εγκεκριμένα  Γεωμετρικά Πρότυπα (Geometric Design Standards for Inter – Urban and Rural Roads  inCyprus)».

Σε σχέση με τις πρόνοιες γεωμετρικών προτύπων του Τμήματος Δημοσίων Έργων, αναφέρει ότι ο  σχεδιασμός των οδών γίνεται διεθνώς στη βάση προτύπων. Στόχος, προσθετει, είναι η διασφάλιση της οδικής ασφάλειας, της άνεσης και της επαρκούς κυκλοφοριακής χωρητικότητας των δρόμων. Με βάση το εγκεκριμένο πρότυπο δεν υφίσταται «αυτοκινητόδρομος δύο λωρίδων κυκλοφορίας», συνεχίζει.

Ο κ. Μιχαηλίδης εξηγεί γιατί ο υπό κατασκευή δρόμος είναι επικίνδυνος, λέγοντας ότι ο σχεδιασμός του δρόμου ως αυτοκινητόδρομου, σημαίνει ότι χρησιμοποιήθηκαν παράμετροι σχεδιασμού υψηλών απαιτήσεων (ταχύτητα μελέτης 120km/h, εξαιρετικά μεγάλες ακτίνες στην οριζοντιογραφία και στις κατακόρυφες καμπύλες, κ.λπ.), που αντιστοιχούν σε αυτοκινητόδρομο και όχι σε δρόμο Κατηγορίας Α, δύο λωρίδων κυκλοφορίας, ή έστω και (μελλοντικά) δρόμο Κατηγορίας Α τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας.

Τούτο, αφενός, προσθέτει, αυξάνει σημαντικά το κόστος κατασκευής, ειδικά σε μη πεδινές περιοχές, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση, αφετέρου καθιστά τον δρόμο λιγότερο ασφαλή, παρά αν είχε σχεδιαστεί με γεωμετρικά χαρακτηριστικά κατάλληλα για την κατηγορία του, αφού σε ένα δρόμο, με τόσο «άνετα» γεωμετρικά χαρακτηριστικά, οι οδηγοί θα αναπτύσσουν πολύ μεγάλες ταχύτητες,  αυξάνοντας έτσι σημαντικά τους κινδύνους για τροχαίες συγκρούσεις.

“Είναι επιστημονικά σαφές ότι οι οδηγοί τείνουν να προσαρμόζουν την ταχύτητά τους ανάλογα με τη γεωμετρία και τις συνθήκες του δρόμου. Αν η επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι πολύ χαμηλότερη από την ταχύτητα μελέτης, μπορεί να αγνοηθεί από πολλούς οδηγούς, δημιουργώντας διαφορετικές ταχύτητες ροής και αυξάνοντας τον κίνδυνο συγκρούσεων. Αυτό θα ισχύει στον δρόμο που προωθεί η Κυβέρνηση. Η επιτρεπόμενη ταχύτητα θα είναι 85km/h ενώ η ταχύτητα μελέτης είναι 120km/h” σημειώνει ο τέως Γενικός Ελεγκτής.

Εν ολίγοις, αναφέρει, “η κυβέρνηση Αναστασιάδη-Χριστοδουλίδη σχεδίασε έναν δρόμο με δύο λωρίδες κυκλοφορίας, αλλά με γεωμετρικά χαρακτηριστικά και προδιαγραφές αυτοκινητόδρομου. Ο σχεδιασμός αυτός είναι δαπανηρός, αχρείαστος, μη φιλικός προς το περιβάλλον, αλλά κυρίως είναι επικίνδυνος για τους οδηγούς. Σε μια ευνομούμενη πολιτεία, η κυβέρνηση θα λογοδοτούσε υπεύθυνα για τα πεπραγμένα της στη Βουλή. Δεν συμβαίνουν, όμως, αυτά στην Κύπρο”.

Αντιλαμβάνομαι, προσθέτει, “ότι η δυσκολία του Προέδρου της Δημοκρατίας προέρχεται από το γεγονός ότι η Κυβέρνηση Αναστασιάδη, της οποίας ο ίδιος ήταν βασικό στέλεχος, προώθησε από το 2017 ένα δρόμο ανασφαλή, περιβαλλοντικά ζημιογόνο και άσκοπα δαπανηρό”.

“Αντιλαμβάνομαι επίσης ότι το πρόβλημα γίνεται εντονότερο από το γεγονός ότι η αστοχία στην υπογραφείσα σύμβαση δικαιώνει την Ελεγκτική Υπηρεσία και τον τότε επικεφαλής της. Αν οι εισηγήσεις τους είχαν εισακουσθεί, σήμερα θα ήταν ήδη ολοκληρωμένος ένας ασφαλής, πλήρως φιλικός με το περιβάλλον, δρόμος δύο λωρίδων κυκλοφορίας, που θα εξυπηρετούσε άριστα τις κυκλοφοριακές ανάγκες της συγκεκριμένης διαδρομής”, υποστηρίζει.

“Όπως γίνεται σε τέτοιες περιπτώσεις, η Κυβέρνηση, αντί να παραδεχθεί τα λάθη που έγιναν, επιχειρεί να τα συγκαλύψει με ένα καινούργιο οικονομικό σκάνδαλο. Αποφάσισαν, πριν καν διενεργήσουν τις μελέτες που υποχρεωτικά προβλέπει η νομοθεσία, να κατασκευάσουν από τώρα αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, τη στιγμή που ο κυκλοφοριακός φόρτος ούτε κατά διάνοια πλησιάζει τα ελάχιστα που προβλέπονται για τέτοιο σχεδιασμό”.

Ο φορολογούμενος πολίτης, καταλήγει, “θα χρεωθεί εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στη μαύρη τρύπα των αδιέξοδων επικοινωνιακών πολιτικών της Κυβέρνησης Νίκου Χριστοδουλίδη”.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Press Room

Μείνετε ενημερωμένοι με τo newsletter μας!