Πρόσθετα μέτρα, μεταξύ των οποίων εντατικότεροι έλεγχοι τροχαίας, μείωση ορίου ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές, αλλά και επανεκπαίδευση των οδηγών, συζητήθηκαν σήμερα κατά τη συνεδρίαση του Συμβουλίου Οδική Ασφάλειας, με τη συμμετοχή των Υπουργών Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξη Βαφεάδη, και Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, Μάριου Χαρτσιώτη, καθώς και του Αρχηγού Αστυνομίας Στέλιου Παπαθεοδώρου και λειτουργών όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών.
Όπως ανέφερε σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση ο κ. Βαφεάδης, στην εξέταση πρόσθετων μέτρων οδήγησε το γεγονός ότι τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2024 δείχνουν αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Από τα στοιχεία, όπως είπε ο Υπουργός Μεταφορών, φάνηκε ότι οι κύριες αιτίες των δυστυχημάτων αυτών είναι η ταχύτητα, η χρήση κινητού τηλεφώνου και η αμελής οδήγηση.
Σημείωσε, ακόμα, ότι θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις συμβαίνουν κατά κύριο λόγο σε κατοικημένες περιοχές, πράγμα το οποίο υπογράμμισε ο Υπουργός ως ιδιαίτερα ανησυχητικό, ενώ πρόσθεσε ότι η χρήση ζώνης ασφαλείας και προστατευτικού κράνους παίζουν καθοριστικό ρόλο στο αν μια οδική σύγκρουση θα προκαλέσει μόνο τραυματισμό ή θα εξελιχθεί σε θανατηφόρα.
«Το πρόβλημα φαίνεται να είναι ιδιαίτερα έντονο στις ομάδες των ευάλωτων χρηστών, ιδιαίτερα των μοτοσικλετιστών και των πεζών», είπε ο κ. Βαφεάδης, σημειώνοντας ότι κατά τη συνεδρίαση του Συμβουλίου επισημάνθηκε η ανάγκη λήψης μέτρων που να στοχεύουν τις συγκεκριμένες ομάδες.
Τα άμεσα μέτρα που αποφασίστηκε να τεθούν σε εφαρμογή, όπως ανέφερε ο Υπουργός, είναι η εντατικοποίηση της αστυνόμευσης και η συστηματικότερη ενημέρωση, διαφώτιση και εκπαίδευση μέσω στοχευμένων εκστρατειών. Σε δηλώσεις του ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, Μάριος Χαρτσιώτης διαβεβαίωσε για τη συμβολή της Αστυνομίας τόσο στην ενίσχυση των ελέγχων όσο και στην ενημέρωση του κοινού.
Σε ερώτηση δημοσιογράφου εάν, με δεδομένες τις κενές θέσεις στην Αστυνομία, θα μπορεί η υπηρεσία να ανταποκριθεί στον στόχο για εντατικότερους ελέγχους, ο κ. Χαρτσιώτης είπε ότι υπάρχει διαδικασία πλήρωσης των θέσεων και διαβεβαίωσε ότι «η Αστυνομία αυτή τη στιγμή είναι σε θέση να εντατικοποιήσει τους ελέγχους στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, υπό τις περιστάσεις».
«Έγινε συζήτηση για την όλη διαδικασία λήψης και διατήρησης σε ισχύ της άδειας οδήγησης, και προς αυτή την κατεύθυνση το Τμήμα Οδικών Μεταφορών έχει αναλάβει να επανεξετάσει το όλο θέμα», είπε ο Υπουργός, προσθέτοντας ότι «θα εξεταστεί επίσης και το ενδεχόμενο να εφαρμοστούν μέτρα συνεχιζόμενης εκπαίδευσης των οδηγών σε καθοριστικά στάδια της ζωής τους, ώστε να ενημερώνονται καλύτερα για εξελίξεις που υπάρχουν στο οδικό δίκτυο».
Εφερε ως παράδειγμα την εισαγωγή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, εξηγώντας ότι αυτά «είναι από μόνα τους πιο βαριά και συνεπώς χρειάζεται πρόσθετη επιμόρφωση των οδηγών για το πώς να τα χειρίζονται».
Διευκρίνισε ότι η προσέγγιση αυτή είναι και εισήγηση που έρχεται από πλευράς ΕΕ, ώστε να υπάρχουν καλύτεροι οδηγοί στους δρόμους, λέγοντας ότι έχει συζητηθεί και στο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ για το πότε, πώς και με ποιες εξετάσεις θα κρίνεται αν μπορούν οι οδηγοί να διατηρήσουν την άδεια οδήγησης, μετά από κάποια ηλικία.
Στο θέμα της Σχολής Οδηγών αναφέρθηκε και ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, Μάριος Χαρτσιώτης, λέγοντας ότι το νομοσχέδιο έχει προχωρήσει και βρίσκεται στη φάση του νομοτεχνικού ελέγχου. «Η φιλοσοφία αυτής της σχολής είναι ότι σε αυτή θα μπορούν να φοιτούν τόσο οι οδηγοί που έχουν στερηθεί την άδεια οδήγησης, λόγω βαθμών ποινής, ώστε να επανέλθουν στην κατοχή της άδειας, όσο και εθελοντικά όποιος επιθυμεί να φρεσκάρει και να ενδυναμώσει τις γνώσεις του, σε σχέση με τον ΚΟΚ», εξήγησε, σημειώνοντας ότι κατά καιρούς ο ΚΟΚ επικαιροποιείται.
Ερωτηθείς αν εξετάζονται μέτρα για κατοικημένες περιοχές, όπου η περιορισμένη ορατότητα ή οι στενοί δρόμοι λόγω παρκαρισμένων οχημάτων μπορεί να συμβάλλουν στο να συμβαίνουν τροχαία, είπε ότι ο κύριος στόχος με τα μέτρα που λαμβάνονται είναι να δίνεται περισσότερος στόχος στους οδηγούς να αντιληφθούν πως εξελίσσεται ένα περιστατικό μπροστά τους, ώστε να προλάβουν να αντιδράσουν.
Στο πλαίσιο αυτό, όπως είπε ο κ. Βαφεάδης, στη σημερινή συνεδρίαση συζητήθηκε η μείωση του ορίου ταχύτητας σε καθορισμένες περιοχές εντός οικιστικών περιοχών στα 30 χλμ/ώρα. «Βεβαίως αυτό απαιτεί και μία συνεργασία με τους αρμόδιους Δήμους και αυτό προωθούμε ως Υπουργείο, ώστε οι περιοχές αυτές να λειτουργήσουν ως ζώνες 30 χλμ. το συντομότερο δυνατό», εξήγησε.
Μεταξύ των μέτρων που ανακοίνωσε ο Υπουργός είναι και η εκστρατεία σε Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, με σκοπό θα έχει να αναβαθμίσει την αντίληψη του κοινού για τους κινδύνους από την υπερβολική ταχύτητα, τη μη τήρηση του ΚΟΚ, αλλά και για το πώς πρέπει οι πεζοί να αντιμετωπίζουν τους κινδύνους του οδικού δικτύου.
Είπε, ακόμα, ότι έγινε συζήτηση για την αναβάθμιση της χρήσης του Πάρκου Οδικής Κυκλοφορίας, ώστε να βοηθηθούν τα παιδιά για να γνωρίσουν καλύτερα τι μπορεί να αντιμετωπίσουν στον χώρο γύρω από το σχολείο τους.
Επίσης, το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας αποφάσισε τον εντατικότερο και συστηματικότερο έλεγχο των βαρέων οχημάτων στους δρόμους και αυτοκινητόδρομους. Ειδικότερα, όσον αφορά στον δρόμο Παρεκκλησιάς ως την έξοδο του νοσοκομείου, αποφασίστηκε τα φορτηγά να μένουν μόνο στη μια λωρίδα και να αποφεύγουν την προσπέραση.
Ερωτηθείς αν εξετάζεται η τοποθέτηση συστημάτων φωτοεπισήμανσης και σε άλλα σημεία, ο Υπουργός Μεταφορών απάντησε ότι δεν έγινε τέτοια συζήτηση, αν και ανέφερε ως θετικό το γεγονός ότι συνεχίζει να καταγράφεται μειωμένος αριθμός τροχαίων στα σημεία όπου λειτουργούν τέτοια συστήματα.