Απαντήσεις σε 18 κύρια ερωτήματα των πολιτών σχετικά με τις ανακλήσεις οχημάτων έδωσε στη δημοσιότητα το Υπουργείο Μεταφορών.
Την ίδια ώρα ανακοίνωσε τη δημιουργία τηλεφωνικού κέντρου για εξυπηρέτηση των πολιτών.
Έλαβα SMS από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, το όχημά μου περιλαμβάνεται στη λίστα οχημάτων που είναι σε ανάκληση για αντικατάσταση αερόσακων. Τι κάνω;
Οι ιδιοκτήτες των οχημάτων που περιλαμβάνονται στη λίστα οχημάτων που είναι σε ανάκληση για αντικατάσταση αερόσακων και έχουν λάβει σχετικό μήνυμα SMS, οφείλουν να απευθυνθούν αποκλειστικά προς τον διανομέα ή την αντιπροσωπεία της εταιρείας του οχήματός τους για διευθέτηση ραντεβού για αντικατάσταση αερόσακων και περαιτέρω ενημέρωση.
ΔΕΝ έλαβα SMS από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, αλλά το όχημά μου περιλαμβάνεται στη λίστα οχημάτων που είναι σε ανάκληση για αντικατάσταση αερόσακων. Τι κάνω;
Ο λόγος που δεν έχετε λάβει SMS είναι γιατί το τηλέφωνο σας δεν είναι επικαιροποιημένο στη βάση δεδομένων του Τμήματος. Σε περίπτωση που έχετε πωλήσει/καταστρέψει το όχημα αλλά δεν έχετε προχωρήσει με τις απαραίτητες διαδικασίες θα πρέπει άμεσα να τις διεκπεραιώσετε και να ενημερώσετε το Τμήμα. Οι ιδιοκτήτες των οχημάτων που περιλαμβάνονται στη λίστα οχημάτων που είναι σε ανάκληση για αντικατάσταση αερόσακων, οφείλουν να απευθυνθούν αποκλειστικά προς τον διανομέα ή την αντιπροσωπεία της εταιρείας του οχήματός τους για διευθέτηση ραντεβού για αντικατάσταση αερόσακων και περαιτέρω ενημέρωση.
Με ποια κριτήρια ακινητοποιούνται τα οχήματα και ποιες οι επιπτώσεις εάν συνεχίσω να κυκλοφορώ;
Η ακινητοποίηση των οχημάτων γίνεται με βάση την εκτίμηση κινδύνου από τις κατασκευάστριες εταιρείες, οι οποίες έχουν δώσει οδηγία για άμεση ακινητοποίηση. Συγκεκριμένα, 138 οχήματα έχουν ανακληθεί λόγω ελαττωματικών αερόσακων και άλλα 138 λόγω προβλημάτων στα φρένα, στην παρούσα φάση. Για τα οχήματα αυτά το πιστοποιητικό καταλληλότητας έχει ανασταλεί και η άδεια κυκλοφορίας έχει επίσης ανασταλεί, επομένως δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν μέχρι να υλοποιηθεί η ανάκληση και το όχημα υποβληθεί εκ νέου σε τεχνικό έλεγχο.
Τι έγινε σε άλλες χώρες που αντιμετώπισαν αντίστοιχο ζήτημα με τις ανακλήσεις για ελαττωματικούς αερόσακους;
Το θέμα αντιμετωπίστηκε με παρόμοιο τρόπο σε χώρες που αντιμετώπισαν τέτοια ζητήματα, όπου δόθηκε χρόνος στους πολίτες για την υλοποίηση της ανάκλησης των οχημάτων τους, σε περίπτωση που οι κατασκευαστές δεν επέβαλαν την ακινητοποίησή τους.
Ποια οχήματα υπόκεινται σε ανάκληση λόγω ελαττωματικών αερόσακων και πρέπει να ακινητοποιηθούν άμεσα;
Μέχρι και τις 06 Φεβρουαρίου 2025 είχαν ανακοινωθεί 130 οχήματα Citroen και 8 οχήματα Ford και 138 οχήματα Mercedes. Οι κατασκευαστές των οχημάτων αυτών αξιολόγησαν τον κίνδυνο και εξέδωσαν οδηγία προς τους ιδιοκτήτες για την άμεση ακινητοποίησή τους. Ως αποτέλεσμα, το πιστοποιητικό καταλληλότητας έχει ανασταλεί και η άδεια κυκλοφορίας έχει επίσης ανασταλεί. Οι διανομείς των κατασκευαστών και οι αντιπροσωπείες στην Κύπρο έχουν ήδη ενημερωθεί και προχωρούν στην αποστολή επιστολών προς τους ιδιοκτήτες, καλώντας τους να προγραμματίσουν άμεσα την αντικατάσταση των ελαττωματικών αερόσακων.
Το όχημά μου έχει ελαττωματικούς αερόσακους, αλλά δεν έλαβα μήνυμα.
Εάν το όχημά σας έχει ελαττωματικούς αερόσακους, αλλά δεν έχετε λάβει μήνυμα, επικοινωνήστε με τον διανομέα του κατασκευαστή ή την αντιπροσωπεία του οχήματός σας προκειμένου να προχωρήσετε με την επιδιόρθωση του οχήματος και την επικαιροποίηση των στοιχείων επικοινωνίας που είναι καταχωρημένα στο μητρώο του Τμήματος Οδικών Μεταφορών. Επιπλέον, είναι πολύ σημαντικό να επικαιροποιήσετε τα στοιχεία επικοινωνίας σας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, ώστε να λαμβάνετε έγκαιρα ενημερώσεις για ανακλήσεις ή άλλα σημαντικά θέματα που αφορούν το όχημά σας.
Έλαβα μήνυμα για όχημα που δεν μου ανήκει. Τι κάνω;
Εάν λάβατε μήνυμα για όχημα που δεν σας ανήκει, πρόκειται πιθανότατα για λανθασμένη καταχώριση στοιχείων κατά τη μεταβίβαση ή την εγγραφή (π.χ. αριθμός τηλεφώνου) ή, σε περίπτωση που άνηκε σε εσάς στο παρελθόν, για μη ορθή μεταβίβαση. Μπορείτε να αναφέρετε το περιστατικό στέλνοντας email στο [email protected], ώστε να διορθωθούν τα στοιχεία.
Το όχημά μου ακινητοποιήθηκε ή ανήκει στα υπό ανάκληση και επέλεξα εγώ να το ακινητοποιήσω. Τι επιλογές έχω;
Εάν το όχημά σας ακινητοποιήθηκε λόγω ανάκλησης ή περιλαμβάνεται στα υπό ανάκληση οχήματα και επιλέξατε να το ακινητοποιήσετε ακολουθώντας τη διαδικασία ακινητοποίησης, δικαιούστε δωρεάν μετακινήσεις με τις δημόσιες συγκοινωνίες μέσω της προσωποποιημένης κάρτας Motion. Η έκδοση της κάρτας γίνεται δωρεάν από τα σημεία πώλησης των εταιρειών δημόσιων μεταφορών, με την προσκόμιση των απαραίτητων εγγράφων. Σε περιπτώσεις όπου ακινητοποιείται το μοναδικό όχημα της οικογένειας, η κάρτα μπορεί να εκδοθεί και για τα εξαρτώμενα μέλη του ιδιοκτήτη του οχήματος. Για περισσότερες πληροφορίες, επικοινωνήστε με την εταιρεία δημόσιων μεταφορών της επαρχίας σας ή εδώ: https://bit.ly/414Y5Ab
Ακινητοποίησα το όχημά μου που βρίσκεται υπό ανάκληση, μέσω της διαδικασίας του Τμήματος Οδικών Μεταφορών. Οφείλω να ανανεώσω την άδεια κυκλοφορίας του;
Εάν έχετε ακινητοποιήσει το υπό ανάκληση όχημά σας μέσω της διαδικασίας του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, δεν χρειάζεται να ανανεώσετε την άδεια κυκλοφορίας για όσο διάστημα παραμένει ακινητοποιημένο. Η δήλωση ακινητοποίησης πρέπει να γίνεται πριν τη λήξη ισχύος της άδειας κυκλοφορίας. Στην περίπτωση αυτή τα τέλη που αντιστοιχούν στους εναπομείναντες μήνες που ισχύει η άδεια κυκλοφορίας επιστρέφονται. Η δήλωση ακινητοποίησης γίνεται μέσω της ιστοσελίδας των διαδικτυακών υπηρεσιών του Τμήματος Οδικών Μεταφορών.
Μπορώ να αντικαταστήσω μόνος μου τον ελαττωματικό αερόσακο, να εφαρμόσει μεταχειρισμένο αερόσακο ή να τον απενεργοποιήσω;
Η απενεργοποίηση του ελαττωματικού αερόσακου ή η τοποθέτηση μεταχειρισμένου δεν ενδείκνυται / συστήνεται. Η αντικατάσταση πρέπει να γίνεται αποκλειστικά μέσω των διανομέων / αντιπροσώπων του κατασκευαστή. Το ενδεχόμενο αντικατάστασης αερόσακων από μηχανικούς θα εξεταστεί στο προσεχές διάστημα.
Γιατί πρέπει να πληρώσω την εταιρεία για κάτι που αφορά ελαττωματικό προϊόν. Είναι νόμιμο να ζητά πληρωμή η εταιρεία;
Η απόφαση για τυχόν χρεώσεις εναπόκειται στον κάθε διανομέα του κατασκευαστή / αντιπροσωπεία, καθώς μπορεί να προκύπτει διοικητικό κόστος. Σύμφωνα με την έρευνα της Υπηρεσίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, δεν διαπιστώθηκε οποιαδήποτε παράβαση για ενδεχόμενες χρεώσεις για οχήματα εισαγωγής από τρίτες χώρες.
Στην αναρτημένη λίστα των υπό ανάκληση οχημάτων αναφέρεται το σχόλιο «Η πληροφορία προέρχεται από συγκριτική ανάλυση διάφορων πηγών του Κέντρου Αριστείας Κοίος (Πανεπιστήμιο Κύπρου)». Τι σημαίνει;
Η αξιολόγηση του Τμήματος Οδικών Μεταφορών σε συνεργασία με το Κέντρο Αριστείας Κοίος βασίστηκε σε διαθέσιμη πληροφόρηση αναφορικά με ανακλήσεις αερόσακων σε άλλα κράτη. Ως εκ τούτου, η λίστα δεν αποτελεί εξαντλητική κατάσταση των επηρεαζόμενων οχημάτων. Η εν λόγω λίστα θα αναθεωρηθεί μόλις σταλούν επικαιροποιημένα στοιχεία από τους διανομείς των κατασκευαστών.
Γιατί η κατασκευάστρια εταιρεία του οχήματός μου δεν περιλαμβάνεται στις αναρτημένες λίστες;
Το Τμήμα Οδικών Μεταφορών έχει αναρτήσει τα στοιχεία που έχει λάβει ως πληροφόρηση από τους διανομείς που έχουν οχήματα με ανάκληση αερόσακων.
Υλοποίησα την ανάκληση ήδη και αντικατέστησα τον αερόσακο, αλλά το όχημά μου βρίσκεται στη λίστα των ανακλήσεων. Γιατί;
Εάν έχετε ήδη αντικαταστήσει τον αερόσακο βάσει ανάκλησης, αλλά το όχημά σας εξακολουθεί να εμφανίζεται στη λίστα που ανακοινώθηκε, δεν έχετε να κάνετε κάτι άλλο εσείς. Το όχημα αυτό θα αφαιρεθεί από τη λίστα, αφού το Τμήμα Οδικών Μεταφορών θα προχωρήσει σε επικαιροποίηση της λίστας με τα οχήματα προς ανάκληση, βάσει της πληροφόρησης από τους διανομείς του κατασκευαστή και τις αντιπροσωπείες.
Το όχημά μου βρίσκεται στη λίστα του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, αλλά στην επίσημη ιστοσελίδα ανάκλησης από τρίτες χώρες δεν αναφέρεται ότι υπόκειται σε ανάκληση. Γιατί;
Οι κατάλογοι ανακλήσεων σε ιστοσελίδες τρίτων χωρών δεν ελέγχονται από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών. Το περιεχόμενό τους δεν είναι εξαντλητικό, καθώς ο κάθε κατασκευαστής χειρίζεται διαφορετικά το περιεχόμενο της ιστοσελίδας του (π.χ. όχημα που έχει εξαχθεί από την Ιαπωνία, ενδεχομένως να έχει διαγραφεί από τα εκεί δεδομένα μετά από κάποιο χρονικό διάστημα). Η πληροφόρηση που έχει αναρτήσει το Τμήμα Οδικών Μεταφορών έχει προέρθει από τον κατασκευαστή μέσω του διανομέα του στην Κύπρο.
Το όχημά μου περιλαμβάνεται στη λίστα, αλλά δεν υπόκειται σε ανάκληση δηλώνει η εταιρεία. Τι κάνω;
Το Τμήμα Οδικών Μεταφορών διερευνά τέτοιες περιπτώσεις και εργάζεται για τη συνεχή επικαιροποίηση των λιστών ανακλήσεων. Ενδέχεται οι διανομείς του κατασκευαστή/ αντιπροσωπείες να έχουν αποστείλει τις λίστες στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών πριν την αντικατάσταση του αερόσακου από τους ιδιοκτήτες των οχημάτων ή με σκοπό να παρουσιαστεί το όχημά σας για έλεγχο στην αντιπροσωπεία. Επιπλέον, υπάρχει η πιθανότητα ένας κατασκευαστής να εκδώσει περισσότερες από μία ανακλήσεις για το ίδιο όχημα. Σε περίπτωση που το όχημά σας έχει ήδη υλοποιήσει την ανάκληση, συστήνεται να ζητήσετε γραπτή επιβεβαίωση από την αντιπροσωπεία και να την αποστείλετε στο [email protected].
Μπορώ να προχωρήσω με τον τεχνικό έλεγχο ΜΟΤ του οχήματός μου ή να ανανεώσω την άδεια κυκλοφορίας μου, ενώ το όχημά μου τυγχάνει ανάκλησης; Ναι, εντός των 8 μηνών που δόθηκε περιθώριο από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών για την υλοποίηση της ανάκλησης.
Μπορώ να μεταβιβάσω του όχημά μου, ενώ είναι υπό ανάκληση;
Από την 11η Φεβρουαρίου 2025, σύμφωνα με την Εγκύκλιο αρ.7/2025 που εκδόθηκε από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών η οποία βασίζεται στον νόμο, δεν θα πραγματοποιείται καμία εγγραφή ή μεταβίβαση οχημάτων στις κατηγορίες Μ, Ν και Ο χωρίς την προσκόμιση βεβαίωσης ή δήλωσης (όπως περιγράφεται στην πιο πάνω εγκύκλιο) που να δηλώνει ότι δεν υπάρχουν εκκρεμείς ανακλήσεις για τα εν λόγω οχήματα.
Υλοποίησα την αντικατάσταση αερόσακων βάσει ανάκλησης. Τι πρέπει να κάνω;
Αφού ολοκληρωθεί η αντικατάσταση των αερόσακων, θα πρέπει να ζητήσετε γραπτή βεβαίωση από τον διανομέα του κατασκευαστή ή την αντιπροσωπεία ότι η διαδικασία έχει ολοκληρωθεί, σύμφωνα με τη βεβαίωση που περιλαμβάνεται στο διάταγμα του Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων. Στη συνέχεια, ο διανομέας του κατασκευαστή/ η αντιπροσωπεία είναι υπεύθυνη για την τήρηση επικαιροποιημένου καταλόγου και την ενημέρωση του μηχανογραφικού συστήματος του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, έτσι ώστε το όχημά σας να αφαιρεθεί από τη λίστα των ανακλήσεων.
Συστάθηκε τηλεφωνικό κέντρο
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, ανακοινώθηκε η έναρξη λειτουργίας τηλεφωνικού κέντρου, με στόχο την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των πολιτών και την παροχή έγκυρης πληροφόρησης σχετικά με τις ανακλήσεις οχημάτων λόγω ελαττωματικών αερόσακων.
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 22600500
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή, 08.30 – 15.00