Αλαλούμ επικρατεί, αναφορικά με το θέμα των ευθυνών για τους ελαττωματικούς αερόσακους Takata, με την Επιτροπή Εμπορίου να θέτει εκ νέου το ζήτημα επί τάπητος, ενώ δεσμεύτηκε ότι θα επανέρθουν, μέχρι να ρυθμιστεί το ζήτημα. Στο μεταξύ, ο πρόεδρος της Επιτροπής και βουλευτής του Δημοκρατικού Συναγερμού, Κυριάκος Χατζηγιάννης, ζητά το διορισμό ποινικού ανακριτή από την Κυβέρνηση, για να ξεκαθαρίσει η εικόνα.
Η Επιτροπή Εμπορίου, για τέταρτη συνεχή συνεδρία, έθεσε επί τάπητος το θέμα των ελαττωματικών αερόσακων Takata, σε μία προσπάθεια να διαπιστωθεί ποιος φέρει την ευθύνη για τους ελέγχους, όταν γίνεται ανάκληση προϊόντων, με τους βουλευτές να τονίζουν πως υπάρχει αίμα στη μέση, αναφερόμενοι στα θανατηφόρα δυστυχήματα. Μάλιστα, ο πρόεδρος της Επιτροπής, Κυριάκος Χατζηγιάννης, υπέβαλε την άποψη ότι πρέπει να διοριστεί ποινικός ανακριτής, για να διερευνήσει την υπόθεση.
Ο υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης, στην τοποθέτησή του, επεσήμανε πως ως Υπουργείο θέλει να συνεργαστεί με τους βουλευτές που ετοιμάζουν την πρόταση νόμου και ετοιμάζουν τα σχόλιά τους. Τόνισε, δε, ότι μετά τη συνεδρία της Επιτροπής την περασμένη εβδομάδα, είχαν συνάντηση με τους διανομείς και τους εισαγωγείς, για το θέμα της ενημέρωσης των πολιτών για το θέμα των ανακλήσεων και υπέδειξε πως υπάρχουν και εταιρείες που δεν θέλουν να βοηθήσουν.
Στη συνέχεια, αναφέρθηκε πως στη σελίδα του Τμήματος Οδικών Μεταφορών υπάρχουν αναρτημένοι οι σύνδεσμοι για έξι διανομέων, που έχουν δώσει στοιχεία στο Υπουργείο Μεταφορών. Όπως εξηγήθηκε, στις εν λόγω ιστοσελίδες, μπορεί ο πολίτης να καταχωρεί τα στοιχεία του αυτοκινήτου και να βλέπει τι αερόσακο έχει το όχημά του. Αυτό που τονίστηκε στην Επιτροπή είναι ότι από τα 13 συγκροτήματα διανομέων, οι πέντε δεν ανταποκρίθηκαν, ο ένας υπέβαλε κάποια στοιχεία, ενώ ένας ακόμη θα τα ετοιμάσει και θα τα στείλει.
Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της Επιτροπής, ο υπουργός Μεταφορών επεσήμανε πως «θα ενισχύσουμε τις δράσεις των διανομέων, με αποστολή μηνυμάτων στα κινητά, σε όλους τους ιδιοκτήτες οχημάτων, για τα οποία εκκρεμεί ανάκληση και θα τους καλούμε να προσκομίσουν άμεσα τα οχήματά τους για ανάκληση, αλλιώς δεν θα μπορούν να ανανεώσουν την άδεια κυκλοφορίας τους. Αυτό γίνεται για να δοθεί ένα έξτρα κίνητρο για να προχωρήσουν με τις ανακλήσεις».
Συνεχίζοντας, ο υπουργός Μεταφορών τόνισε ότι θα ζητηθεί από τη Νομική Υπηρεσία να διοριστεί επιτροπή εμπειρογνωμόνων, που θα εξετάσουν το νομικό πλαίσιο της Κύπρου, σε σχέση με το Ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο και τις αποφάσεις των δικαστηρίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με σκοπό να ενημερωθεί το Υπουργείο Μεταφορών κατά πόσο είναι αναγκαίο να εισαχθούν νέες ρυθμίσεις στη νομοθεσία. Σε τέτοια περίπτωση, θα ετοιμαστούν νομοσχέδια για να γίνει αυτό.
Η θέση της Υπηρεσίας Προστασία Καταναλωτών
Παίρνοντας πρώτη το λόγο, η εκπρόσωπος της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, Σκεύη Ματθαιοπούλου, επεσήμανε πως η Υπηρεσία έχει την ευθύνη για δύο νομοθεσίες, που είναι ο περί Εποπτείας της Αγοράς Νόμος και ο περί Γενικής Ασφάλειας Νόμος. Αναφορικά με το δεύτερο, τόνισε ότι αναφέρεται σε όλα τα προϊόντα που δεν καλύπτονται από την ειδική νομοθεσία.
Μία αναφορά που προκάλεσε την αντίδραση του προέδρου της Επιτροπής, Κυριάκου Χατζηγιάννη, ο οποίος τόνισε πως η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή έχει κάθε υποχρέωση να συντονιστεί με την αρμόδια αρχή και δεν παραμένει μόνο στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών η ευθύνη. Η κα. Ματθαιοπούλου απάντησε ότι «δεν αρνούμαστε να συνεργαστούμε, καταβάλλονται προσπάθειες. Θέλω να διευκρινίσω ότι υπάρχει η RAPEX για τα ακατάλληλα προϊόντα και υπάρχει και άλλη πύλη, που καταγράφονται οι ανακλήσεις από τους κατασκευαστές. Έχουμε υποβάλει γραπτώς εισηγήσεις. Τρεις εισηγήσεις. Υπάρχουν ειδικές νομοθεσίες που διέπουν τα ειδικά προϊόντα».
Στο σημείο αυτό έκανε νέα παρέμβαση ο κ. Χατζηγιάννης που σε έντονο τόνο υπέδειξε πως «αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχετε ρόλο να ασκήσετε τον εποπτικό σας ρόλο». Η εκπρόσωπος της Υπηρεσίας προστασίας καταναλωτή υπέδειξε πως καθημερινά αποστέλλονται στις εποπτικές αρχές οι ανακλήσεις που δημοσιεύονται και ο κ. Χατζηγιάννης, συνεχίζοντας σε ψηλούς τόνους, επεσήμανε ότι «έχετε εξουσία να επιβάλλετε. Δεν κάνατε τίποτα. Οι ευθύνες σας είναι στο νόμο. Η επίκληση σε ειδικό νόμο, δεν σας απαλλάσσει από τις ευθύνες σας».
Η κα. Ματθαιοπούλου, συνεχίζοντας σημείωσε ότι «στην ειδική νομοθεσία, αρμόδια αρχή είναι εκείνη που εποπτεύει. Στη συγκεκριμένη νομοθεσία, δηλωμένη είναι η ΤΟΜ», με τον κ. Χατζηγιάννη να απαντά ότι «στη νομοθεσία είστε εσείς η αρμόδια αρχή. Δεν μπορείτε να λέτε νίπτω τας χείρας μου ως αρμόδια αρχή. Πρέπει να μπει ποινικοί ανακριτές και εσείς επιμένετε ότι δεν υπάρχουν νόμοι για σας».
Απαντώντας στην εν λόγω αναφορά, η κα. Ματθαιοπούλου σημείωσε πως «εμείς δεν λέμε ότι δεν έχουμε ευθύνη ή νίπτουμε τας χείρας μας. Εξηγούμε πώς λειτουργεί το σύστημα».
Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων Οχημάτων, Αλέξης Άννινος, ο οποίος επεσήμανε πως τα μέλη του συνδέσμου θα συνεργαστούν με το ΤΟΜ, ώστε να εντοπιστούν τα οχήματα που έχουν ανοιχτές ανακλήσεις και να προχωρήσουν οι διαδικασίες στο επόμενο στάδιο.
«Η ανταπόκριση από τα μέλη μας είναι ότι θα συνεργαστούν. Αναφορικά με τις ιστοσελίδες, όπως είπαμε, οι κατασκευαστές δεν έχουν αυτά τα links για έλεγχο. Εμείς ζητήσαμε από τους κατασκευαστές να μας παρέχουν αυτή την πρόσβαση. Στις περιπτώσεις που υπάρχουν αυτά τα links δεν είναι για όλες τις ανακλήσεις παγκόσμια».
Πάντως, κατά τη διάρκεια της συζήτησης επιβεβαιώθηκαν οι αναφορές ότι κάποιες αντιπροσωπείες χρεώνουν για τον έλεγχο των αυτοκινήτων, αν φέρουν αερόσακο Takata. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρθηκε οι τιμές είναι από 75 ευρώ μέχρι 190 και υπήρξαν αναφορές ότι στην ίδια αντιπροσωπεία, ένας οδηγός χρεώνεται 190 ευρώ, επειδή είναι πολυτελείας και το άλλο 160 ευρώ.
Κληθείς να σχολιάσει αναφορές για τις διαδικασίες που γίνονται, αναφορικά με τις ανακλήσεις, ο κ. Άννινος επεσήμανε ότι «δεν μας στέλνουν λεφτά οι κατασκευαστές για να πάρουμε εξαρτήματα, ακολουθούμε μία διαδικασία και δίνουμε μετά την κάρτα στους κατασκευαστές για να μας δώσουν λεφτά. Οι κατασκευαστές έχουν ασφαλιστικές δικλίδες. Πρέπει να κάνουμε σκαν τον αερόσακο που βγάζουμε, να κάνουμε σκαν τον αερόσακο που βάζουμε και να ακολουθηθεί άλλη νομοθεσία. Όταν ολοκληρωθεί η ανάκληση τα στοιχεία υπάρχουν στο μητρώο των εισαγωγέων. Προσωπικά δεν μπορώ να δεχτώ ότι δεν κάναμε ό,τι έπρεπε για τις ανακλήσεις».
Οι αναφορές που ακούστηκαν ώθησαν τον πρόεδρο της Επιτροπής Εμπορίου να ζητήσει όπως διοριστεί ποινικός ανακριτής για την υπόθεση. Σε αυτή την αναφορά, θέλησε να απαντήσει ο δικηγόρος της οικογένειας Κυριάκου Όξινου, ο οποίος επεσήμανε πως «υπάρχει ποινική έρευνα σε σχέση με το περιστατικό και αν καταλήξει σε ευθύνες μπορεί να βοηθήσει το σύστημα. Πήρε ένα χρόνο από την πρώτη φορά που συζητείται το θέμα, να καταλήξουμε εδώ για πολλοστή φορά να βρούμε λύσεις. Σκοπός είναι να προστατεύσουμε ζωές και μάλλον αυτό αποτύχαμε. Ως πολίτης του κράτους και αυτό που διαπιστώνω από τους συμπολίτες μας είναι ότι ο κόσμος αγνοεί ότι μιλούμε για θανάσιμο κίνδυνο. Μόλις έχουμε νεότερα θα σας ενημερώσουμε σχετικά».