Το ενδεχόενο νομοθετικής ρύθμισης της ενημέρωσης του κοινού αλλά και της ενδεχόμενης ακινητοποίησης αυτοκινήτων που είναι εφοδιασμένα με τους ελαττωματικούς αερόσακους Takata, εξετάζει πλέον η κοινοβουλευτική επιτροπή Εμπορίου με την Μαρία Λούη, την τραγική μητέρα του 24χρονου Κυριάκου Όξινου που έχασε τη ζωή του από την ελαττωματική λειτουργία του εν λόγω τύπου αερόσακου, να λέει ότι πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα γιατί τα αυτοκίνητα που είναι εξοπλισμένα με αυτούς τους αερόσακους είναι «κίνδυνος θάνατος».
Όπως αναφέρθηκε στην επιτροπή, πέραν από τον θάνατο του 24χρονου Κυριάκου τον Ιανουάριο του 2023, οι ελαττωματικοί αερόσακοι φέρονται να σχετίζονται με το θάνατο της 19χρονης Στυλιανής Γιωργαλλή, ενώ άλλο ένα συμβάν αφορά νεαρό που υπέστη σοβαρό τραυματισμό λόγω θραυσμάτων και έχει υποβληθεί σε αριθμό εγχειρήσεων. Παράλληλα, ενώ το Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) κάνει λόγο για 12.000 ευρωπαϊκά οχήματα με τέτοιους ελαττωματικούς αερόσακους, εκφράζονται φόβοι ότι ο αριθμός των οχημάτων αυξάνεται στις 25.000 με 30.000 οχήματα εάν περιληφθούν και αυτοκίνητα που εισήχθησαν από Ιαπωνία και Σιγκαπούρη.
«Ποιος με προστατεύει ως πολίτη»
Τόσο μιλώντας ενώπιον της επιτροπής όσο και σε δηλώσεις της μετά τη συνεδρία, η Μαρία Λούη είπε ότι ανακάλυψε το θέμα μετά το θάνατο του 24χρονου γιου της.
«Στέκομαι μπροστά σας γιατί έχασα ένα μωρό, έναν κολυμβητή, ένα σπουδασμένο παιδί με όνειρα και σε μία νύχτα μου τον έφεραν σε ένα κουτί. Όταν αποδείχθηκε ότι ο Κυριάκος δεν είχε τραύματα και να είχε κατεστραμμένο πρόσωπο, ανακάλυψα τη λέξη Τακάτα που δεν τη γνώριζα, ανακάλυψα το Ράπεξ. Είμαι υποχρεωμένη να γνωρίζω τη ΡΑΠΕΞ, ποιος με προστατεύει ως Πολίτη;» διερωτήθηκε.
Η κ. Λούη εξέφρασε την αγανάκτησή της για την έλλειψη μέτρων μέχρι στιγμής και έκανε λόγο για ωρολογιακή βόμβα, λόγω της έλλειψης ενημέρωσης στους πολίτες, επισημαίνοντας πως η Στυλιανή Γιωργαλλή θα μπορούσε να ήταν ζωντανή, αν είχαν ληφθεί μέτρα μετά τον θάνατο του γιου της ίδιας.
«Ελπίζω ώσπου να ληφθούν μέτρα να μη θρηνήσουμε άλλα θύματα, γιατί η έκρηξη μπορεί να γίνει ξαφνικά, ακόμα και λόγω καιρικών συνθηκών», είπε και κατέληξε: «Αν συνεχίσουμε να σφυρίζουμε αδιάφορα, θα είναι εγκληματικό».
«Να ακινητοποιηθούν τα οχήματα»
Ο Πέτρος Ξενοφώντος, τέως Υπουργός Γεωργίας και τέως Διευθυντής του ΤΟΜ, μιλώντας ως εμπειρογνώμονας σε θέματα οδικής ασφάλειας, είπε πως τα αυτοκίνητα που διαθέτουν αυτούς τους αερόσακους πρέπει να ακινητοποιηθούν. Σημείωσε δε ότι το ΤΟΜ μπορεί να ενημερώσει το κοινό αφού διαθέτει σύστημα ενημέρωσης μέσω μηνυμάτων SMS σε κινητά τηλέφωνα.
«Από τη στιγμή που ενημερώνεται κάποιος μέχρις ότου αντικαταστήσει τον αερόσακο, το αυτοκίνητο πρέπει να ακινητοποιηθεί και τα έξοδα θα πρέπει να τα καλύψει ο εισαγωγέας», είπε, προσθέτοντας ότι ο εισαγωγέας είναι καταχωρημένος στο τμήμα τελωνείων και αυτό αφορά τόσο τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα όσο και τα αυτοκίνητα που εισάγονται από τρίτες χώρες.
«Τα αυτοκίνητα πρέπει οπωσδήποτε να ακινητοποιηθούν», είπε, παρομοιάζοντας τους αερόσακους αυτούς ως «όπλο το οποίο μπορεί να σε πυροβολήσει».
Ο Διευθυντής της ΤΟΜ, Γιώργος Λουκά είπε πως το Τμήμα έχει εκδώσει ανακοίνωση από την περασμένη Πέμπτη για τον χειρισμό του θέματος, ενώ σημείωσε ότι υπάρξει συνεννόηση με την Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ) όπως περιληφθεί στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος πρόσθετη ανακοίνωση για ενημέρωση για το θέμα των ανακλήσεων.
Ο Πρόεδρος της επιτροπής Κυριάκος Χατζηγιάννης χαρακτήρισε το κράτος ως «θεατή», σημειώνοντας ότι «υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες βόμβες στους δρόμους». Πρέπει πριν τα Χριστούγεννα να νομοθετήσουμε για μια λύση, όποια και να είναι αυτή.
Βουλευτές υπογράμμισαν ότι οι ελατωματικοί αερόσακοι πρέπει να αντικατασταθούν με έξοδα των εισαγωγέων, και επέκριναν τα όσα ακούστηκαν σε προηγούμενη συνεδρία ότι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων χρεώνουν πελάτες μεταξύ €75 και €160 για έλεγχο του οχήματος.
Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, βουλευτής του ΔΗΣΥ Νίκος Σύκας είπε ότι η συζήτηση για το θέμα υπόκειται σε μια «ωρολογιακή βόμβα» και συμπλήρωσε ότι «κυριολεκτικά στο πρόσωπο του νεαρού που το 2018 ζει χωρίς στόμα με 30 εγχειρήσεις αλλά και στο πρόσωπο του Κυριάκου και ίσως της Στυλιανής φαίνεται το κατάντημα και η απουσία του κράτους». Είπε ακόμη ότι και ο ΔΗΣΥ και τα υπόλοιπα κόμματα θα προχωρήσουν με προτάσεις νόμου «για να μπορέσουμε να λύσουμε το πρόβλημα και να καλύψουμε τις διαχρονικές αδυναμίες του κράτους».
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα ανέφερε από την πλευρά του ότι «δεν πάει άλλο».
«Πρέπει αν βρεθεί λύση στο θέμα των ελαττωματικών αερόσακων και δεν πρέπει ένα χρόνο μετά που συζητήσαμε το θέμα τον Οκτώβριο να ερχόμαστε και να βλέπουμε όλα όσα έπρεπε το κράτος να κάνει για ενημέρωση του κόσμου και για πλατφόρμας για να πληροφορείται ο κόσμος αν να μην έχει γίνει οτιδήποτε».
Εξάλλου, ο βουλευτής της ΔΗΠΑ Μιχάλης Γιακουμή ανέφερε ότι «είναι ανεπίτρεπτο σε ένα ευνομούμενο κράτος να κυκλοφορούν ακόμη οχήματα με επικίνδυνα ελαττωματικά εξαρτήματα, τα οποία έχουν αποδεδειγμένα οδηγήσει σε τραγωδίες διεθνώς». «Η ασφάλεια των πολιτών είναι αδιαπραγμάτευτη και δεν μπορεί να εξαντλείται σε αποστολή συστημένων επιστολών ή σε περιορισμούς κατά τον τεχνικό έλεγχο (ΜΟΤ)».