Τις επόμενες ημέρες θα ακούσουμε για τον απόπλου της πλωτής μονάδας “Προμηθέας”, είπε ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας Γιώργος Παπαναστασίου.
“Αναμένουμε τις επόμενες ημέρες ίσως και εντός της εβδομάδας να ακούσουμε για τον απόπλου” του πλοίου Προμηθέας, είπε ο Υπουργός απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων στη Βουλή, λέγοντας ότι γίνονται οι τελευταίες διεργασίες για να μπορέσει το πλοίο να ξεκινήσει.
Διευκρίνισε ότι υπάρχουν πάρα πολλές λεπτομέρειες, και είπε ότι «ξαφνικά η Κυπριακή Δημοκρατία έγινε πλοιοκτήτης, καταλαβαίνετε ότι με το να γίνει η Κυπριακή Δημοκρατία πλοιοκτήτης και να είναι πλοιοκτήτης για ένα πλοίο το οποίο πρέπει να αποπλεύσει από την Σαγκάη δεν είναι μια απλή απόφαση».
Υπάρχουν, είπε, πληρώματα τα οποία πρέπει να μπουν, υπάρχουν καύσιμα τα οποία πρέπει να υπολογιστούν για να πάει σε προορισμό, υπάρχουν εξαρτήματα τα οποία πρέπει να μπουν πάνω στο πλοίο για να τα έχει κατά τη διάρκεια του ταξιδιού «οπότε καταλαβαίνετε ότι υπάρχουν πολλές λεπτομέρειες που επιλύονται στις επόμενες ημέρες».
Απαντώντας σε ερωτήσεις, είπε ότι δεν μπορεί να υποδείξει ακόμη τον προορισμό, είναι σε διαβούλευση και ο προορισμός θα πρέπει να επιλεγεί μέσα από κάποια κριτήρια. Τα κριτήρια αυτά, εξήγησε, είναι να μπορεί στον προορισμό να γίνουν εκείνες οι αλλαγές ή επιδιορθώσεις ώστε να μπορεί το πλοίο να πιστοποιηθεί ως πλωτή μονάδα και αν είναι δυνατόν να μπορέσει να γίνει χρήση του πλοίου μέχρι να μπορεί να πάει στο Βασιλικό για να μπει σε χρήση.
Υπολογίζουμε ότι – και είναι αισιόδοξος στόχος – η ΕΤΥΦΑ συγκεκριμένα, ότι μέχρι τέλος του 2025 θα έχει ολοκληρώσει το τερματικό ώστε να μπορεί ο Προμηθέας να μπει πάνω στην προβλήτα για να ξεκινήσει την αεριοποίηση.
Κληθείς να αναφέρει κατά πόσον θα γίνει ενοικίαση του πλοίου, είπε ότι η ενοικίαση ενός πλοίου με χρηματοδότες την Ευρώπη, δύο τράπεζες ευρωπαϊκές, και κάποιον ο οποιος επιδοτεί το έργο κοινής ωφελείας, θα πρέπει να υπάρξει και συναίνεση από αυτούς τους χρηματοδότες. Γίνονται διαβουλεύσεις προς πάσα κατεύθυνση, πρόσθεσε, ώστε να μπορεί το πλοίο να χρησιμοποιηθεί μέχρι να είναι έτοιμες οι υποδομές στο Βασιλικό.
Εξήγησε ότι υπάρχει ένας λόγος για αυτό, λέγοντας ότι το πλοίο δεν μπορεί να μείνει σε αχρησία μέχρι το τέλος του 2025. Αυτά τα πλοία, είπε, έχουν μηχανισμούς πάνω ενώ το περιβάλλον το θαλάσσιο σε αγκυροβόλια θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα.
Ερωτηθείς με ποιες χώρες είμαστε σε διαβούλευση για ενοικίαση του πλοίου, είπε ότι στοχεύουμε δύο χώρες, ΗΑΕ και Ελλάδα αλλά παράλληλα γίνονται και σκέψεις για εναλλακτικές για τον λόγο ότι ακόμα οι δύο προορισμοί δεν πληρούν όλα τα κριτήρια.