Η εισβολή στην Ουκρανία οδήγησε πολλά brands της Δύσης να αποχωρήσουν από τη Ρωσία, αλλά ορισμένες εξακολουθούν να έχουν ανοιχτά καταστήματα στη χώρα και λένε ότι δεν μπορούν να τις κλείσουν.
Οι Marks and Spencer, Burger King και οι ξενοδοχειακές ομάδες Marriott και Accor περιορίζονται από πολύπλοκες συμφωνίες franchise που τους εμποδίζουν να αποσυρθούν. Οι εταιρείες έχουν αναθέσει τις ρωσικές επιχειρήσεις σε τρίτους και δεν κατέχουν τις δραστηριότητες που φέρουν το όνομά τους.
Μαζί οι εταιρείες έχουν σχεδόν χίλια σημεία πώλησης ακόμα ανοιχτά στη Ρωσία. Η M&S έχει 48 καταστήματα και το Burger King έχει 800 εστιατόρια που είναι ακόμα ανοιχτά, ενώ η Marriott και η Accor έχουν ανοιχτά 28 και 57 ξενοδοχεία αντίστοιχα.
Πολλές εταιρείες έχουν συνάψει τέτοιες συμφωνίες για δεκαετίες. Για παράδειγμα, τα καταστήματα Marks and Spencer διαχειρίζονται μια τουρκική εταιρεία με την ονομασία FiBA, η οποία κατέχει τα δικαιώματα πώλησης των προϊόντων του λιανοπωλητή σε όλη την Ανατολική Ευρώπη από το 1999. Ο γίγαντας λιανικής έχει δηλώσει ότι έχει αναστείλει τις αποστολές των προϊόντων του στη FiBA ως απάντηση στον πόλεμο.
Εν τω μεταξύ, ο ιδιοκτήτης του Burger King Restaurant Brands International είπε στο BBC τα εστιατόρια του διοικούνται από δικαιοδόχους. Αυτές οι «μακροχρόνιες νομικές συμφωνίες δεν μπορούν εύκολα να αλλάξουν στο άμεσο μέλλον», ανέφερε.
Είναι κατανοητό ότι οι ξενοδοχειακές ομάδες Marriott, IHG και η γαλλική αλυσίδα Accor, η οποία έχει μεταξύ των εμπορικών σημάτων της τα Ibis και Novotel, δραστηριοποιούνται στη Ρωσία με παρόμοιες συμφωνίες.
Η Marriott είπε στο BBC ότι τα ξενοδοχεία της στη Ρωσία ανήκαν σε τρίτα μέρη, αλλά είπε ότι «θα συνεχίσει να αξιολογεί την ικανότητα αυτών των ξενοδοχείων να παραμείνουν ανοιχτά», υποδηλώνοντας ότι εξετάζει τις συμφωνίες franchise της.
Ο Γκρέιμι Πέιν , ειδικός στο Ηνωμένο Βασίλειο και το διεθνές franchising στη δικηγορική εταιρεία Bird&Bird, είπε στο BBC ότι το franchising ήταν χρήσιμο για δυτικές μάρκες που θέλουν να εισέλθουν σε αγορές σε διαφορετικές χώρες, αλλά δεν έχουν τοπικές γνώσεις, χρήματα ή ικανότητα να εισέλθουν σε αυτό.
«Από καθαρά επιχειρηματική και συμβατική σκοπιά, είναι πολύ δύσκολο να γίνει αυτό χωρίς κάποιες εκτεταμένες νομικές συνέπειες», λέει.
Αυτές οι συνέπειες θα μπορούσαν να έχουν σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις για τις δυτικές επιχειρήσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να υποβληθούν σε μήνυση από δικαιοδόχους εάν παραβίαζαν οποιαδήποτε συμφωνία, η οποία συχνά διαρκεί 10 ή περισσότερα χρόνια.
Εν τω μεταξύ, οι εταιρείες προσπαθούν να κάνουν ό,τι μπορούν για να βοηθήσουν στην κατάσταση και όλες έχουν ανακοινώσει υποστήριξη στην Ουκρανία μετά τη ρωσική εισβολή.
Η Accor, η οποία διαθέτει 57 επώνυμα ξενοδοχεία στη Ρωσία και 3.500 υπαλλήλους εκεί, ανέστειλε όλα τα μελλοντικά ανοίγματα ξενοδοχείων και κρατήσεις σε άτομα που έχουν επιβληθεί κυρώσεις. Η Burger King ανακατευθύνει τα κέρδη της από τις δραστηριότητες δικαιόχρησης στη Ρωσία σε ανθρωπιστικές προσπάθειες. Η Marriott και η IHG Hotels & Resorts, που το καθένα έχει 28 ξενοδοχεία που λειτουργούν στη Ρωσία με την επωνυμία τους, έχουν επίσης σταματήσει την επέκταση και τις επενδύσεις και έχουν κλείσει τα εταιρικά τους γραφεία – τα οποία κατέχουν οι ίδιοι και έτσι έχουν τον έλεγχο – στη Μόσχα. Η M&S έχει δεσμεύσει περισσότερα από 1,5 εκατ. λίρες για να στηρίξει τους πρόσφυγες και δωρίζει 20.000 παλτά και θερμικά
naftemporiki.gr