21.3 C
Nicosia
Παρασκευή 22 Νοέμβριος 2024 | 20:43

Κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τις επιθέσεις Χούθι το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο – «Κίνδυνος για εφοδιαστική αλυσίδα»

Τον κώδωνα του κινδύνου για τις επιπτώσεις των επιθέσεων των Χούθι στη διεθνή ναυσιπλοΐα στην Ερυθρά Θάλασσα, κτύπησε ο Γενικός Διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Θωμάς Καζάκος, υπογραμμίζοντας πως αν η κατάσταση δεν αντιμετωπιστεί, το κόστος της αναταραχής στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα ίσως να ξεπεράσει αυτό της πανδημίας του κορωνοϊού.

Μιλώντας στο ΚΥΠΕ, ο κ. Καζάκος τόνισε πως η νέα αναταραχή στο θαλάσσιο εμπόριο, εφόσον δεν αντιμετωπιστεί, θα έχει πιο εμφανείς επιπτώσεις σε ένα νησιώτικο κράτος, όπως την Κύπρο, όπου το εμπόριο διεξάγεται σε ποσοστό 98% διά θαλάσσης.

Μετά το ξέσπασμα της σύγκρουσης μεταξύ της Χαμάς και του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας, οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης έχουν εξαπολύσει επανειλημμένες επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων, που κατ’ αυτούς, συνδέονται με ισραηλινά συμφέροντα ή έχουν προορισμό ισραηλινούς λιμένες. Ωστόσο, όπως δήλωσε χθες ο νέος Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, Αρσένιο Ντομίγκεζ, αυτό δεν φαίνεται πλέον να ισχύει, με τις επιθέσεις να επεκτείνονται γενικότερα στην ναυσιπλοΐα.

Ήδη 18 μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες ανακοίνωσαν ότι τερματίζουν τη διέλευση από την κρίσιμη θαλάσσια δίοδο, η οποία βάσει των εκτιμήσεων του κ. Ντομίνγκεζ, καλύπτει περίπου το 15% του διεθνούς εμπορίου. Σε αυτούς περιλαμβάνονται ο κολοσσοί Maersk, Happaq Lloyd και MSC.

Μιλώντας στο ΚΥΠΕ, ο Γενικός Διευθυντής του ΚΝΕ είπε πως πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω η επιχείρηση Prosperity Guadian για προστασία της ναυσιπλοΐας και των ναυτικών. «Χρειάζεται περισσότερη ενίσχυση τόσο των ναυτικών και αεροπορικών δυνάμεων με ξεκάθαρους όρους εντολής για να παρέχουν προστασία», είπε.

«Για μας», πρόσθεσε ο κ. Καζάκος, «το ζητούμενο είναι η απρόσκοπτη διέλευση των εμπορικών πλοίων. Αυτό δεν αφορά μόνο καταναλωτικά αγαθά για τα οποία μπορεί να υπάρξει μια καθυστέρηση στην παράδοσή τους, αλλά βασικά εμπορεύματα, όπως καύσιμα, σιτάρι και σίδηρο, φαρμακευτικά είδη, που μπορεί να επιφέρουν τεράστιες επιπτώσεις στις οικονομίες, πέραν των πληθωριστικών πιέσεων».

Όπως εξήγησε, η παράκαμψη της διώρυγας του Σουέζ, μιας κρίσιμης θαλάσσιας οδού από τις χώρες της Ασίας προς την Ευρώπη, συνιστά «μια σοβαρή καθυστέρηση στο χρόνο ταξιδιού, αυξημένα κόστη κατανάλωσης καυσίμου, αυξημένη καθυστέρηση στο χρόνο παράδοσης και αυξημένα ναύλα».

«Αυτό το θέμα θα έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις, οι αυξήσεις που θα έρθουν θα είναι σημαντικές και κάποιοι σχολιαστές έχουν πει ότι θα είναι χειρότερες από την προηγούμενη φορά, που είχαμε με την αύξηση των ναύλων στις αρχές της πανδημίας του κορωνοϊού», είπε, προσθέτοντας ότι θα υπάρξει μια «πολλαπλασιαστική αρνητική επίπτωση».

Όπως είπε, αν αυτό το πρόβλημα δεν αρθεί άμεσα, ήδη από τις επόμενες εβδομάδες ίσως και μέρες θα αρχίσει να γίνεται αισθητή η αύξηση των τιμών του πετρελαίου με αύξηση του μεταφορικού κόστους, αυτό θα μετακυλιστεί στους εισαγωγείς, στους καταναλωτές και στην εθνική οικονομία της κάθε χώρας.

Οι ένοπλοι φρουροί δεν είναι αρκετοί

Σύμφωνα με τον κ. Καζάκο, πολλές από τις ναυτιλιακές εταιρείες δεν ρισκάρουν να πλησιάσουν αυτή τη θαλάσσια δίοδο. Συμπλήρωσε δε ότι δεν είναι αρκετό να υπάρχουν ένοπλοι στα πλοία, όπως ίσχυσε στην περίοδο της έξαρσης της πειρατείας στην περιοχή.

Η μεταφορά όπλων είναι νομότυπη και η Κύπρος είχε πρωτοστατήσει με τη θέσπιση σχετικής νομοθεσίας που θεωρήθηκε πρότυπο στην θέσπιση εθνικών νομοθεσιών από άλλα κράτη, αλλά «τι θα κάνει ένας ένοπλος φρουρός», καθώς όπως ανέφερε, οι επιθέσεις γίνονται και με τη χρήση drone, κάτι που είναι δύσκολο να επισημανθεί από τα συστήματα του πλοίου όσο και από τις δυνάμεις που περιπολούν στην περιοχή.

«Η διεθνής κατακραυγή από την παγκόσμια ναυτιλιακή οικογένεια είναι δεδομένη, όλοι τονίζουμε την ανάγκη άμεσης εμπλοκής από ναυτικές και αεροπορικές δυνάμεις. Για μας το μήνυμα είναι ξεκάθαρο. Η διεθνής κοινότητα έχει υποχρέωση να παρέχει στήριξη και να προστατέψει το παγκόσμιο εμπορίο, που εξαρτάται κατά 90% από την παγκόσμια ναυτιλία», τόνισε, τέλος, ο κ. Καζάκος.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Press Room

Πως θα λειτουργήσουν τα νοσοκομεία κατά την απεργία

Σε οδηγίες για σκοπούς ενημέρωσης του κοινού και για έγκαιρο προγραμματισμό και διαχείριση εκ μέρους του Υπουργείου Υγείας και των συμβεβλημένων με το ΓεΣΥ...

Αιφνίδια πρόταση Κατασκευαστών Ετοίμου Σκυροδέματος για επίλυση της διαφοράς – Δείτε τι προβλέπει

Πρόταση για επίλυση της εργατικής διάφοράς και τερματισμό της απεργιακής κινητοποίησης υπέβαλε αιφνιδίως ο Σύνδεσμος Κατασκευαστών Έτοιμου Σκυροδέματος. Με γραπτή δήλωση το βράδυ της Παρασκευής,...

Συνάντηση της ηγεσίας του Υπουργείου Ενέργειας με τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ και της STATE GRID CORPORATION OF CHINA

Τις προοπτικές περαιτέρω συνεργασίας με την State Grid Corporation of China (SGCC) στη Ελλάδα συζήτησαν, σήμερα, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρος Σκυλακάκης,...

Οριακή πτώση κατέγραψε την Παρασκευή το Χρηματιστήριο

Οριακή πτώση κατέγραψε την Παρασκευή το Χρηματιστήριο Αξιών Κύπρου. Ο Γενικός Δείκτης παρουσίασε ζημιές σε ποσοστό 0,05%, κλείνοντας στις 200,58 μονάδες. Το Χρηματιστήριο κατέγραψε εβδομαδιαίες απώλειες 1,80%. Επίσης, ζημιές 0,07% παρουσίασε ο Δείκτης...

SKY express: Ξεκίνησαν οι καθημερινές απευθείας πτήσεις Αθήνα – Κωνσταντινούπολη

 Καθημερινές απευθείας πτήσεις Αθήνα – Κωνσταντινούπολη, εγκαινίασε την Τρίτη 12 Νοεμβρίου η SKY express. Σε τελετή που διοργανώθηκε για την υποδοχή της πρώτης πτήσης στο αεροδρόμιο...

Thanos Hotels & Resorts: Νέο κεφάλαιο πολυτελούς φιλοξενίας στην Ελλάδα με 10 ξενοδοχειακές μονάδες

Η κυπριακή Thanos Hotels & Resorts, πρωτοπόρος στην πολυτελή φιλοξενία, κάνει δυναμική είσοδο στην ελληνική αγορά με στόχο την ίδρυση δέκα πολυτελών ξενοδοχείων μέσω...

Μείνετε ενημερωμένοι με τo newsletter μας!