Νέο κύμα αναταράξεων στις αγορές προκαλεί το χτύπημα του Ισραήλ στην πόλη Isfahan του κεντρικού Ιράν, με τις τιμές του πετρελαίου να σημειώνουν άλμα έως 4% και τον χρυσό, το παραδοσιακό επενδυτικό καταφύγιο, να καταρρίπτει και πάλι τα ιστορικά του υψηλά.
Πλέον οι φόβοι για κλιμάκωση και διεύρυνση της σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή έχουν αυξηθεί, με τους περισσότερους αναλυτές να προειδοποιούν ότι μια ευρύτερη σύγκρουση θα μπορούσε να διαταράξει τον ενεργειακό εφοδιασμό, και κατ’ επέκταση την παγκόσμια οικονομία.
«Το Ιράν φαίνεται να υποβαθμίζει την επίθεση προς το παρόν, προσφέροντας μια ανακούφιση ότι δεν επιθυμεί να αναζωπυρώσει περαιτέρω την κατάσταση και να δημιουργήσει συνθήκες υπό τις οποίες θα αναγκαστεί να ανταποδώσει με ίση ή μεγαλύτερη ισχύ», σχολίασε ο Kyle Rodda της Capital.com. «Ωστόσο, η κατάσταση είναι ρευστή, επομένως επικρατεί αβεβαιότητα», πρόσθεσε.
Στο ίδιο μήκος και η ING, η οποία θεωρεί ότι εάν συνεχιστούν οι «απαντήσεις» μεταξύ των μερών, «οι φόβοι για περαιτέρω κλιμάκωση θα αυξηθούν, καθώς και οι ανησυχίες ότι δυνητικά πλησιάζουμε προς μια κατάσταση όπου οι κίνδυνοι εφοδιασμού πετρελαίου οδηγούν σε πραγματικές διακοπές του εφοδιασμού».
Στα 100 δολάρια το πετρέλαιο;
Αν και τις προηγούμενες ημέρες οι τιμές του πετρελαίου έμειναν σταθερά κάτω από τα 90 δολάρια, τα σενάρια να εκτιναχθούν προς τα 100 δολάρια έχουν επιστρέψει και με αυξημένες μάλιστα πιθανότητες.
Το πρώτο σενάριο, δηλαδή το πετρέλαιο στα 100 δολάρια δεν αποκλείεται να επιβεβαιωθεί εάν συνεχιστεί η ένταση, ενώ εάν μια ευρύτερη σύγκρουση διαταράξει τις ροές πετρελαίου στα στενά του Ορμούζ, όπου περνούν περίπου 21 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα (bpd) από τους κορυφαίους εξαγωγείς της Μέσης Ανατολής, δεν αποκλείεται να οδηγήσει το πετρέλαιο ακόμη και στα 130 δολάρια.
Ακόμη όμως και αυτά τα σενάρια να επιβεβαιωθούν, οι ίδιες οι χώρες του OPEC δεν θα το θέλουν. Πρώτον, το πετρέλαιο στα 100 δολάρια το βαρέλι ή υψηλότερα θα ενίσχυε την ανταπόκριση της προσφοράς από τις Ηνωμένες Πολιτείες και θα ωφελούσε περισσότερο το μερίδιο αγοράς του καρτέλ και τη μακροπρόθεσμη ζήτηση του αργού. Επίσης, το πετρέλαιο 100 δολαρίων θα προκαλέσει επίσης την καταστροφή της ζήτησης και μια άνοδο του πληθωρισμού που θα καθυστερήσει περαιτέρω τις μειώσεις των επιτοκίων.
Ο OPEC+ στη θέση του… οδηγού
Ο κόσμος γνωρίζει πολύ καλά ότι ο OPEC+ θα μπορούσε να επηρεάσει τις τιμές του πετρελαίου επιστρέφοντας μέρος της προσφοράς των 2 εκατομμυρίων bpd που διατηρεί αυτή τη στιγμή μακριά από την αγορά – εκτός, φυσικά, εάν αποκλειστεί το στενό του Ορμούζ για την κυκλοφορία πετρελαιοφόρων, γεγονός που θα ακρωτηριάσει τις εξαγωγές όλων των παραγωγών της Μέσης Ανατολής , συμπεριλαμβανομένου του Ιράν.
Την ίδια ώρα, ο χρυσός έφτασε σε νέα ιστορικά υψηλά, στα 2.411,09 δολάρια ανά ουγγιά, ενώ οι τιμές του πετρελαίου εκτινάχθηκαν περισσότερο από 3%. Μάλιστα, τα συμβόλαια αναφοράς του Brent ξεπέρασαν προς στιγμήν τα 90 δολάρια το βαρέλι, πριν υποχωρήσουν λίγο πάνω από τα 89 δολάρια.
Κλυδωνισμοί στα ασιατικά χρηματιστήρια
Σε επίπεδο αγορών, ο σταθμισμένος δείκτης της Ταϊβάν οδήγησε τις απώλειες στην Ασία, καθώς σημείωσε απώλειες 3,81% και έκλεισε στις 19.527,12 μονάδες, το χαμηλότερο επίπεδό εδώ και ένα μήνα.
Ο Nikkei 225 της Ιαπωνίας σημείωσε πτώση 2,66% και έκλεισε στις 37.068,35 μονάδες, ενώ ο Topix υποχώρησε κατά 1,91% στις 2.626,32 μονάδες. Σε εβδομαδιαία βάση, ο Nikkei υποχώρησε 3,65%. Ο Kospi της Νότιας Κορέας έκλεισε κατά 1,63% χαμηλότερα και τερμάτισε στις 2.591,86 μονάδες, ενώ ο μικρής κεφαλαιοποίησης Kosdaq έχασε 1,61% στις 841,91 μονάδες.
Στην Αυστραλία, ο S&P/ASX 200 υποχώρησε κατά 0,98%, κλείνοντας στις 7.567,3 μονάδες, σημειώνοντας την έκτη πτωτική συνεδρίαση στις τελευταίες επτά. Ο δείκτης Hang Seng του Χονγκ Κονγκ υποχώρησε 1,05%, ενώ ο δείκτης CSI 300 της ηπειρωτικής Κίνας διολίσθησε 0,77%.
Οι ναυτιλιακές
Από την άλλη όμως, οι μετοχές των ασιατικών ναυτιλιακών εταιρειών σημείωσαν άνοδο μετά την είδηση ότι το Ισραήλ πραγματοποίησε επιχείρηση στο Ιράν. Οι μετοχές της Mitsui Osk Lines σκαρφάλωσαν κατά 1,81%, ενώ οι Kawasaki Kisen και Nippon Yusen σημείωσαν άνοδο 0,34% και 1,44%.
Ανοδικά κινήθηκαν και οι ναυτιλιακές εταιρείες του Χονγκ Κονγκ, με την Pacific Basin να κερδίζει 8,68%. Η Cosco Shipping Holdings σημείωσε άνοδο πάνω από 4% και η διεθνής εταιρεία logistics OOIL, στην οποία ανήκει η Orient Overseas Container Line, ανέβηκε 4,5%. Στα μάκρο της ημέρας, ο συνολικός πληθωρισμός της Ιαπωνίας διαμορφώθηκε στο 2,7% τον Μάρτιο, υποχωρώντας από το 2,8% που είχε καταγραφεί τον Φεβρουάριο. Ο δομικός πληθωρισμός στη χώρα διαμορφώθηκε στο 2,6%, σύμφωνα με τις προσδοκίες των οικονομολόγων που συμμετείχαν σε δημοσκόπηση του Reuters και μειώθηκε από το 2,8% του Φεβρουαρίου.
Πηγή: ΟΤ