Πολλά από τα αρχικά επιχειρηματικά τους σχέδια φαίνεται πως ανατρέπουν οι οικονομικές αεροπορικές εταιρείες στις οποίες βασίζονταν πολλοί ταξιδιώτες για να μπορέσουν να επισκεφτούν τοποθεσίες που αλλιώς θα ήταν αδύνατο.
Το αυξημένο κόστος προκαλεί ολέθρια αποτελέσματα στην πορεία των low budget αεροπορικών, που αναγκάζονται να κάνουν στροφή 180 μοιρών στην πολιτική τους.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Southwest Airlines που ανακοίνωσε το τέλος της πολιτικής της για ανοιχτές θέσεις, μια πρακτική 50 ετών να επιτρέπει στους επιβάτες να επιλέγουν τις θέσεις τους με βάση τη σειρά επιβίβασής τους έναντι της προαγοράς.
Στον αντίποδα, η αεροπορική επέλεξε να ακολουθήσει τις περισσότερες άλλες εταιρείες στον κόσμο εκχωρώντας θέσεις και προσφέροντας premium επιλογές σε όλες τις πτήσεις της, ισχυριζόμενη πως έρευνές της διαπίστωσαν ότι η συντριπτική πλειοψηφία των πελατών προτιμούσε αυτό το σύστημα. Σκοπεύει μάλιστα να ανακοινώσει περισσότερες λεπτομέρειες τον Σεπτέμβριο.
Αεροπορικές: Αλλάζουν οι low budget εταιρείες
Η κίνηση ήταν αναμενόμενη, ωστόσο, αποτέλεσε εκπληκτική ανατροπή από την τελευταία ίσως εναπομείνασα αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους των ΗΠΑ που μέχρι στιγμής είχε αντισταθεί σε πολλές αλλαγές των ανταγωνιστών.
Ωστόσο, οι συνθήκες του κλάδου, όπως το υψηλότερο κόστος εργασίας και καυσίμων και η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, σημαίνουν ότι αεροπορικές εταιρείες όπως η Southwest, παλεύουν με μειωμένα κέρδη, παρά τη ζήτηση ρεκόρ για ταξίδια, αναγκάζοντάς τις να αναζητήσουν εναλλακτικές ευκαιρίες εσόδων.
Ο Σαβάνθι Σιθ, αναλυτής αεροπορικών εταιρειών στην Raymond James, υπολόγισε τον Ιούνιο ότι οι εκχωρήσεις θέσεων επί πληρωμή θα μπορούσαν να αποφέρουν έσοδα μεταξύ 600 και 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η προσθήκη οικονομικών θέσεων όπως και premium θα μπορούσε να προσθέσει άλλα 400 εκατομμύρια δολάρια και 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε έσοδα, αντίστοιχα, εκτίμησε.
Αύξηση εσόδων χωρίς απώλεια πελατών
Η μεγάλη αλλαγή του κλάδου άφησε τους low budget αερομεταφορείς να προσπαθούν να αυξήσουν τα έσοδα χωρίς να απομακρύνουν τους πελάτες, προκαλώντας σημαντικές αλλαγές πολιτικής.
Ο ταξιδιωτικός αναλυτής Χένρι Χάρτεβελντ ανέφερε στο Business Insider ότι αυτές οι προσαρμογές γίνονται καθώς οι εταιρείες εξελίσσονται για να συμβαδίζουν με τις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των πελατών, προσθέτοντας ότι προγράμματα πιστότητας και ορισμένα δρομολόγια θα μπορούσαν να είναι προσοδοφόρα για αυτούς τους μεταφορείς.
«Η νέα πολιτική θέσεων μπορεί να ενισχύσει περαιτέρω το loyalty πρόγραμμα της Southwest, με το οποίο θα μπορούσε να προσφέρει στους εγγεγραμμένους χρήστες δωρεάν θέσεις ή άλλες επιβραβεύσεις επειδή είναι πιστοί τακτικοί επιβάτες», τόνισε, προσθέτοντας ότι η εισαγωγή μεταμεσονύκτιων πτήσεων θα την καθιστούσε πιο ανταγωνιστική έναντι των παλαιών ανταγωνιστών της.
Άλλες αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους εξελίσσουν παρόμοια επιχειρηματικά μοντέλα τα τελευταία χρόνια.
Η Frontier Airlines και η Spirit Airlines, για παράδειγμα, έβαλαν τέλος στα περισσότερα τέλη ακύρωσης και αλλαγής για τους κατόχους εισιτηρίων. Λειτουργίες που συνήθως ήταν αποδοτικές για τους μεταφορείς αλλά εκνεύριζαν τους πελάτες.
Αυτόν τον μήνα, η Spirit προειδοποίησε για μείωση εσόδων, επειδή λιγότεροι επιβάτες αγόραζαν πρόσθετες υπηρεσίες, που αποτελούν τον βασικό άξονα του επιχειρηματικού μοντέλου της οικονομικής αεροπορικής εταιρείας.
Πρόσθετα τέλη για επιπλέον υπηρεσίες
Αυτά τα τέλη ήταν κρίσιμα για αερομεταφορείς όπως η Spirit, των οποίων τα μοντέλα εσόδων δεν προσφέρουν δωρεάν μεταφορά χειραποσκευών και αναψυκτικά, σε αντίθεση με τις παλαιού τύπου αεροπορικές εταιρείες.
Εν τω μεταξύ, η JetBlue χρεώνει τώρα έως και $50 για δημοφιλείς θέσεις, όπως στο παράθυρο και στο διάδρομο προς το μπροστινό μέρος της κανονικής καμπίνας στην οικονομική πτέρυγα.
Αυτό έγινε αφού ένας ομοσπονδιακός δικαστής μπλόκαρε την προγραμματισμένη συγχώνευση της JetBlue με την Spirit. Η εξέλιξη αυτή οδήγησε επίσης την JetBlue στον επανασχεδιασμό του δικτύου δρομολογίων της.
Τι ακολουθεί στη Southwest;
Η Southwest είπε ότι περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τα σχέδιά της θα ανακοινωθούν την ημέρα επενδυτών τον Σεπτέμβριο.
«Αυτό θέλουν οι πελάτες μας», είπε ο CEO Μπομπ Τζόρνταν την Πέμπτη στο CNBC, προσθέτοντας ότι η εταιρεία εργαζόταν πάνω στις αλλαγές για πάνω από ένα χρόνο.
«Ξέρω ότι θα υπάρξουν πελάτες που τάσσονται υπέρ της ελεύθερης επιλογής θέσεων», είπε ο Τζόρνταν. «Αποτελούν όμως μειοψηφία, όπως είδαμε και από τότε που αντιμετωπίσαμε το ίδιο πρόβλημα όταν αποσύραμε τις πλαστικές κάρτες επιβίβασης και τους ξηρούς καρπούς, οπότε είμαι πεπεισμένος ότι μπορούμε να κερδίσουμε το στοίχημα», κατέληξε.
Πηγή: ΟΤ