Ολοκληρώθηκε χθες με μεγάλη επιτυχία, το συμμετοχικό εργαστήριο πολιτικής«Ναυτιλία ενάντια στην Πλαστική Ρύπανση», που διοργανώθηκε στο πλαίσιο της 9ης Υπουργικής Συνόδου για το Περιβάλλον της Ευρώπης, που πραγματοποιείται στη Λευκωσία 5-7 Οκτωβρίου, στέλνοντας το μήνυμα ότι η κυπριακή ναυτιλία οδεύει προς τη μείωση στη χρήση των πλαστικών και τη βελτιστοποίηση στη διαχείριση των απορριμμάτων της.
Σύμφωνα με δελτίο Τύπου, το εργαστήριο διοργανώθηκε από ομάδα Κυπρίων ερευνητών, με επιστημονική υπεύθυνη τη Δρ. Ξένια Ι. Λοϊζίδου με την υποστήριξη του ΥφυπουργείοΥ Ναυτιλίας Κύπρου και του Μεσογειακού Ιδρύματος BeMed (Beyond Plastic Mediterranean) που υποστηρίζεται από το Ίδρυμα του Πρίγκηπα Αλβέρτου του Μονακό και βραβεύει κάθε χρόνο τις καλύτερες προτάσεις που στοχεύουν σε δράσεις για τη μείωση της πλαστικής ρύπανσης της Μεσογείου.
Στο εργαστήρι συμμετείχαν εκπρόσωποι από ολόκληρη την αλυσίδα της ναυτιλιακής βιομηχανίας της Κύπρου, με σκοπό την αναγνώριση λύσεων για τη βελτιστοποίηση της διαχείρισης των αποβλήτων και τη μείωση στην κατανάλωση των πλαστικών.
Αυτό είναι το δεύτερο σε σειρά εργαστήρι, ενώ το πρώτο υλοποιήθηκε πριν ένα ακριβώς χρόνο και είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία του πρώτου Κυπριακού Εργαλείου Πολιτικής και του «χάρτη πορείας» για μια πιο κυκλική κυπριακή ναυτιλία και περιλαμβάνει δράσεις σε τέσσερις πυλώνες – Υποδομές, Εφαρμογή Πολιτικών, Έρευνα και Καινοτομία, και Περιβαλλοντική Συνείδηση.
Στο φετινό εργαστήρι, μέσα από μια δομημένη συμμετοχική διαδικασία, αναγνωρίστηκαν τα κύρια κενά και προβλήματα που υπάρχουν, συναποφασίστηκαν λύσεις που θα συντείνουν στην αντιμετώπιση του προβλήματος και αναγνωρίστηκαν καλές πρακτικές που εφαρμόζονται από τη ναυτιλία στους τέσσερις πυλώνες του Εργαλείου Πολιτικής.
Οι πέντε πιο σημαντικές ανάγκες του τομέα, σύμφωνα με τους συμμετέχοντες, είναι, η ανάγκη για πιο εκσυγχρονισμένες λιμενικές υποδομές, η ανάγκη για ανάπτυξη περιβαλλοντικής κουλτούρας σε όλες τις βαθμίδες του τομέα της ναυτιλίας και η εισαγωγή δοκιμασμένων τεχνολογιών και καινοτόμων εναλλακτικών υλικών που θα βοηθήσουν στη μείωση του αποτυπώματος της ναυτιλίας. Ακόμη η προώθηση της λογοδοσίας και της υπευθυνότητας και η δημιουργία περισσότερων συνεργειών εντός της αλυσίδας αξίας και της εφοδιαστικής αλυσίδας του τομέα της ναυτιλίας, χερσαίας και θαλάσσιας.
Για την αντιμετώπιση των κύριων προβλημάτων της ναυτιλίας, οι συμμετέχοντες αναγνώρισαν τις πέντε πιο κάτω λύσεις ως άμεσα εφαρμόσιμες και λύσεις που θα κάνουν τη διαφορά, όπως τη βελτίωση στο διαχωρισμό των απορριμμάτων στις λιμενικές υποδομές, έτσι ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν τα απορρίμματα στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας. (αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν υποδομές στα λιμάνια μας που να μπορούν να παραλάβουν διαχωρισμένα σκουπίδια).
Τον καλύτερο έλεγχο και λογοδοσία όσο αφορά τον τρόπο με τον οποίο παραδίδονται τα απορρίμματα στις λιμενικές εγκαταστάσεις, έτσι ώστε να αποτρέπεται η ακατάλληλη διάθεση.
Να δοθούν κίνητρα έτσι ώστε να καλλιεργηθεί περιβαλλοντική συνείδηση μέσα από εκπαιδεύσεις, αλλαγές στην αλυσίδα τροφοδοσίας κτλ.
Αναγνώριση και χρηματοδότηση έρευνας και καινοτομίας για πραγματικές και εφαρμόσιμες λύσεις που θα συντείνουν στην μείωση των απορριμμάτων
Επιπρόσθετα τη δημιουργία συνεργειών μεταξύ πλοιοκτητών/διαχειριστώμ πλοίων, προμηθευτών και εκπαιδευτών πληρώματος.
Όπως δήλωσε η Διευθύντρια της Ομάδας των Κυπριών Ερευνητών της ISOTECH που υλοποιεί την έρευνα και το εργαστήριο, «είναι η πρώτη συστηματική καταγραφή προβλημάτων και λύσεων, αλλά και καλών πρακτικών που εφαρμόζονται, για το μείζον θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων στην ναυτιλία, από τους ίδιους τους εμπλεκόμενους φορείς. Τα αποτελέσματα αυτά και η μέθοδος κτήσης τους είναι πολύ σημαντικά. Είναι μια πρωτοπορία της Κύπρου, γι αυτό άλλωστε ήδη έχουμε λάβει την πολύ τιμητική αναγνώριση από το ίδρυμα BeMed. Θα κοινοποιηθούν σε διεθνείς οργανισμούς όπως ο ΙΜΟ (ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός) και θα χρησιμοποιηθούν για να δημιουργηθεί, σε συνεργασία με το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, το Σχέδιο Δράσης 2023 για τη Βελτιστοποίηση της Διαχείρισης Απορριμμάτων στη κυπριακή ναυτιλία».