Η κυπριακή ναυτιλία έχει αποδειχθεί ανθεκτική στην πανδημία και στόχος είναι η Κύπρος να κτίσει ακόμα περισσότερα στον τομέα αυτό στο μέλλον, δήλωσε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Δημητριάδης κατά τηΝ παρουσίαση του προϋπολογισμού του Υφυπουργείου ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών.
Ο κ. Δημητριάδης έκανε λόγο για τεράστια δυναμική και προοπτικής της ναυτιλίας. Παράλληλα σημείωσε ότι ο προϋπολογισμός για το 2021 είναι πλεονασματικός και στοχευμένος. ΟΙι δαπάνες του προϋπολογισμού, σημείωσε, παραμένουν το 2021 στα ίδια επίπεδα με το 2020, με αύξηση μόνο στα €4,2 εκατομμύρια για τη θαλάσσια σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας. Πρόσθεσε ότι τα €4,8 εκατ. δηλαδή το 33% του προϋπολογισμού αφορά τη μισθοδοσία των στελεχών του Υφυπουργείου. O προϋπολογισμός για το 2021 ανέρχεται στα €14,5 εκατ. το 2021 σε σχέση με €10,1 εκατ. το 2020.
Σημείωσε επίσης ότι η συνεισφορά της ναυτιλίας στην κυπριακή οικονομία ανέρχεται στο 7% των εσόδων επί του ΑΕΠ, ο στόλος υπό κυπριακή σημαία είναι 11ος παγκοσμίως και 3ος στην ΕΕ. Επίσης 243 ναυτιλιακές εταιρείες είναι εγγεγραμμένες στο σύστημα φόρου χωρητικότητας και 55 χιλιάδες ναυτικοί είναι εγγεγραμμένοι σε κυπριακά πλοία, με 40 χιλιάδες από αυτούς να είναι εν ενεργεία.
Σε σχέση με τις αναπτυξιακές δαπάνες, ανέφερε ότι είναι αυξημένα τα κονδύλια για την εκστρατεία διαφώτισης και προβολής, λόγω και της διοργάνωσης του μεγάλου συνεδρίου «Ναυτιλιακή Κύπρος», που πραγματοποιείται κάθε δεύτερο Φθινόπωρο, και ανέρχονται τις €700.000. Σημείωσε επίσης ότι υπάρχει κονδύλι για χορηγίες αναβάθμισης ακτοπλοϊκών επιβατικών πλοίων σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, ασφάλειας και πρόσβασης ατόμων με αναπηρίες ύψους €935.000.
Είπε επίσης ότι ο βαθμός υλοποίησης του προϋπολογισμού μέχρι τον Οκτώβριο ήταν στο 60% και πρόσθεσε ότι ευελπιστούν να φθάσει στο 80% τον Δεκέμβριο.
Ανέφερε παράλληλα ότι λόγω πανδημίας δεν κατέστη δυνατό να προβληθεί η κυπριακή σημαία στον βαθμό που υπολόγιζαν, μετά και την κατάργηση των τελών εγγραφής πλοίων. Ωστόσο, όπως είπε, η ναυτιλία αποδείχθηκε ανθεκτική στην πανδημία του κορωνοϊού, αφού η συνεισφορά της στην οικονομία παρέμεινε στα ίδια υψηλά επίπεδα.
Όσον αφορά τις εγγραφές/διαγραφές πλοίων ανέφερε ότι το 2020 ήταν εγγεγραμμένα 1722 πλοία στο κυπριακό νηολόγιο σε σχέση με 1728 το 2018 και υπήρξε μια πολύ μικρή μείωση, που οφείλεται σε πλοία που έχουν πάει για ανακύκλωση, ωστόσο αναμένεται να εγγραφούν νέα και δεν υπάρχουν αλλαγές στην εικόνα του κυπριακού νηολογίου.
Παράλληλα εξέφρασε ικανοποίηση για την αύξηση των Κυπρίων σπουδαστών που επιλέγουν τα ναυτικά επαγγέλματα, οι οποίοι αυξήθηκαν σε 269 το 2020 από 237 το 2019 και είπε ότι το κράτος έδωσε χορηγίες σε 180 σπουδαστές σε σχέση με 102 το 2019.
Όσον αφορά τις δράσεις για τη νέα χρονιά, ανέφερε ότι η έγκριση του φορολογικού συστήματος για ακόμα δέκα χρόνια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δημιουργεί συνθήκες σταθερότητας για την κυπριακή ναυτιλία. Πρόσθεσε ότι στόχος είναι και η βελτίωση του προϊόντος της Κύπρου, μεταξύ άλλων με σχέδιο φορολογικών κινήτρων για πράσινα πλοία.
Ανέφερε ακόμα ότι στόχος είναι η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του Υφυπουργείου και ανέφερε ότι έχει τροχοδρομηθεί η δημιουργία one stop shop και υπολογίζεται να είναι εφικτή σε ένα χρόνο, για άμεση εξυπηρέτηση που είναι ένα από τα ισχυρά πλεονεκτήματα της κυπριακής σημαίας.
Παράλληλα, ανέφερε ότι στόχος είναι η Κύπρος να γίνει συνδιαμορφωτής και να έχει πιο ενεργή παρουσία στα διεθνή και ευρωπαϊκά ναυτιλιακά δρώμενα, κυρίως όσον αφορά τον πράσινο μετασχηματισμό και την προώθηση διεθνών κανόνων. Παράλληλα ανέφερε ότι στόχος είναι η επανεκλογή της Κύπρου στο συμβούλιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Είπε επίσης ότι την ερχόμενη Δευτέρα θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακό ευρωπαϊκό συνέδριο με πρωτοβουλία της Κύπρου για το σύστημα εμπορίας ρύπων του ναυτιλιακού τομέα.
Συνεχίζοντας είπε ότι τροχοδρομείται μια μακροχρόνια στρατηγική για να είναι αειφόρα η συμβολή της ναυτιλίας και να μην είναι ευάλωτη σε κρίσεις. Σημείωσε ότι η Κύπρος μπορεί να κτίσει πολύ περισσότερα στη ναυτιλία, η οποία αποδείχτηκε ανθεκτική στην κρίση. Στόχος είπε, είναι επίσης να αλλάξει και η κουλτούρα του Κύπριου πολίτη με το να έρθει πιο κοντά στα θαλάσσια επαγγέλματα και τη ναυτιλία με εκστρατεία κυρίως στα Λύκεια.
Ανέφερε ακόμα ότι από την πανδημία επηρεάστηκαν κυρίως οι τομείς της κρουαζιέρας και των επιβατικών πλοίων, ενώ η Κύπρος πρωτοστάτησε στο θέμα του επαναπατρισμού ναυτικών και αλλαγής πληρωμάτων που έμειναν καθηλωμένοι στα πλοία λόγω πανδημίας, προσφέροντας λύσεις για 5000 ναυτικούς από τον Μάιο.
Σημειώνοντας ότι το αποτύπωμα της πανδημίας θα φανεί περισσότερο τους επόμενους μήνες, ανέφερε ωστόσο ότι ο τομέας ως κινητήριος μοχλός του εμπορίου επηρεάστηκε λιγότερο από άλλους τομείς.
Παράλληλα ανέφερε ότι το Υφυπουργείο βλέπει το Brexit ως ευκαιρία και θα εισάγει μια νέα πολιτική κυρίως για προσέλκυση σκαφών αναψυχής από το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ το τελευταίο διάστημα ήρθαν στην Κύπρο εταιρείες κυρίως που έχει σχέση με τη ναυτασφάλιση και τα επιβατικά κρουαζιερόπλοια.
Θαλάσσια σύνδεση με Ελλάδα
—————————
Σε σχέση με την ακτοπλοϊκή σύνδεση με τον Πειραιά ανέφερε ότι το επόμενο δεκαήμερο θα προκηρυχθεί ο σχετικός ανοικτός ευρωπαϊκός διαγωνισμός και η σύνδεση αναμένεται μεταξύ Μαΐου και Ιουνίου του 2021.
Η σύνδεση προβλέπει επιδότηση 31 ταξιδιών μετ’ επιστροφής στον Πειραιά που θα γίνονται σε εβδομαδιαία βάση το καλοκαίρι, ανά δεκαπενθήμερο το φθινόπωρο και μια φορά το μήνα τον χειμώνα. Οι ενδιαφερόμενοι προσφοροδότες μπορούν να επιλέξουν είτε το λιμάνι της Λάρνακας είτε της Λεμεσού, με τη δυνατότητα να εντάξουν και ενδιάμεσο σταθμό. Πρόσθεσε ότι τα κόμιστρα θα είναι αρκετά ελκυστικά.
Ανέφερε επίσης ότι είναι αισιόδοξος ότι με την προκήρυξη του διαγωνισμού θα υπάρχουν προσφορές και ότι η πανδημία δεν θα επηρεάσει αρνητικά το ενδιαφέρον το οποίο θεωρητικά ήδη υπάρχει. Εξέφρασε την ελπίδα ο διαγωνισμός να μπορέσει να κατακυρωθεί τον Απρίλιο.
Εμπάργκο Τουρκίας και ανταγωνισμός
—————————————-
Σημειώνοντας ότι ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής της Κύπρου είναι η Μάλτα γιατί είναι και τα δύο ανοικτά νηολόγια, ανέφερε ότι στη διεθνή ναυτιλιακή σκηνή μπαίνει τώρα δυναμικά και η Σιγκαπούρη. Το πλεονέκτημα της Κύπρου, σημείωσε έναντι της Μάλτας είναι ότι η Κύπρος αναπτύσσεται ως ένα σύμπλεγμα ναυτιλιακών δραστηριοτήτων και όχι απλώς ως ένα νηολόγιο.
Αναφέροντας ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα συνεχίζει να παραμένει το τουρκικό εμπάργκο στα υπό κυπριακή σημαία πλοία, είπε ότι το Υφυπουργείο προσπαθεί να κτίσει γέφυρες μέσω ευρωπαϊκών κονδυλίων και συνεργασίες σε επίπεδο ιδιωτικού τομέα και να γίνει ακόμα πιο ορατό το πρόβλημα στα μάτια των Ευρωπαίων. Εξέφρασε παράλληλα την πεποίθηση ότι αν αρθούν ποτέ τα τουρκικά περιοριστικά μέτρα, η ναυτιλία της Κύπρου θα απογειωθεί.
Την ίδια ώρα ανέφερε ότι η ναυτιλία πρέπει να είναι πλέον το “δόρυ της οικονομικής διπλωματίας” της Κύπρου και να τη βοηθά να κτίσει και σε άλλα θέματα.
Μιλώντας μετά το πέρας της Επιτροπής ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Δημήτρης Δημητρίου αναφέρθηκε στην ορθότητα της πολιτικής απόφασης για την ίδρυση του Υφυπουργείου Ναυτιλίας μέσα από τα αποτελέσματα που έχει τόσο στην οικονομία όσο και στην κοινωνία με όλο και περισσότερους νέους να στρέφονται στο επάγγελμα. Χαρακτήρισε επίσης πολύ σημαντική την ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου-Ελλάδας που θα υλοποιηθεί τους επόμενους μήνες. Χαρακτήρισε εξάλλου, πολύ σημαντικό τον ρόλο του Υφυπουργείου όσον αφορά τον πράσινο μετασχηματισμό και την περιβαλλοντική συνείδηση, αλλά και τον ψηφιακό μετασχηματισμό, αναφέροντας ότι το Υφυπουργείο Ναυτιλίας μπορεί να λειτουργήσει ως πιλότος για μια μεταρρύθμιση στον τρόπο που λειτουργούν σήμερα οι δημόσιες υπηρεσίες.
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα ανέφερε ότι το ΑΚΕΛ θα συνεχίσει να στηρίζει τον τομέα της ναυτιλίας, που είναι βασικός πυλώνας της οικονομίας με μεγάλη προοπτική για το μέλλον. Παράλληλα, τόνισε τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει το Υφυπουργείο για τις οποίες χρειάζεται, όπως είπε, όραμα και έγκαιρος προγραμματισμός. Μεταξύ αυτών το εμπάργκο της Τουρκίας, οι νέοι κανονισμοί για τη μείωση των ρύπων, η ανάγκη εφαρμογής μια ολοκληρωμένης πολιτικής για την ανταγωνιστικότητα, η αναδιάρθρωση της δομής του Υπουργείου, η ανάγκη αναβάθμισης των ηλεκτρονικών υπηρεσιών, η μεταστέγαση του Υφυπουργείου, το ενδιαφέρον για εγγραφή πλοίων μετά την κατάργηση των τελών εγγραφής, η σύνδεση με τον Πειραιά και η εκπαίδευση των νέων.
Ο βουλευτής της Συνεργασίας Δημοκρατικών Δυνάμεων Άγγελος Βότσης χαρακτήρισε σωστή την απόφαση δημιουργίας του Υφυπουργείου το οποίο συμβάλλει τα μέγιστα στην οικονομία, ενώ σημείωσε το πρόβλημα με το εμπάργκο της Τουρκίας. Χαρακτήρισε επίσης θετικές τις εξελίξεις που αφορούν τη σύνδεση με τον Πειραιά και την προσέλκυση Κυπρίων στα ναυτιλιακά επαγγέλματα, ενώ ανέφερε ότι θα στηρίξουν τα όποια νομοσχέδια χρειάζονται για να κάνουν ακόμα πιο ελκυστική την κυπριακή σημαία.