Μικρή μείωση της τάξης του 3,85% παρουσίασαν σε εξαμηνιαία βάση τα έσοδα από την πλοιοδιαχείριση, στην πρώτη μείωση έπειτα από τέσσερα συνεχόμενα εξάμηνα λόγω της επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας εν μέσω του υψηλού πληθωρισμού.
Σύμφωνα με την έρευνα πλοιοδιαχείρισης που διενεργεί η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου, τα έσοδα (σε ονομαστικούς όρους) από την πλοιοδιαχείριση το πρώτο μισό του 2023 διαμορφώθηκαν στα €623 εκατομμύρια το πρώτο μισό του 2023, από €648 εκατ. το δεύτερο μισό του 2022.
Αντίθετα, σε ετήσια βάση (πρώτο μισό του 2022) τα έσοδα παρουσιάζουν αύξηση σχεδόν 9%. Ως ποσοστό του (εξαμηνιαίου) ΑΕΠ, τα έσοδα από την πλοιοδιαχείρηση διαμορφώθηκαν στο 4,5%.
Σταθερά πρώτοι οι Γερμανοί
Τα μερίδια ανά χώρα πληρωμής καταγράφουν τον διεθνοποιημένο χαρακτήρα της βιομηχανίας πλοιοδιαχείρισης. Ειδικότερα, η Γερμανία διατηρεί το μεγαλύτερο μερίδιο με 40%, από 41% το δεύτερο μισό του 2022.
Δεύτερη παραμένει η Ελλάδα με 17% (16% στο 2ο μισό του 2022), ενώ η Ελβετία διπλασίασε το μερίδιό της στο 10% από 5% το δεύτερο μισό του 2022.
Άλλες αξιόλογες συνεισφορές μεριδίων κατά την ίδια περίοδο περιλαμβάνουν τη Μάλτα (5%), τις ΗΠΑ (4%) και τη Σιγκαπούρη (4%), οι οποίες είτε σημείωσαν αυξήσεις είτε παρέμειναν αμετάβλητες.
Πάντως στα ιστορικά μερίδια των εσόδων ανά χώρα, παρουσιάζεται μια σημαντική διαφοροποίηση, αφού ενδεικτικά το πρώτο εξάμηνο του 2018, το μερίδιο της Γερμανίας πλησίαζε το 50%.
Όσον αφορά την κατανομή ανά κύκλο εργασιών των εταιρειών, το 35% των εταιρειών κατόρθωσε να αποφέρει έσοδα μεταξύ των €2 – €30 εκατομμυρίων, ενώ το 23% των εταιρειών κατόρθωσε να αποφέρει έσοδα πέραν των €30 εκατομμυρίων.
Εξάλλου, σύμφωνα με τα στοιχεία, τα περισσότερα έσοδα προήλθαν από τις υπηρεσίες πλήρους πλοιοδιαχείρισης, που είχαν μερίδιο 48,6% με τις υπηρεσίες διαχείρισης πληρωμάτων να ακολουθούν με 47,6% και την τεχνική πλοιοδιαχείριση να περιορίζεται στο 3,8%.
Δαπάνες στο -4%
Περίπου αντίστοιχη μείωση με τα έσοδα παρουσίασαν το πρώτο μισό του 2023 και τα έξοδα της βιομηχανίας, τα οποία υποχώρησαν κατά σχεδόν 4%, στα €604 εκατ., διακόπτοντας μια σειρά αυξήσεων που είχε ξεκινήσει από το πρώτο μισό του 2021 και η οποία σχετίζεται κυρίως με την άνοδο στις τιμές των καυσίμων. Σε ετήσια βάση οι δαπάνες παρουσιάζουν αύξηση 13,5%.
Η συντριπτική πλειοψηφία των δαπανών, ήτοι το 70% κατανέμεται σε έξοδα πληρώματος, με τα έξοδα πλοιοδιαχείρισης να ακολουθούν με 24% και το 6% να κατανέμεται σε διοικητικά έξοδα.