Με συγκεκριμένες προτάσεις για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας επανήλθε η Κύπρος, έναν μήνα περίπου αφού τέθηκε σε ισχύ το πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου, προκειμένου να είναι εφικτή η μεταφορά του από ευρωπαϊκά πλοία. Η πρόταση των G7 για πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο, στο πλαίσιο των κυρώσεων για την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, έγινε αποδεκτή σε ευρωπαϊκό επίπεδο υπό την προϋπόθεση ότι η Ε.Ε. θα προχωρήσει σε υιοθέτηση μέτρων που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών νηολογίων, ως αντιστάθμισμα για την απώλεια δεξαμενόπλοιων από τις σημαίες.
Το πλαφόν έχει οριστεί στα 60 δολάρια το βαρέλι, ενώ οι τιμές αυτή την περίοδο βρίσκονται σε χαμηλότερα επίπεδα, με αποτέλεσμα να επιτρέπεται μεν η μεταφορά του από ευρωπαϊκά πλοία, αλλά με τις διαδικασίες να είναι ιδιαίτερα περίπλοκες, σημειώνουν στη «Ν» στελέχη της ναυτιλίας. «Η Κύπρος εργάζεται για μια θετική αλλαγή για τη ναυτιλία στην Ε.Ε. προτείνοντας κατάλληλα υποστηρικτικά μέτρα προκειμένου να διασφαλίσει ότι η ναυτιλία της Ε.Ε. θα παραμείνει ισχυρή και ανταγωνιστική για να υποστηρίξει και να εφαρμόσει τις πολιτικές πράσινης ενέργειας και εμπορίου της Ευρώπης», επεσήμανε σε δηλώσεις του ο υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου, Βασίλης Δημητριάδης.
Τonnage tax
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν, η κυπριακή κυβέρνηση έχει προτείνει, μεταξύ άλλων, την αυτόματη ανανέωση του φόρου χωρητικότητας στην Ευρώπη. Το λεγόμενο tonnage tax υπόκειται σε αναθεωρήσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το ισχύον καθεστώς στην περίπτωση της Κύπρου παρατάθηκε το 2019 για περίοδο 10 ετών. «Η επιβολή κυρώσεων είναι η σωστή απόφαση, αλλά ταυτόχρονα πρέπει να υποστηρίξουμε έναν τομέα που αναπόφευκτα αντιμετωπίζει ορισμένες επιβλαβείς επιπτώσεις», δήλωσε στο Reuters ο κ. Βασιλειάδης.
Σημειώνεται ότι οι G7, η Αυστραλία και η Ε.Ε. επέβαλαν ανώτατο όριο 60 δολαρίων στο ρωσικό αργό (για τη θαλάσσια μεταφορά του), με στόχο να μειώσουν την ικανότητα της Μόσχας να χρηματοδοτεί τον πόλεμο στην Ουκρανία και να διατηρηθεί ταυτόχρονα η σταθερότητα στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου. Οι χώρες όμως αυτές ελέγχουν μόλις το 17,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας δεξαμενόπλοιων. Και όπως έχουν εξηγήσει στην Ε.Ε., το Κυπριακό Νηολόγιο, παρά το γεγονός ότι δεν διαθέτει μεγάλο στόλο δεξαμενόπλοιων, έχει ήδη απολέσει το 20% των τάνκερ με σημαία Κύπρου.
Από την πλευρά της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δεσμευτεί να υιοθετήσει υποστηρικτικά μέτρα για τον ναυτιλιακό κλάδο έως τις 5 Φεβρουαρίου 2023. «Κανένα από τα μέτρα που προτείνει η Κύπρος δεν έχει δημοσιονομικές επιπτώσεις. Αντίθετα στέλνουν ένα σαφές μήνυμα στη ναυτιλιακή βιομηχανία για την αξία της ως στρατηγικού κεφαλαίου καθοριστικού για τη διασφάλιση της ενεργειακής ανεξαρτησίας της Ευρώπης και της πράσινης ατζέντας της», ανέφερε σε δηλώσεις του στο Reuters ο Κύπριος υφυπουργός. Μάλιστα, όπως ξεκαθαρίζουν στη «Ν» πηγές του υφυπουργείου της Κύπρου, οι προτάσεις δεν αφορούν σε καμία περίπτωση «αποζημιώσεις» από πλευράς Ε.Ε. Το θέμα που θέτουν είναι η διατήρηση της ισχύος της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, η οποία δέχεται έντονο ανταγωνισμό τα τελευταία χρόνια. «Ένα από τα μέτρα θα μπορούσε να είναι, για τα κράτη-μέλη που έχουν ήδη εγκεκριμένα συστήματα φόρου χωρητικότητας της Ε.Ε., να παραταθούν αυτόματα για άλλα 10 χρόνια», αναφέρεται χαρακτηριστικά. Η ενίσχυση του ναυτιλιακού τομέα της Ευρώπης θα πρέπει επίσης να είναι πιο εμφανής στις εξωτερικές σχέσεις της Ε.Ε. με τρίτες χώρες, επισημαίνεται.