Ανησυχία σε σχέση με το πως οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε πλοία που διέρχονται της Ερυθράς Θάλασσας, επηρεάζουν την Κύπρο, ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις εισαγωγές προϊόντων εξέφρασε ο Γενικός Διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Θωμάς Καζάκος, τονίζοντας την ανάγκη να διασφαλιστεί από τα κράτη η ελεύθερη ναυσιπλοΐα.
Μιλώντας τη Δευτέρα στη Λεμεσό, στο πλαίσιο διάσκεψης Τύπου για τα 35χρονα του ΚΝΕ και απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων ο Θωμάς Καζάκος εξήγησε ότι η ασταθής κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα δεν έχει να κάνει με θέμα εθνικότητας σημαίας, με την έννοια ότι οι επιπτώσεις που δημιουργεί δεν σχετίζονται με το σε ποιο νηολόγιο είναι εγγεγραμμένα τα πλοία που δέχονται επιθέσεις.
Ο ΓΔ του ΚΝΕ τόνισε ότι οι επιπτώσεις από τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε διερχόμενα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν αρχίσει να φαίνονται στο παγκόσμιο εμπόριο και κατ’ επέκταση στη διεθνή οικονομία.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την Κύπρο η αγορά της οποίας εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές προϊόντων, παρόλο που μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει επίθεση εναντίον υπό κυπριακής σημαίας πλοίου ή πλοίου εταιρείας που εδρεύει στην Κύπρο, εντούτοις είπε ότι υπάρχει ανησυχία καθώς η αλλαγή πλεύσης των πλοίων που μεταφέρουν μεγάλα φορτία εμπορευμάτων και τα οποία εξυπηρετούν και την Κύπρο, δύναται να επηρεάσει αρνητικά τον ρυθμό εξυπηρέτησης της Κύπρου.
«Η κυπριακή ναυτιλία και ο κυπριακός στόλος δεν έχει επηρεαστεί, όμως το σημαντικό είναι να διασφαλιστεί η ελεύθερη ναυσιπλοΐα» επεσήμανε.
«Ως εκ τούτου για μας δεν τίθεται θέμα εθνικότητας σημαίας των πλοίων που δέχονται επιθέσεις. Για μας είναι θέμα αρχής ότι η διεθνής ναυτιλία πρέπει να παραμένει ανεπηρέαστη καθώς σε αντίθετη περίπτωση επηρεάζεται το διεθνές εμπόριο και η παγκόσμια οικονομία και κατ’ επέκταση η καθημερινότητα όλων μας» είπε ο κ. Καζάκος και εξήγησε πως σε περίπτωση που υπάρξουν ελλείψεις σε πρώτες ύλες ή καύσιμα ή τρόφιμα τότε αυτό είναι κάτι που θα επηρεάσει τον κάθε πολίτη.
Υπογράμμισε στο πλαίσιο αυτό την ανάγκη προστασίας των πλοίων, υποδεικνύοντας πως αν επιτραπεί να συνεχιστεί αυτό που σήμερα παρατηρείται στην Ερυθρά Θάλασσα κανένας δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι κάτι παρόμοιο δεν θα υπάρξει μελλοντικά και σε άλλες περιοχές.
«Είναι αναγκαίο τα κράτη να παρέχουν την απαραίτητη προστασία στην ελεύθερη ναυσιπλοΐα» σημείωσε.
Απαντώντας σε διευκρινιστική ερώτηση σε σχέση με το βαθμό επηρεασμού της Κύπρου, εξήγησε ότι λόγω του ότι η Κύπρος είναι σχετικά μικρή οικονομία αλλά και λόγω της γεωγραφικής της θέσης στην περίπτωση που μιλάμε για φορτία τα οποία δεν διοχετεύονται μέσω της Διώρυγας του Σουέζ αλλά κάνουν τον γύρο της Αφρικής, αυτό που αναμένεται να παρατηρηθεί σε περίπτωση που συνεχιστεί ή οξυνθεί η κατάσταση είναι καθυστερήσεις στην άφιξη των εισαγωγών.
Επανέλαβε δε πως το πλέον σημαντικό αυτή τη στιγμή είναι να μην επιτραπεί η συνέχιση αυτής της κατάστασης, υπενθυμίζοντας πως τα πλοία δεν μεταφέρουν μόνο αγαθά αλλά διαθέτουν και προσωπικό το οποίο κινδυνεύει από τις επιθέσεις. Χαιρέτισε στο πλαίσιο αυτό εκ νέου την απόφαση της ΕΕ για σύσταση ναυτικής δύναμης για προστασία της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα, εκφράζοντας παράλληλα ικανοποίηση για τη θέση της κυπριακής Κυβέρνησης σε σχέση με την ανάγκη λήψης μέτρων για επίλυση του προβλήματος.
Θέματα ναυτιλιακής πολιτικής και ναυτιλιακή πολιτική ΕΕ
—————–
Στο πλαίσιο της διάσκεψης Τύπου ο ΓΔ του ΚΝΕ αναφέρθηκε και στην ανάγκη να καταστεί η Κύπρος ακόμη πιο ελκυστικός προορισμός για την εγγραφή είτε πλοίων είτε πλοιοκτητριών εταιρειών, υπενθυμίζοντας τη θέσπιση, προς την κατεύθυνση αυτή, πριν από δύο χρόνια της νομοθεσίας για εγγραφή ναυτιλιακών εταιρειών περιορισμένης ευθύνης. Όπως αποκάλυψε, βρίσκεται στα τελικά στάδια η θέσπιση των σχετικών κανονισμών, υποδεικνύοντας πως η εφαρμογή των κανονισμών αυτών θα δώσει ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στην εγγραφή και πλοίων στο κυπριακό νηολόγιο αλλά και ναυπλιακών εταιρειών.
Με αφορμή τέλος τις επερχόμενες ευρωεκλογές τον Ιούνιο, ο ΓΔ του ΚΝΕ σημείωσε την ανάγκη όπως με τη σύσταση της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αναβαθμιστεί η θέση της ναυτιλίας. Εξήγησε ότι στο παρόν στάδιο, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα θέματα ναυτιλίας εμπίπτουν στις αρμοδιότητες 7 συνολικά διαφορετικών γενικών διευθύνσεων, κάνοντας λόγο για την ανάγκη αναβάθμισης της θέσης της ναυτιλίας σε επίπεδο ΕΕ. Καταληκτικά τόνισε πως η Κύπρος θα πρέπει να αξιοποιήσει το ειδικό βάρος που διαθέτει στον τομέα της ναυτιλίας, διεκδικώντας ενδεχομένως ένα σχετικό με τη ναυτιλία χαρτοφυλάκιο στη νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή.