Σε νέο χαμηλό έπεσαν οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ πέρυσι καθώς ο κλάδος συνάντησε εμπόδια από την πανδημία και την έλλειψη τσιπ.
ΕΙδικότερα, οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 2,4% το 2021, σε 9,7 εκατομμύρια οχήματα. Πρόκειται για τη χειρότερη επίδοση από την έναρξη των στατιστικών το 1990, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Επίσης, οι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 22% τον περασμένο μήνα σε 950.218 οχήματα και οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων μειώθηκαν 1,5% πέρυσι.
Τα στοιχεία έρχονται μετά την ιστορική πτώση σχεδόν 24% που υπέστη ο κλάδος το 2020 λόγω των περιορισμών της πανδημίας και οδήγησε τις ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ σε 3,3 εκατομμύρια λιγότερες από τις πωλήσεις πριν από την κρίση του 2019.
Η έλλειψη ημιαγωγών, τα τσιπ που χρησιμοποιούνται σε πλήθος συστημάτων αυτοκινήτων τόσο στα παραδοσιακά όσο και στα ηλεκτρικά οχήματα, ήταν ο κύριος λόγος που κράτησε πίσω τη βιομηχανία. «Αυτή η πτώση ήταν το αποτέλεσμα της έλλειψης ημιαγωγών που επηρέασε αρνητικά την παραγωγή αυτοκινήτων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, αλλά ειδικά κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2021», ανέφερε η ACEA.
Η έλλειψη τσιπ είναι συνέπεια της πανδημίας, καθώς οι κατασκευαστές διαταράχθηκαν από τα lockdown και τους υπαλλήλους που νόσησαν, καθώς και προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και αυξημένη παγκόσμια ζήτηση για ηλεκτρονικά. Η πανδημία έχει επίσης εκτοξεύσει τις τιμές πολλών πρώτων υλών και προκάλεσε ελλείψεις εργατικού δυναμικού σε ορισμένες περιοχές.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αρχικά υποβάθμισαν τον αντίκτυπο της έλλειψης τσιπ, η οποία τελικά τους οδήγησε σε επιβράδυνση της παραγωγής, ή ακόμη και σε αδράνεια.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ ανέκαμψαν έντονα το δεύτερο τρίμηνο, αλλά στο μεγαλύτερο μέρος του δεύτερου εξαμήνου μειώθηκαν κατά περίπου 20%.
Στο μεταξύ, οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές για τις προμήθειες δεν είναι καλές. «Η αρχή του 2022 θα συνεχίσει να είναι δύσκολη όσον αφορά τις προμήθειες τσιπ», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Alexandre Marian της AlixPartners. «Η κατάσταση θα πρέπει να βελτιωθεί στα μέσα του έτους, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα εμφανιστούν άλλα προβλήματα, σχετικά με τις πρώτες ύλες, τις αλυσίδες εφοδιασμού και τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού», είπε.
Ο γερμανικός παράγοντας
Η Γερμανία είναι μακράν η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη, παράγοντας το ένα τέταρτο των συνολικών πωλήσεων- πάνω από 2,6 εκατομμύρια πέρυσι. Εάν οι αγορές στη Γαλλία, την Ιταλία και την Ισπανία σημείωσαν μέτρια κέρδη, μια πτώση 10,1% στη Γερμανία παρέσυρε το συνολικό ποσοστό της ΕΕ.
Αν η έλλειψη ημιαγωγών ήταν ο κύριος παράγοντας που εμπόδισε την ανάκαμψη, η ΕΕ παρουσίασε επίσης χαμηλή απόδοση σε σύγκριση με τις άλλες μεγάλες αγορές όπου η ανάκαμψη από την πανδημία ήταν ισχυρότερη. Η κινεζική αγορά αυτοκινήτου, για παράδειγμα, αυξήθηκε κατά 4,4% και η αγορά των ΗΠΑ κατά 3,7%.
Η μείωση των ευρωπαϊκών πωλήσεων μπορεί επίσης να αντανακλά «την απότομη αύξηση της μέσης τιμής των αυτοκινήτων καθώς και μια προσδοκώμενη στάση των καταναλωτών σχετικά με τα ηλεκτρικά οχήματα, η οποία τους ωθεί να αναβάλουν τις αγορές και να διατηρήσουν το τρέχον όχημά τους περισσότερο», ανέφεραν οι αναλυτές του Inovev.
naftemporiki.gr