28.8 C
Nicosia
Σάββατο 20 Ιούλιος 2024 | 6:16

Great Sea Interconnector: Εισήγηση ΑΔΜΗΕ στους ρυθμιστές Ελλάδας – Κύπρου για το έσοδο της διασύνδεσης

Σε ένα ακόμη κρίσιμο δίμηνο εισέρχεται το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου, καθώς μέχρι τις 31 Αυγούστου πρέπει να έχουν κλείσει όλες οι ρυθμιστικές εκκρεμότητες, ώστε ο ΑΔΜΗΕ να ανακοινώσει στη Nexans το «Final Notice to Proceed» για την κατασκευή του καλωδιακού τμήματος, συνολικού προυπολογισμού 1,4 δισ ευρώ.

Καθώς ο χρόνος μετρά αντίστροφα προς το νέο ορόσημο της συμφωνίας με τη γαλλική εταιρεία, σήμερα γίνεται ένα ακόμη βήμα, η αποστολή από τον έλληνα Διαχειριστή, ταυτόχρονα σε ΡΑΑΕΥ και ΡΑΕΚ, της εισήγησής του για το ποιο πρέπει να είναι το έσοδο του έργου. Εντός της ημέρας αποστέλει στους δύο ρυθμιστές τις θέσεις και την επιχειρηματολογία του για το έσοδο της περιόδου 2024-2025, μαζί με όλα τα σχετικά στοιχεία (OPEX, CAPEX, κλπ).

Είχε προηγηθεί η έγκριση από τον έλληνα ρυθμιστή της μεθοδολογίας εσόδου του έργου, που δημοσιεύτηκε προχθες Σάββατο σε ΦΕΚ, με ημερομηνία 28 Ιουνίου, και η οποία ήταν προαπαιτούμενο για τη σημερινή εισήγηση από τον ΑΔΜΗΕ ως προς το έσοδο.

Σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕΕΥ για τη μεθοδολογία, η πρώτη ρυθμιστική περίοδος θα είναι το έτος 2025 και ο επιμερισμός των λειτουργικών δαπανών (OPEX), μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου για την πρώτη αυτή χρονιά ορίζεται σε 50% – 50%. Οσο για το CAPEX, η κατανομή είναι ότι το 63% θα επιβαρύνει τους Κύπριους καταναλωτές και το υπόλοιπο 37% τους Ελληνες, όπως προβλέπει η αρχική συμφωνία διασυνοριακής κατανομής κόστους του project (Cross Border Cost Allocation-CBCA) του Οκτωβρίου 2017.

Εκείνο ωστόσο που έχει περισσότερο ενδιαφέρον, ενόψει και της απόφασης της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της Κύπρου, είναι η αναφορά από τη ΡΑΑΕΥ, ότι «στο Επιτρεπόμενο Έσοδο του έτους 2025 περιλαμβάνονται δαπάνες που είχε καταβάλει ο Διαχειριστής πριν την έναρξη της πρώτης Ρυθμιστικής Περιόδου, κατόπιν αξιολόγησης του εύλογου και ανταποδοτικού τους χαρακτήρα, βάσει τεκμηριωμένων στοιχείων».

Στην ουσία, ο έλληνας ρυθμιστής αναγνωρίζει ότι η κατασκευή του έργου έχει ήδη ξεκινήσει με τις πρώτες πληρωμές προς τη Nexans και ότι οι πρώτες απ’ αυτές τις δαπάνες θα πρέπει να ανακτηθούν εντός του 2025. Είναι μια μεθοδολογία που, όπως λένε πηγές της ελληνικής πλευράς, οφείλει να λάβει υπόψην της και η ΡΑΕΚ σε ό,τι αφορά την ανάκτηση του κόστους και τη χρέωση των κυπρίων καταναλωτών από 1ης/1/2025.

Εδώ και καιρό, υπάρχουν φωνές στην Κύπρο, που δεν αποδέχονται το να πρέπει να πληρώσουν οι καταναλωτές ένα έργο κατά το στάδιο της κατασκευής του, χωρίς δηλαδή ακόμη να έχει ολοκληρωθεί, πρακτική ωστόσο που ακολουθείται σε πάρα πολλές διασυνδέσεις και δίχως την οποία θα είχαν γίνει ελάχιστες.

Το πρώτο βήμα επομένως για να κλείσει ο κύκλος των ρυθμιστικών εκκρεμοτήτων είναι να εγκριθεί το έσοδο και αμφότεροι οι ρυθμιστές να ανακοινώσουν τα ποσά που δικαιούται να ανακτήσει ο ΑΔΜΗΕ στην Ελλάδα και την Κύπρο. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις το ποσό αυτό (OPEX, CAPEX) θα ανέλθει σε περίπου 20 εκατ. ευρώ για την Ελλάδα και σε επιπλέον 25-30 εκατ. ευρώ στη περίπτωση της Κύπρου.

Το επόμενο βήμα είναι να εγκρίνουν οι δύο ρυθμιστές τις αποφάσεις για το τέλος, δηλαδή για τις μοναδιαίες χρεώσεις οι οποίες και θα ενσωματωθούν στα τέλη χρήσης συστήματος. Είναι οι πλέον κρίσιμες αποφάσεις και αμφότερες πρέπει να έχουν κλείσει έως τις 30 Αυγούστου.

Κι αυτό, καθώς μέχρι τα τέλη Αυγούστου, ο ΑΔΜΗΕ, promoter του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης, θα πρέπει να έχει ανακοινώσει στην γαλλική Nexans το λεγόμενο «Final Notice to Proceed», δηλαδή τη τελική δέσμευση του φορέα υλοποίησης του έργου προς τον κατασκευαστή του καλωδίου ότι αναλαμβάνει την ευθύνη για το συνολικό κόστος του έργου.

Των παραπάνω είχε προηγηθεί στις 20 Ιουνίου τηλεδιάσκεψη εκπροσώπων της Κομισιόν, που παρακολουθεί από κοντά τις εξελίξεις καθώς χρηματοδοτεί με 657 εκατ ευρώ το έργο, με τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ και τις διοικήσεις των δύο ρυθμιστών, Ελλάδας και Κύπρου.

Σε εκείνη τη συνάντηση, είχε συζητηθεί τόσο το θέμα των 100 εκατ ευρώ – το οποίο αρχικά η Λευκωσία επρόκειτο να καταβάλει ως χορηγία για το έργο, ωστόσο μετά αποφάσισε να μπει με το ποσό αυτό στο μετοχικό του κεφάλαιο – όσο και η ανάγκη καθορισμού ενός roadmap για το έργο, ενός χάρτη με δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα για την έκδοση των αποφάσεων που εκκρεμούν, ώστε να εκλείψει ο ρυθμιστικός κίνδυνος και να προχωρήσει απρόσκοπτα.

Σε αυτό το στάδιο βρίσκεται το σίριαλ του Great Sea Intercconector. Κρίσιμη σε αυτή τη κατεύθυνση θα είναι η στάση της ΡΑΕΚ, που μένει να φανεί κατά πόσο μετά και την απόφαση μεθοδολογίας της ΡΑΑΕΥ θα αλλάξει στάση και θα δεχθεί έναρξη της ανάκτησης δαπανών από τον φορέα υλοποίησης από το 2025. Σημειωτέον ότι εκτός από τη Κομισιόν, κινητικότητα επικρατεί το τελευταίο διάστημα και από την ελληνική κυβέρνηση η οποία στηρίζει τη γρήγορη απεμπλοκή του έργου μέσα από το κλείσιμο όλων των ανοικτών ρυθμιστικών θεμάτων.

Πηγή: energypress.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Press Room

IC Markets (EU) Ltd : Έφεση κατά της απόφασης Κεφαλαιαγοράς – Η ΕΚ αγνόησε στοιχεία

Η IC Markets (EU) Ltd ανακοινώνει ότι διαφωνεί κατηγορηματικά με τη βάση της απόφασης της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς Κύπρου (ΕΚΚ) με ημερομηνία 19 Ιουλίου 2024,...

Η Τουρκική Εισβολή στην Κύπρο το 1974

Η Τουρκική εισβολή στην Κύπρο με την κωδική ονομασία «Αττίλας» ξεκίνησε την αυγή της 20ης Ιουλίου 1974, με αποβατικές και αεροπορικές επιχειρήσεις. Συμμετείχαν συνολικά...

Τουρκία: Τουριστικό σκάφος στον Μαρμαρά έπιασε φωτιά και βυθίστηκε – Επέβαιναν 110 άτομα – 7 οι τραυματίες (βίντεο)

Συναγερμός σήμανε το απόγευμα της Παρασκεύης (19/7) στην Τουρκία, καθώς τουριστικό σκάφος 20 μέτρων βυθίστηκε στα ανοικτά των ακτών του Μαρμαρά, αφού πρώτα έπιασε...

Καμίνι η Κύπρος – Σκαρφαλώνει στους 43 βαθμούς ο υδράργυρος – Διπλή προειδοποίηση

Διπλή προειδοποίηση για υψηλές θερμοκρασίες, εξέδωσε το Τμήμα Μετεωρολογίας. Σύμφωνα με την κίτρινη προειδοποίηση, «η ελάχιστη θερμοκρασία αναμένεται να πέσει γύρω στους 26 βαθμούς Κελσίου...

Άλλες 4 μέρες υπό κράτηση δυο εκ των συλληφθέντων για την πυραμίδα Metamax

Μετά από μια μαραθώνια διαδικασία, που ξεκίνησε το πρωί και ολοκληρώθηκε νωρίς το απόγευμα, το Επαρχιακό Δικαστήριο Λεμεσού ενέκρινε το αίτημα της Αστυνομίας για...

Έκλεισε λωρίδα αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας-Λεμεσού λόγω οδικής σύγκρουσης

Λόγω οδικής σύγκρουσης στον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας-Λεμεσού, πριν την έξοδο Κοτσιάτη, έχει κλείσει για την τροχαία κίνηση η δεξιά λωρίδα του αυτοκινητόδρομου, σύμφωνα με ανάρτηση...

Μείνετε ενημερωμένοι με τo newsletter μας!