Ένα βήμα πέρα από το εμπάργκο στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου θέλει να πάει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με πληροφορίες που μεταδίδουν διεθνή ειδησεογραφικά δίκτυα.
Σε πρωινό ρεπορτάζ του το Euractiv ανέφερε ότι στο πλαίσιο του 6ου πακέτου κυρώσεων η Κομισιόν σχεδίαζε να προτείνει απαγόρευση σε όλες τις ναυτιλιακές της Ε.Ε. ή ευρωπαϊκών συμφερόντων να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο στη γηραιά ήπειρο ή σε άλλα μέρη του κόσμου. Κάτι τέτοιο θα συνιστούσε ισχυρό πλήγμα για την ευρωπαϊκή ναυτιλία, που μεταφέρει ρωσικό αργό στην Κίνα.
Τελικά η πρόταση της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, όπως παρουσιάστηκε στο Ευρωκοινοβούλιο, δεν περιελάμβανε μία τέτοια απαγόρευση. Σύμφωνα, ωστόσο, με το Bloomberg το θεμα εξετάζεται ακόμη και η σχετική ιδέα υπάρχει σε προσχέδιο εγγράφου. Στόχος της Κομισιόν είναι ουσιαστικά να μπλοκάρει τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σε χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία – που ετοιμάζονται να αγοράσουν μεγάλες ποσότητες με έκπτωση. Αυτό θα το κάνει εμμέσως.
Όπως αναφέρεται στο προσχέδιο του εγγράφου, περιήλθε στην κατοχή του Bloomberg, οι Βρυξέλλες προτείνει να απαγορεύεται η παροχή υπηρεσιών – συμπεριλαμβανομένης της ασφάλισης- που συνδέονται με τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου και πετρελαιοειδών. Είναι μία λεπτομέρεια που έχει μεγάλη σημασία, καθώς το 95% της κάλυψης των τάνκερ κανονίζεται μέσω ενός οργανισμού με έδρα το Λονδίνο, που ακολουθεί το ευρωπαϊκό Δίκαιο. Χωρίς τέτοιου είδου ασφάλιση η Ρωσία και οι πελάτες της θα έπρεπε να βρουν εναλλακτικές για την κάλυψη κινδύνων, όπως ατυχημάτων, πετρελαιοκηλίδων στη θάλασσα κτλ, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αγωγές πολλές δισεκατομμυρίων.
Η κάλυψη από την International Group of Protection & Indemnity Clubs είναι βασικό τμήμα των συμβολαίων για τη θαλάσσια μεταφορά των περισσότερων φορτίων πετρελαίου. Και υπάρχει προηγούμενο. Η ασφάλιση ήταν ένας από τους βασικούς τρόπους με τους οποίους οι ΗΠΑ και η Ευρώπη πέτυχαν να περιορίσουν τις πετρελαϊκές εξαγωγές του Ιράν.