Δύο ανώτατα όρια τιμών εξετάζουν να θέσουν οι χώρες της G7 στα διυλισμένα πετρελαϊκά προϊόντα που διαθέτει στην αγορά η Μόσχα, για τα προϊόντα που διαπραγματεύονται σε τιμές υψηλότερες από το αργό και τα προϊόντα που πωλούνται με έκπτωση. Αυτό αναφέρει δημοσίευμα του Bloomberg που επικαλείται αξιωματούχο με γνώση του θέματος.
Υπενθυμίζεται ότι στις 5 Δεκεμβρίου τέθηκε σε ισχύ το εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο ρωσικό πετρέλαιο. Παράλληλα, σε ισχύ τέθηκε- από την Ε.Ε., την Ομάδα των Επτά Πλουσιότερων Χωρών του Κόσμου (G7) και την Αυστραλία- η επιβολή ανώτατου ορίου στο ρωσικό αργό που μεταφέρεται με πλοία, στα 60 δολάρια το βαρέλι.
Η απόφαση απαγορεύει στις ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες να διαχειρίζονται φορτία ρωσικού πετρελαίου πάνω από το πλαφόν, τα 60 δολάρια δηλαδή. Η απόφαση είχε δύο στόχους, να περιορίσει τα έσοδα της Μόσχας και να διασφαλίσει ότι δεν θα «εκτιναχθούν» οι τιμές. Σύμφωνα μάλιστα με τον αξιωματούχο, που δεν κατονομάζεται από το Bloomberg, οι περιορισμοί θεωρείται ότι έχουν επιτύχει και τους δύο στόχους.
Η ΕΕ πρόκειται να επανεξετάσει το ανώτατο όριο της τιμής του αργού πετρελαίου στα μέσα Ιανουαρίου και ορισμένες χώρες ζητούν να μειωθεί κατά 5%.
Στο μεταξύ, τον Φεβρουάριο του 2023 αναμένεται επίσης να τεθεί σε ισχύ ευρωπαϊκό εμπάργκο και όριο τιμής στα διυλισμένα πετρελαϊκά προϊόντα, όπως το ντίζελ και η βενζίνη, που διαθέτει στην αγορά η Μόσχα. Οι περιορισμοί αναμένεται να επηρεάσουν ιδιαίτερα το ντίζελ, τη νάφθα και το μαζούτ
Οι ακριβείς μηχανισμοί και τα επίπεδα τιμών βρίσκονται ακόμη υπό διαπραγμάτευση μεταξύ των χωρών της G7 και της ΕΕ. Ωστόσο, οι περιορισμοί στα διυλισμένα πετρελαϊκά προϊόντα είναι πιο περίπλοκοι στον σχεδιασμό και την εφαρμογή. Κι αυτό γιατί το ντίζελ και η κηροζίνη διαπραγματεύονται σε τιμές premium σε σύγκριση με το αργό, ενώ το μαζούτ πωλείται με έκπτωση, είπε ο αξιωματούχος. Οι τιμές είναι επίσης εξαιρετικά ασταθείς τον περασμένο χρόνο.
Ορισμένοι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι ανησυχούν επίσης για πιθανές ελλείψεις προμηθειών σε ντίζελ, αν και ο αξιωματούχος της G7 είπε ότι η αγορά πρέπει να είναι αρκετά ευέλικτη ώστε να προσαρμοστεί. Το ρωσικό ντίζελ, για παράδειγμα, που πωλείται αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη πιθανότατα θα βρει αγοραστές στη Λατινική Αμερική και την Αφρική. Η Ευρώπη, εν τω μεταξύ, πιθανότατα θα είναι σε θέση να αγοράσει ντίζελ από τη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ, που επί του παρόντος πωλούν μεγαλύτερες ποσότητες στη Λατινική Αμερική και την Αφρική. Κάνοντας λόγο «ανασχηματισμό του εμπορίου πέρα από τον Ατλαντικό», ο αξιωματούχος είπε ότι ο μηχανισμός θα μπορούσε να επιφέρει υψηλότερα έξοδα μεταφοράς, καθώς ορισμένες αποστολές θα καταλήγουν πιο μακρινούς προορισμούς.