Σε αξιολόγηση σε τρία επίπεδα του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας – Ισραήλ, EuroAsia Interconnector, βρίσκεται η κυβέρνηση, δήλωσε σήμερα ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου, χωρίς ωστόσο να ξεκαθαρίσει κατά πόσον ή με ποιο τρόπο η κυβέρνηση θα στηρίξει τη χρηματοδότηση του στρατηγικής σημασίας έργου, το οποίο παρουσιάζει αύξηση του κόστους κατά 23%.
Σε δηλώσεις μετά την συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου, ο κ. Παπαναστασίου επανέλαβε ότι η κυβέρνηση εξετάζει τρία σενάρια, ήτοι την παροχή κυβερνητικών εγγυήσεων, προκειμένου το έργο να εξασφαλίσει την χρηματοδότηση που υπολείπεται, τη συμμετοχή στο κεφάλαιο του ιδιωτικού φορέα υλοποίησης, ή και καμία στήριξη.
Στο μεταξύ η εφημερίδα «Ο Φιλελεύθερος» γράφει σήμερα ότι ο EuroAsia Interconnector ζήτησε την παροχή κυβερνητικών εγγυήσεων €600 εκατομμυρίων.
Πάντως, ο κ. Παπαναστασίου χαιρέτισε την ανακοίνωση του EuroAsia για υπογραφή σύμβασης €1,43 δις με την νορβηγική Nexans για την κατασκευή του υποθαλάσσιου καλωδίου που θα συνδέει την Κύπρο με την Ελλάδα, χαρακτηρίζοντάς τη υπογραφή πολύ σημαντικό κομμάτι της υποδομής.
Εξήγησε ακόμη ότι η υλοποίηση του οροσήμου ένας από τους στόχους που έθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να διατηρήσει τη χρηματοδότηση του έργου, ύψους €657 εκατ, που, όπως ειπε, είναι από τις μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις σε έργα ενός κράτους – μέλους.
Υπενθύμισε ακόμη ότι ο δεύτερος στόχος αφορούσε στη συμμετοχή του του ελληνικού διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς, ΑΔΜΗΕ, ο οποίος υπέγραψε επιστολή προθέσεων για συμμετοχή και διαχείριση του καλωδίου και της μεταφοράς της ηλεκτρικής ενέργειας.
Όπως είπε, ο τρίτος στόχος ο οποίος πρέπει να υλοποιηθεί άμεσα είναι η υπογραφή συμφωνίας κατασκευής του μετατροπέα τάσης, ο οποίος πρέπει να τοποθετηθεί και να είναι από συγκριμένη εταιρεία για τον λόγο ότι θα πρέπει να είναι σε παράλληλη λειτουργία με τα δίκτυα της Ευρώπης τα οποία έχουν τους μετατροπείς τάσης από τη συγκεκριμένη εταιρεία.
«Ναι το συγκεκριμένο (υπογραφή της σύμβασης με Nexans) είναι μια πολύ σημαντική εξέλιξη την οποία, ενώ το έργο θεωρείται ιδιωτικό, εντούτοις η Ευρωπαϊκής Επιτροπή είχε κατά νου την Κύπρο όταν πρόσφερε τα πολλά εκατομμύρια», είπε.
Στο €1,9δ δισ το κόστος
Σε ερώτηση ότι υπάρχει αύξηση στο κόστος του έργου, ο κ. Παπαναστασίου είπε πως το έργο είχε εκτιμηθεί αρχικά σε €1,57 δισ και λόγω της αυξησης των υλικών το κόστος έχει αυξηθεί κατά 23%, φτάνοντας στο €1,9 δισ.
«Το έργο λόγω του υψηλού του κόστους, αξιολογείται αυτή τη στιγμή διότι θα χρειαστεί επιπρόσθετη δανειοδότηση και θα αξιολογηθεί από τρεις σκοπιές», πρόσθεσε ο κ. Παπαναστασίου.
- Κατά πόσον επιφέρει πλεονεκτήματα στο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας στους καταναλωτές
- Η στρατηγική του σημασία
- Η διασύνδεση του με το Ισραήλ
«Καταλαβαίνετε ότι ενώ το έργο είναι κοινής ωφελείας, δηλαδή συνδέει δύο χώρες ευρωπαϊκές, ουσιαστικά συνδέεται η Κύπρος με το δίκτυο της Ευρώπης το οποίο είναι πολύ σημαντική εξέλιξη διότι υπάρχει ο στόχος της ΕΕ να συνδεθεί η Ευρώπη μεταξύ της, με όλα τα κράτη-μέλη της Ευρώπης», είπε.
Τονίζοντας πως η χρηματοδότηση €1,9 δισ. δεν είναι εύκολο να εξευρεθεί από ένα ιδιωτικό φορέα, ο κ. Παπαναστασίου είπε πως η κυβέρνηση, λόγω του ότι πρόκειται για στρατηγικό έργο, μελετά τρεις εναλλακτικές λύσεις.
Οι τρεις εναλλακτικές λύσεις που μελετά η κυβέρνηση, σύμφωνα με τον Υπουργό Ενέργειας είναι:
- Μη εμπλοκή της Κύπρου στη διαδικασία δανειοδότησης του ιδιωτικού φορέα υλοποίησης του έργου
- Εγγύηση δανείου από την Κυπριακή Δημοκρατία, για το οποίο γίνονται επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
- Να γίνει μέρος η ΚΔ του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας