Η Γαλλία εξέδωσε τελεσίγραφο που η Γερμανία απέρριψε σε μια ολοένα πιο πικρή αντιπαράθεση που αποκαλύπτει τη διαταραχή που προκλήθηκε από τον συνδυασμό της ενεργειακής κρίσης της περιοχής και της πράσινης μετάβασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γράφει το Bloomberg.
Ενώ η διαμάχη περιστρέφεται γύρω από τον ρόλο των πυρηνικών στο μελλοντικό ενεργειακό μείγμα του μπλοκ, το ζήτημα είναι εν τέλει το που βρίσκεται η βιομηχανική καρδιά της Ευρώπης. Παρόλο που οι τιμές υποχώρησαν από τα υψηλά ρεκόρ που παρατηρήθηκαν πέρυσι, οι θέσεις έχουν σκληρύνει, καθώς η Γαλλία και η Γερμανία προσπαθούν να έχουν πλεονέκτημα σε μια περίοδο που η ΕΕ επιδιώκει να γίνει ουδέτερη ως προς τον άνθρακα.
«Οι κυβερνήσεις τόσο στο Παρίσι όσο και στο Βερολίνο αναζητούν πώς να παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια με το χαμηλότερο κόστος», δήλωσε ο Christian Egenhofer, ανώτερος ερευνητής στο think-tank CEPS στις Βρυξέλλες. «Είναι σχεδόν θέμα πολιτικής επιβίωσης».
Συγκλονισμένοι από τις διαδηλώσεις των «κίτρινων γιλέκων» στη Γαλλία πριν από πέντε χρόνια, οι τιμές της ενέργειας παραμένουν ένα εκρηκτικό θέμα για την κυβέρνηση του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν. Ο συνασπισμός του καγκελαρίου Όλαφ Σολτς στη Γερμανία αντιμετωπίζει επίσης έντονες πιέσεις σε ότι αφορά το κόστος ενέργειας.
Η διαμάχη για τις τιμές της ενέργειας είναι μόνο μια πτυχή των εντάσεων μεταξύ των δύο χωρών. Η Γαλλία και η Γερμανία συγκρούστηκαν για στοιχεία της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ. Πρώτον, η Γερμανία απέτρεψε την υιοθέτηση κανόνων που απαγορεύουν ουσιαστικά τα νέα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035. Στη συνέχεια, η Γαλλία πίεσε για μια παρόμοια εξαίρεση σε ότι αφορά τα πυρηνικά σε έναν νόμο για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Τώρα, η Γαλλία επιδιώκει να κερδίσει προβάδισμα σε μια ανανέωση των κανόνων της ΕΕ για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, προκειμένου να εξασφαλίσει παράταση ζωής για το γηρασμένο και υπερχρεωμένο δίκτυο αντιδραστήρων της. Το σχέδιό της θα επιτρέψει ουσιαστικά στην κυβέρνηση να εξασφαλίσει περισσότερη σταθερότητα για την κρατικά ελεγχόμενη Electricite de France και να αξιοποιήσει νέες πηγές χρηματοδότησης για να παρατείνει τη διάρκεια ζωής των αντιδραστήρων της.
Η γαλλική εταιρεία κοινής ωφέλειας έχει μεγάλη ανάγκη από κεφάλαια. Η EDF είπε ότι ίσως χρειαστεί να επενδύει 25 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως για να επεκτείνει τη λειτουργία 56 αντιδραστήρων που χρονολογούνται από τις δεκαετίες του 1980 και του ’90, να κατασκευάσει νέους, να προσθέσει αιολική και ηλιακή δυναμικότητα και να αναβαθμίσει δίκτυα. Το πρόβλημα είναι ότι ο ενεργειακός γίγαντας έχει χρέος 65 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Το Βερολίνο μπλοκάρει την πρωτοβουλία καθώς η Γερμανία προσπαθεί να ξαναχτίσει το δικό της ενεργειακό σύστημα μετά την κατάρρευση των ρωσικών προμηθειών φυσικού αερίου πέρυσι. Η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης ανησυχεί ότι η Γαλλία θα είναι σε πλεονεκτική θέση εάν ο προτεινόμενος κανονισμός του Παρισιού επιτρέψει στην EDF να πουλάει ενέργεια με μη οικονομικό κόστος.
«Το σημείο της διαφωνίας είναι ότι η γαλλική ενεργειακή υποδομή είναι κρατική ιδιοκτησία», δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ σε εκδήλωση στο Ροστόκ. Απάντησε στον Γάλλο ομόλογό του Μπρούνο Λεμέρ, λέγοντας σε προηγούμενη δημόσια εμφάνιση ότι τα πυρηνικά είναι μια «κόκκινη γραμμή» για τη χώρα.
Χωρίς αξιόπιστη πρόσβαση σε οικονομικά προσιτή ενέργεια, η Γερμανία φοβάται ότι οι εταιρείες έντασης ενέργειας θα επενδύσουν αλλού και «θα χάσουμε αυτή τη βιομηχανική βάση», είπε ο Χάμπεκ. «Το θέμα μου δεν είναι ότι η Γαλλία έχει πυρηνικούς σταθμούς. Είναι ότι ο χειριστής των πυρηνικών σταθμών μπορεί να προσφέρει φθηνές τιμές κάτω από την αξία της αγοράς».
Υπάρχει πράγματι λόγος ανησυχίας. Με το ενεργειακό κόστος της Γερμανίας να παραμένει υψηλό και την ασφάλεια εφοδιασμού της να αμφισβητείται καθώς η χώρα εγκαταλείπει τον άνθρακα, η Γαλλία έχει προσελκύσει σχεδόν 50% περισσότερα ξένα έργα άμεσων επενδύσεων από τη Γερμανία τα τελευταία δύο χρόνια.
Πηγή: Euro2day.gr