Ήταν Μάρτιος του 2021 όταν το Euro2day.gr παρουσίασε «νέο» χάρτη που κυκλοφόρησε σε Think Tank της Ουάσιγκτον και έδειχνε ξεκάθαρα την παράκαμψη της Κύπρου από τον EastMed και το εναλλακτικό πέρασμα από την Αίγυπτο.
Τότε πηγές στην ελληνική και κυπριακή κυβέρνηση έσπευσαν να το διαψεύσουν. Το παράξενο ήταν, όμως, ότι δεν έγιναν διαβήματα και διαμαρτυρίες προς τις ΗΠΑ και το εν λόγω Think Tank για τον χάρτη.
«Όπως δείχνουν οι ραγδαίες εξελίξεις, η Ελλάδα ενδέχεται να έχει ήδη αποδεχθεί την παράκαμψη της Κύπρου και την de facto διάλυση του αρχικού σχεδιασμού του αγωγού East Med (σ.σ. στον χάρτη με κόκκινο χρώμα).» γράφαμε τότε.
Οπερ και εγένετο.
Η σκόπιμη (;) διαρροή τώρα του non paper των ΗΠΑ που στρέφεται κατά της κατασκευής του αγωγού «βοήθησε» την ελληνική κυβέρνηση να επαναπροσδιοριστεί πλέον δημόσια και επισήμως. Τον περασμένο Μάρτιο, σχεδόν κανείς στα μέσα ενημέρωσης δεν αναφερόταν σε αυτό. Τώρα όμως βλέπουμε πληθώρα αναλύσεων και τοποθετήσεων γιατί η Ελλάδα πρέπει να ακολουθήσει την λογική της Αιγύπτου και των ΗΠΑ, απομονώνοντας έτσι την Κύπρο, ώστε να μην «ενοχληθεί» η Τουρκία και στρεφόμενη στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις.
Η Άγκυρα βέβαια ενώ χαμογελάει από την μία, από την άλλη ετοιμάζεται να χτυπήσει και τη συνεργασία με την Αίγυπτο και αναμένουμε να δούμε πώς θα ξεδιπλωθεί η τουρκική διπλωματία, καθώς ετοιμάζεται πολυπληθής αντιπροσωπεία με αρχηγό τον τούρκο ΥΠΕΞ για να μεταβεί στο Κάιρο.
Κάποιες πηγές από την Ουάσιγκτον υποστηρίζουν ότι η λογική των ΗΠΑ ήταν και παραμένει «ότι πρωτίστως πρέπει να διαφυλαχθούν τα αμερικανικά συμφέροντα με την Τουρκία και μετά τα «άλλα».
«Η αμερικανική εξωτερική πολιτική δεν αλλάζει εύκολα. Οι πρόεδροι αλλάζουν, αλλά τα αμερικανικά συμφέροντα όχι» είπε χαρακτηριστικά η διπλωματική πηγή. Σημείωσε δε ότι ο πρόεδρος Μπάιντεν μπορεί να κρατά δημοσίως τις ισορροπίες με την Τουρκία -κυρίως λόγω της παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την πρωτοβουλίας Μενέντεζ- όμως η εξωτερική πολιτική δεν χαράζεται μόνο από τον Λευκό Οίκο.
«Υπάρχουν ομόκεντροι κύκλοι στο Υπουργείο Εξωτερικών, επιρροή από ενεργειακά λόμπι αλλά και το σύμπλεγμα βιομηχάνων και στρατιωτικών», προσέθεσε η πηγή.
Πώς φθάσαμε μέχρι εδώ
Ο Αιγύπτιος πρόεδρος Αλ Σίσι, στην επίσκεψή του στην Αθήνα και στις συζητήσεις του στο Μαξίμου με τον Κ. Μητσοτάκη, στις 10 με 11 Νοεμβρίου του 2020, έβαλε στο τραπέζι την ιδέα ο αγωγός να ξεκινά μεν από το Ισραήλ, αλλά να συνεχίζει προς τα παράλια της Αιγύπτου αντί στην Κύπρο, όπως ήταν το αρχικό πλάνο και από εκεί στην Κρήτη, με τελικό προορισμό την Ευρώπη. Μέσα στο επόμενο τρίμηνο και μέχρι τον Μάρτιο του 2021 άρχισαν να εμφανίζονται αναλύσεις, κυρίως σε Αιγυπτιακά και διεθνή μέσα που έκαναν λόγο για το υψηλό κόστος της αρχικής σχεδίασης του αγωγού.
Διασταυρωμένες πηγές ανέφεραν στο Euro2day.gr ότι από τον Νοέμβριο του 2020 μέχρι και τον Μάρτιο του 2021 υπήρξαν εντατικές ζυμώσεις για να προχωρήσει η «παρακαμπτήρια οδός» του East Med, ώστε να μπουν στο παιχνίδι ΕΕ, Βρετανία και ΗΠΑ. Όπως και έγινε.
ΠΗΓΗ: euro2day.gr