Η Κυβέρνηση δεν συμμερίζεται τις δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της Eni Κλαούντιο Ντεσκάλτσι για τον αγωγό East Med, είπε το Σάββατο ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας Γιώργος Παπαναστασίου. Χαρακτήρισε επίσης την πρόταση για μεταφορά του φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου μέσω Κύπρου ως «διάδρομο East Med», ο οποίος περιλαμβάνει τη δημιουργία φυσικού αγωγού μεταξύ Ισραήλ και Κύπρου και τη μετέπειτα διάθεσή του σε υγροποιημένη μορφή μέσω πλοίων LNG.
Σε δηλώσεις του στο ΚΥΠΕ, ο Υπουργός Ενέργειας χαρακτήρισε την πρόσφατη δήλωση του κ. Ντεσκάλτσι στην Επιτροπή Εξωτερικών της ιταλικής βουλής, ότι χωρίς τη συναίνεση της Τουρκίας δεν μπορεί να υλοποιηθεί το έργο, ως μία γνώμη ενός ιδιωτικού φορέα, προσθέτοντας πως υπάρχουν πολλές άλλες εταιρείες ενώπιον των οποίων υπάρχει η συγκεκριμένη λύση, όπως υπάρχει για τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου και η λύση για την Αίγυπτο και η λύση την οποία έθεσε πρόσφατα η Κύπρος περί υγροποίησης στο νησί και μεταφοράς με πλοία στις ευρωπαϊκές αγορές.
«Η απόφαση για το πώς θα υλοποιηθεί ουσιαστικά ο αγωγός αυτός θα βασιστεί σε τεχνο-οικονομική μελέτη, βεβαίως αγγίζει γεωπολιτικά ζητήματα, όπου κατά την κρίση του κ. Ντεσκάλτσι χρειάζεται και η σύμφωνη γνώμη της Τουρκίας, άποψη την οποία ως Κυβέρνηση δεν συμμεριζόμαστε», υπογράμμισε.
Σε ερώτηση για το κατά πόσο οι δηλώσεις αυτές θέτουν εν αμφιβόλω την παρουσία της Eni στα σχέδια που θα αναπτυχθούν στην περιοχή, ο κ. Παπαναστασίου απάντησε αρνητικά, προσθέτοντας πως όπου υπάρχει ενεργειακός πλούτος υπάρχουν και διαφορετικές αντιλήψεις.
Συμπλήρωσε πως η Eni έχει τοποθετηθεί και στο παρελθόν δια στόματος κ. Ντεσκάλτσι ότι η Τουρκία θα έπρεπε να ήταν μέρος των διευθετήσεων που γίνονται στην Κύπρο, επανέλαβε όμως ότι η κυπριακή Κυβέρνηση δεν συμμερίζεται αυτή την άποψη, τονίζοντας πως τις αποφάσεις σχετικά με τις λύσεις μεταφοράς του φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο στην αγορά, ως εναλλακτική απεξάρτησης της Ευρώπης από τη Ρωσία, θα λάβουν οι ιδιωτικές εταιρείες εξορύξεων και οι επενδυτές. «Μπορεί η Eni να εκφράζει μία άποψη, κάποιες άλλες εταιρείες λένε κάτι διαφορετικό», συμπλήρωσε.
Απαντώντας σε ερώτηση για την προοπτική ενός «εικονικού» East Med, ο κ. Παπαναστασίου είπε πως η μεταφορά φυσικού αερίου από το Α σημείο στο Γ μπορεί να γίνει μέσω ενός σημείου Β που λέγεται Κύπρος, προσθέτοντας πως αυτό μπορεί να γίνει είτε μέσω αγωγού, όπως στην περίπτωση του East Med, είτε με τη λύση που πρότεινε πρόσφατα η Κύπρος και υιοθετεί το Ισραήλ, να μεταφέρεται με υποθαλάσσιο φυσικό αγωγό προς την Κύπρο και να υγροποιείται και να μεταφέρεται δια θαλάσσης με πλοία LNG στην Ευρώπη, ενώ χαρακτήρισε την πρόταση ως «διάδρομο East Med».
Σε ερώτηση αν επηρεάζονται οι σχεδιασμοί της Κύπρου από διαφορετικές απόψεις εταιρειών, ο Υπουργός Ενέργειες απάντησε «καθόλου», προσθέτοντας πως ο East Med ήταν ένα έργο κοινής ωφελείας με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κόστους πολλών δισεκ. ευρώ και μήκους 1900 χλμ., ενώ η λύση που τέθηκε πρόσφατα από την Κύπρο είναι πιο ρεαλιστική καθώς είναι μικρότερο ως έργο, υλοποιείται πολύ νωρίτερα και ακολουθεί τον ίδιο διάδρομο, καθώς από την Ανατολική Μεσόγειο το φυσικό αέριο θα φτάνει στις αγορές της Ευρώπης σε υγροποιημένη μορφή.
Ερωτηθείς αν ο East Med ως φυσικός αγωγός τείνει να εγκαταλειφθεί ως ιδέα, ο κ. Παπαναστασίου είπε πως εξακολουθεί να υπάρχει το κομμάτι μεταξύ Ισραήλ και Κύπρου, ο οποίος μπορεί να είναι κάλλιστα η πρώτη φάση του East Med, προσθέτοντας πως η δεύτερη φάση του από Κύπρο προς Ελλάδα μπορεί να αποφασιστεί σε μεταγενέστερο στάδιο.
«Αυτό που εισηγούμαστε εμείς με τη νέα εναλλακτική είναι ουσιαστικά ένας East Med, η πρώτη φάση του οποίου καταλήγει στην Κύπρο και μέχρι να υλοποιηθεί, αν πρέπει να υλοποιηθεί και δικαιολογείται τεχνο-οικονομικά, τότε σταματά στην υγροποίηση και γυρίζει στον αγωγό, κάτι μάλλον απίθανο από τη στιγμή που γίνεται η υγροποίηση στην Κύπρο και το υγροποιημένο φυσικό αέριο μπορεί να μεταφερθεί σε οποιαδήποτε αγορά, ενώ ο αγωγός θα καταλήξει μόνο σε ένα σημείο», τόνισε.
Σε ερώτηση αν εξακολουθεί να υφίσταται η διάσταση αξιοποίησης του East Med για τη μεταφορά υδρογόνου, ο Υπουργός Ενέργειας είπε πως οποιαδήποτε κατασκευή αγωγών θα πρέπει να περιλαμβάνει προδιαγραφές μεταφοράς υδρογόνου, καθώς το φυσικό αέριο είναι μεταβατικό προϊόν, ενώ ο τελικός προορισμός είναι πιο πράσινα προϊόντα, όπως οι ΑΠΕ και το υδρογόνο. «Επομένως, αν θεωρήσουμε την εναλλακτική που βάζουμε στο τραπέζι ως την πρώτη φάση του East Med, εννοείται ό,τι ισχύσει για τον East Med θα ισχύει και για τον αγωγό που θα ενώνει το Ισραήλ με την Κύπρο», κατέληξε ο κ. Παπαναστασίου.