Του Σταμάτη Ζησίμου
Ρεκόρ δεκαετίας καταγράφει το κόστος της αμόλυβδης βενζίνης, καθώς η πανελλαδική μέση τιμή της εκτοξεύθηκε στο 1,774 ευρώ ανά λίτρο, στα υψηλότερα επίπεδα από το φθινόπωρο του 2012. Ωστόσο, η διαφορά είναι ότι τότε οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου ήταν αισθητά πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι, ενώ τώρα η τιμή του μπρεντ κινείται από τα 82 έως τα 85 δολάρια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του παρατηρητηρίου τιμών υγρών καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η τελευταία φορά που καταγράφηκε μέση πανελλαδική τιμή στην αμόλυβδη πάνω από το 1,774 που σημειώθηκε προχθές 9 Νοεμβρίου, ήταν στις 12 Οκτωβρίου 2012, όπου η μέση τιμή διαμορφώθηκε στο 1,776 ευρώ ανά λίτρο. Ωστόσο, τότε η τιμή του μπρεντ ήταν στα περίπου 110 – 112 δολάρια το βαρέλι.
Το ρεκόρ της Τρίτης «ισοφαρίστηκε» στις 22 Φεβρουαρίου 2013, επίσης με πανελλαδική μέση τιμή στο 1,774 ευρώ ανά λίτρο και έκτοτε άρχισε η σταδιακή αποκλιμάκωση, έως ότου να φθάσουμε στις 5 Νοεμβρίου 2020 με τη μέση τιμή να διαμορφώνεται στο 1,408 ευρώ ανά λίτρο.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το ρεκόρ όλων των εποχών στην τιμή της αμόλυβδης καταγράφηκε τον Αύγουστο του 2012, με την πανελλαδική μέση τιμή της αμόλυβδης να ανέρχεται στο 1,838 ευρώ ανά λίτρο.
Οριακή η βιωσιμότητα
Η αύξηση των διεθνών τιμών είναι πράγματι ο κύριος παράγοντας για την αύξηση της τιμής των καυσίμων, ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα έχει έναν από τους υψηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς επίσης και την υψηλότερη επιβάρυνση ΦΠΑ, ο οποίος ανέρχεται στο 24%.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι όταν στις 12/10/2012 η μέση πανελλαδική τιμή ήταν 1,776 ευρώ ανά λίτρο, η συμμετοχή των διυλιστηρίων στην τελική τιμή ήταν 0,6804 ευρώ ανά λίτρο (συμμετοχή 38,31% στην τελική τιμή) και οι φόροι 1,0239 ευρώ ανά λίτρο (συμμετοχή στην τελική τιμή 57,65%). Το δε εκτιμώμενο κέρδος των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων ήταν 0,0717 ευρώ ανά λίτρο, ή ποσοστό 4,04% επί της τελικής τιμής.
Προχθές, με τη μέση πανελλαδική τιμή στο 1,774 ευρώ ανά λίτρο, η τιμή διυλιστηρίου ήταν 0,6067 ευρώ ανά λίτρο (συμμετοχή 34,18% επί της τελικής τιμής), οι σταθεροί και οι μεταβλητοί φόροι 1,0576 ευρώ (59,58% επί της τελικής τιμής), ενώ το περιθώριο κέρδους των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων ήταν 0,1108 ευρώ ανά λίτρο (συμμετοχή 6,24% επί της τελικής τιμής). Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το κέρδος των 11 λεπτών ανά λίτρο που μοιράζονται εταιρείες εμπορίας και πρατηριούχοι χαρακτηρίζεται ως οριακό για τη βιωσιμότητά τους.
Υψηλή η φορολογία
Η αύξηση κατά 37 λεπτά το λίτρο στην αμόλυβδη βενζίνη σε σχέση με έναν χρόνο πριν, πέρα από τις διεθνείς τιμές, σχετίζεται άμεσα με τη φορολογία, η οποία βρίσκεται στις «πρώτες θέσεις» μεταξύ των χωρών της Ε.Ε.
Συγκεκριμένα, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) ανέρχεται σε 0,70 ευρώ ανά λίτρο ή 700 ευρώ ανά χιλιόλιτρο βενζίνης, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι πέρα από τα άλλα τέλη και δασμούς η τελική τιμή της βενζίνης επιβαρύνεται και με έναν από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ (24%) σε επίπεδο Ε.Ε.
Βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας, ο ελάχιστος ειδικός φόρος κατανάλωσης ανά λίτρο βενζίνης είναι το 0,36 ευρώ ανά λίτρο και οι μόνες χώρες που επιβάλλουν τη μίνιμουμ φορολογία είναι η Βουλγαρία και η Ουγγαρία και ακολουθούν η Πολωνία και Ρουμανία με 0,37 ευρώ ΕΦΚ ανά λίτρο βενζίνης.
Αντίθετα, τον υψηλότερο ΕΦΚ έχει η Ολλανδία με 0,81 ευρώ ανά λίτρο, η Ιταλία με 0,73 ευρώ ανά λίτρο και η Φινλανδία με 0,72 ευρώ ανά λίτρο. Η Γαλλία έχει 0,68 ευρώ ανά λίτρο, η Γερμανία 0,65 και η Ισπανία 0,50 ευρώ, όταν ο μέσος όρος σε επίπεδο Ε.Ε. είναι το 0,56 ευρώ ανά λίτρο.