Η ραγδαία αύξηση της δυτικής ζήτησης για προϊόντα γρήγορης μόδας και ηλεκτρονικού εμπορίου που πωλούνται από κινεζικές διαδικτυακές μάρκες όπως η Temu και η Shein, δεν ταράζει τα νερά μόνο στο χώρο της μόδας και του retail.
Σύμφωνα με τους Financial Times έχει συμβάλει τα μέγιστα και στην αύξηση των τιμών των αεροπορικών μεταφορών και δημιουργεί έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των εταιρειών logistics που πραγματοποιούν μεταφορές από την Ασία.
Μια λατρεία οδηγεί την αγορά
Όλα ξεκίνησαν από την διετία της πανδημίας, όταν οι καταναλωτές σε ΗΠΑ και Ευρώπη άρχισαν να αγοράζουν περισσότερο από κινεζικές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου. Εν μέσω τεράστιας αναταραχής σε εφοδιαστικές αλυσίδες διεθνώς και πολυήμερες καθυστερήσεις στις παραδόσεις, τα δύο apps κατάφεραν να παραδίδουν ορισμένες παραγγελίες μέσα σε μια μόλις εβδομάδα. Αυτή η άμεση ανταπόκριση είχε ως αποτέλεσμα να συνεχιστεί η ζήτηση και να υποστηριχθεί στήριξε τις τιμές των αεροπορικών ναύλων, υποστηρίζοντας τις εταιρείες logistics σε μια κατά τα άλλα αδύναμη αγορά εμπορευμάτων.
Ορισμένες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου ήταν διατεθειμένες να πληρώσουν σχεδόν τα διπλάσια από όσα χρεώνονται οι πελάτες σε ορισμένες περιπτώσεις, προκειμένου να εξασφαλίσουν επαρκή χωρητικότητα για την τήρηση των αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων παράδοσης, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς logistics.
«Υπάρχει μια αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά. Εφαρμογές όπως η Temu και η Shein είναι μεταξύ εκείνων με τα περισσότερα downloads στην αμερικανική αγορά», εξήγησε ο Jacob Cooke, διευθύνων σύμβουλος της WPIC Marketing + Technologies, η οποία χειρίζεται το κομμάτι των logistics του ηλεκτρονικού εμπορίου για εμπορικά σήματα στην Ασία. «Και όλες αυτές οι παραγγελίες αποστέλλονται αεροπορικώς».
Μεγέθη που ζαλίζουν
Στελέχη αεροπορικών μεταφορών και logistics αναφέρουν στους FT ότι η επίδραση της κινεζικής έκρηξης του ηλεκτρονικού εμπορίου μπορεί να φανεί σε μια σύγκριση μεταξύ των τιμών των αεροπορικών μεταφορών, οι οποίες αυξήθηκαν αισθητά το δεύτερο εξάμηνο του 2023, και των τιμών για τα θαλάσσια φορτία, οι οποίες έχουν καταρρεύσει από τότε που λύθηκαν τα πανδημικά προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, η Κίνα απέστειλε αγαθά ηλεκτρονικού εμπορίου αξίας 155 δισ. δολαρίων, που αντιστοιχεί περίπου στο 5,5% του συνολικού εμπορίου αγαθών της, σύμφωνα με τα επίσημα τελωνειακά στοιχεία.
Οι τιμές των αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών στις γραμμές του Ειρηνικού από το Χονγκ Κονγκ και τη Σαγκάη αυξήθηκαν σταθερά κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής των Χριστουγεννιάτικων παραδόσεων, ενώ τώρα βρίσκονται πάνω από τα επίπεδα του 2022, σύμφωνα και με τον Neil Wilson, του παρόχου δεδομένων αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών TAC Index.
Τι συμβαίνει στις θαλάσσιες μεταφορές
Ενώ οι τιμές των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των εμπορικών διαδρομών του Ειρηνικού, έχουν μειωθεί μετά την πανδημία. Οι παγκόσμιες τιμές ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών μειώθηκαν κατά 35% μεταξύ του περασμένου Δεκεμβρίου και του τέλους του περασμένου μήνα, σύμφωνα με τη ναυτιλιακή εταιρεία συμβούλων Drewry.
«Φέτος, η αγορά ειδικότερα από τη νότια Κίνα ακολουθεί έναν πιο σταθερό τόνο εδώ και αρκετούς μήνες – κάτι που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις ισχυρές επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου», δήλωσε ο Wilson. Πρόσθεσε μάλιστα ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο πιθανόν να αντιπροσωπεύει περίπου το 40-50% του όγκου των εμπορευμάτων στις περισσότερες διαδρομές, και σε ορισμένες περιπτώσεις το 70%.
Η κρυφή ζήτηση και οι αερομεταφορές
Ο Chandler So, διευθυντής εμπορευματικών μεταφορών στη βόρεια Ασία της Geodis, μιας μονάδας της κρατικής γαλλικής SNCF, επισήμανε ότι πλατφόρμες όπως η Temu και η Shein, οι οποίες είχαν γοητεύσει τους δυτικούς πελάτες με τα οικονομικά σχέδια γρήγορης μόδας τους πριν από δύο χρόνια, πέτυχαν γιατί ανακάλυψαν μια «κρυφή ζήτηση» μεταξύ των αμερικανών και ευρωπαίων καταναλωτών, οι οποίοι αγόραζαν περισσότερα αντικείμενα από όσα χρειάζονταν.
«Αυτό το μοντέλο ηλεκτρονικού εμπορίου δημιουργεί επίσης ζήτηση στις αεροπορικές μεταφορές, την οποία δεν βλέπαμε πριν», πρόσθεσε στους FT. Αυτή η υψηλή ζήτηση περιορίζει τη δυνατότητα των παραδοσιακών πελατών να διαπραγματευτούν χαμηλότερες τιμές στην Κίνα.
Ο Sunandan Ray, διευθύνων σύμβουλος της αμερικανικής εταιρείας Unique Logistics, η οποία διαχειρίζεται το εμπόριο για εξαγωγείς σε παγκόσμιο επίπεδο, επισήμανε ότι το προσωπικό του στην Κίνα «πηγαίνει στις αεροπορικές εταιρείες και προσπαθεί να διαπραγματευτεί τις τιμές, αλλά η αντίδραση που δέχονται είναι ότι η χωρητικότητα χρησιμοποιείται από τους κινεζικούς ομίλους ηλεκτρονικού εμπορίου».
Επενδύσεις
Οι παγκόσμιοι μεταφορείς εμπορευμάτων αυξάνουν τις επενδύσεις τους στη διαχείριση του ηλεκτρονικού εμπορίου και ανακατανέμουν αεροσκάφη για να συμβαδίσουν με τις αυξημένες κρατήσεις, ενώ οι κινεζικές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου έχουν επεκτείνει τις προσφορές τους σε φορτία και ορισμένοι εγχώριοι παραγωγοί ναυλώνουν αεροσκάφη για να μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους.
Η εταιρεία logistics spin-off της JD.com διαθέτει πλέον το δικό της στόλο από τουλάχιστον πέντε αεροσκάφη, σύμφωνα με τη συμβουλευτική εταιρεία αερομεταφορών Ishka, ενώ ο ιδιωτικός αερομεταφορέας φορτίου Central Airlines με έδρα τη Χαϊνάν έχει μια κοινή επιχείρηση με την εταιρεία logistics ηλεκτρονικού εμπορίου YunExpress από τη Σενζέν στο Παρίσι, πετώντας περίπου έξι φορές την εβδομάδα.
Ενώ η υπηρεσία logistics Cainiao της Alibaba δήλωσε ότι πραγματοποιεί κατά μέσο όρο 170 ναυλωμένες πτήσεις ή συμφωνίες block-space την εβδομάδα.
«Εν ολίγοις, είναι μια ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά που είναι έντονα ανταγωνιστική, δεδομένης της… σχετικής αδυναμίας σε άλλους τομείς του αεροπορικού φορτίου», διευκρίνισε και ο Tom Owen, διευθυντής μεταφορών στην Cathay Cargo του Χονγκ Κονγκ.
Ο Owen εκτίμησε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί περίπου το ήμισυ των αεροπορικών εμπορευμάτων που αποστέλλει η Cathay Cargo μέσω του Χονγκ Κονγκ, προσθέτοντας ότι η εταιρεία έχει επιταχύνει τις επενδύσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο και στη νότια Κίνα για να συμβαδίσει με τη ζήτηση, ενώ έχει διευθετήσει τη ναύλωση αεροσκαφών σε παραγωγούς ηλεκτρονικού εμπορίου στην Κίνα.
Λατρεία ή εξάρτηση;
Η αυξανόμενη εν τέλει εξάρτηση από το κινεζικό ηλεκτρονικό εμπόριο εγείρει πολλές ανησυχίες για τους ομίλους logistics, οι οποίοι «παλεύουν» με τις τεταμένες εμπορικές σχέσεις μεταξύ Ουάσινγκτον και Πεκίνου.
«Η προσοχή όλων είναι στραμμένη στις σχέσεις Κίνας-ΗΠΑ», δήλωσε στους FT στέλεχος αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών με έδρα την Ασία . «Κι αυτό γιατί εάν ξαφνικά υπήρχε κάποια νομική απόφαση στις Ηνωμένες Πολιτείες που έλεγε ότι υπάρχει θέμα με τη Shein ή κάποια άλλη εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου από την Κίνα, φανταζόμαστε όλοι τι αντίκτυπο θα είχε».
Ωστόσο, ορισμένοι εδραιωμένοι όμιλοι logistics είναι βέβαιοι ότι η ζήτηση για το ηλεκτρονικό εμπόριο και την fast fashion θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά και μάλιστα με ταχύτατους ρυθμούς. «Ενώ δεν θα ξαναδούμε τα ύψη ζήτησης της πανδημίας, αναμένουμε και το 2024 να υπάρχει ζήτηση – δεν νομίζω ότι η αγορά αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών θα βρεθεί παγκοσμίως σε ύφεση», δήλωσε ο Tobias Meyer, διευθύνων σύμβουλος της DHL Group. «Μάλιστα, θα συνεχίσουμε να βλέπουμε πολλές εποχιακές κορυφώσεις, καθώς ορισμένες αγορές παρουσιάζουν εξαιρετική ζήτηση».
Πηγή: ΟΤ