Δραστική και αιφνίδια ήταν η απάντηση της Amazon στην εμφάνιση νέων παικτών ecommerce που προσελκύουν το ενδιαφέρον του δυναμικού κοινού, 18-54, παίρνοντας μερίδια από τις πωλήσεις της.
Την Τρίτη, ανακοίνωσε ότι θα μειώσει τις χρεώσεις των πωλητών για προϊόντα ένδυσης με τιμή κάτω των 15 δολαρίων στο 5% από τον Ιανουάριο, ενώ εκείνα για τα είδη ένδυσης με τιμές από 15 έως 20 δολάρια θα μειωθούν στο 10%. Και όλα αυτά όταν μέχρι πρότινος οι προμήθειες και στις δύο κατηγορίες ήταν 17%.
Όσο απλή και εάν φαίνεται μια τέτοια κίνηση, είναι σπάνιο για την Amazon να μειώνει τις προμήθειες στους εμπόρους στο ηλεκτρονικό της κατάστημα και δεν ανακοινώθηκαν άλλες αλλαγές αυτού του είδους. Αυτό σηματοδοτεί ότι η ο κολοσσός του ecommerce επιδιώκει ειδικά να δελεάσει τους εμπόρους που προσφέρουν ρούχα χαμηλού κόστους – ένας τομέας στον οποίο η Shein έχει διαπρέψει με τα hoodies της αξίας 9 δολαρίων και άλλα ρούχα χαμηλού κόστους.
Οι προμήθειες
Περισσότεροι από 9 εκατομμύρια έμποροι πωλούν τα προϊόντα τους στην αγορά της Amazon και την τροφοδοτούν επίσης με σταθερές ροές εσόδων. Σύμφωνα με το Reuters η Amazon εισπράττει διαφημιστικές αμοιβές για την προβολή των προϊόντων τους, αμοιβές για την εκτέλεση της παράδοσης εκτός από λιγότερο συγκεκριμένες «αμοιβές πωλητών».
Στα τέλη του Σεπτεμβρίου, η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (Federal Trade Commission – FTC) διαπίστωσε ότι σχετικές προμήθειες εκπλήρωσης παραγγελιών της εταιρείας αυξήθηκαν κατά περίπου 30% μεταξύ 2020 και 2022.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Rick Dieterle, ο οποίος διευθύνει την εταιρεία προμηθειών πάρτι Street Taco Brands. Δήλωσε στο Reuters ότι «έχει απογοητευτεί από την αύξηση των τελών των πωλητών, συμπεριλαμβανομένων των χρεώσεων για την εκτέλεση, την αποστολή, τη διαφήμιση και τις υπηρεσίες αποθήκευσης». Παρόλα αυτά βασίζεται στις υπηρεσίες εκπλήρωσης και διαφήμισης της Amazon για την ενίσχυση των πωλήσεων των εμπορευμάτων κι αυτό γιατί όπως επισημαίνει και ο ίδιος «δεν υπάρχει τρόπος να αποκτήσουμε έρεισμα στην Amazon χωρίς να πληρώσουμε πολλά χρήματα για διαφήμιση».
Απέναντι σε αυτή την ανάγκη, ωστόσο η FTC διαπίστωσε ότι οι καταναλωτές κατακλύζονται από ατελείωτο χορηγούμενο περιεχόμενο στα αποτελέσματα αναζήτησης λόγω της διαφημιστικής στρατηγικής της Amazon, δημιουργώντας έτσι εμπόδια για τις εταιρείες-πελάτες που θέλουν οργανικά αποτελέσματα. Με τη συνδρομή μελών της κατέθεσε αγωγή στην Amazon για αθέμιτες πρακτικές, συγκεντρώνοντας θετικά σχόλια από επιχειρηματίες που θεωρούν πως «ενώ τα εργαλεία των πωλητών έχουν βελτιωθεί από τότε που ξεκινήσαμε πριν από περίπου μια δεκαετία, το αυξανόμενο κόστος των διαφημίσεων και των τελών μειώνουν την κερδοφορία μας».
Μειώσεις για το καλό όλων
Η αιφνίδια κίνηση της Amazon να μειώσει δραστικά τις χρεώσεις για τους εμπόρους που πωλούν ρούχα σε τιμές κάτω των 20 δολαρίων, φαίνετια πως αρχίζει να ικανοποιεί το παραπάνω αίτημα, την ίδια στιγμή που αποτελεί και δείγμα ότι προετοιμάζεται για έναν πόλεμο τιμών με την κινεζική Shein. Ανακοίνωσε μάλιστα τη μείωση αυτή σε μια απλή ανάρτηση στο ιστολόγιο της, η οποία δεν προσέφερε καμία εξήγηση σχετικά με το γιατί μειώνει τις αμοιβές μόνο για προϊόντα χαμηλότερης τιμής και σε μια συγκεκριμένη κατηγορία.
«Αυτό θα κάνει την Amazon πολύ πιο ανταγωνιστική στην κατηγορία των ρούχων σε χαμηλές τιμές, επειδή ένα ή δύο δολάρια μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά», επισήμανε στο Bloomberg ο Lucas Barnes, πρώην στέλεχος της Amazon που ίδρυσε την συμβουλευτική PNW Web Marketing. «Και όχι μόνο. Η Amazon θέλει να αφήσει τη Shein να ξοδέψει όλα τα χρήματά της προσφέροντας εκπτώσεις χωρίς να χάσει πάρα πολλούς συνδρομητές του Amazon Prime από το φούτερ των 9 δολαρίων».
Οι απειλές
Η Amazon κυριαρχεί στο ηλεκτρονικό εμπόριο των ΗΠΑ κερδίζοντας περισσότερο από 1 δολάριο για κάθε 3 δολάρια που ξοδεύονται στο διαδίκτυο, γεγονός που την καθιστά περίπου έξι φορές μεγαλύτερη από τον πλησιέστερο διαδικτυακό ανταγωνιστή της Walmart Inc., σύμφωνα με την Insider Intelligence. Αντιμετωπίζει όμως νέες απειλές από εταιρείες με δεσμούς με την Κίνα.
Σε αυτές περιλαμβάνονται η Shein, η οποία σχεδιάζει να πραγματοποιήσει αρχική δημόσια προσφορά το 2024, και η νεοεισαχθείσα επίσης κινεζική Temu που μπήκε πέρυσι στην αμερικανική αγορά με μεγάλες εκπτώσεις σε μια ευρεία γκάμα προϊόντων. Την ίδια στιγμή η εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης TikTok, που ανήκει στην ByteDance Ltd. με έδρα το Πεκίνο, εγκαινίασε επίσης ένα κατάστημα στις ΗΠΑ στην εφαρμογή της νωρίτερα φέτος.
Η εταιρεία με έδρα το Σιάτλ έχει κάνει κάποια λάθη στον τομέα της ένδυσης. Τον Νοέμβριο, ανακοίνωσε το κλείσιμο των καταστημάτων ρούχων Amazon Style στην Καλιφόρνια και το Οχάιο – καταστήματα που μόλις είχαν ανοίξει το 2022.
Πηγή: ΟΤ