Του Γιώργου Γεωργίου
H εκρηκτική ζήτηση για τη μεταφορά LNG στην Ευρώπη έχει οδηγήσει σε μια κατάσταση συμφόρησης στους λιμένες εισαγωγής.
Ορισμένα πλοία αλλάζουν πορεία και κατευθύνονται σε άλλους προορισμούς για τις διαδικασίες εκφόρτωσης, εξαιτίας της συμφόρησης στους λιμένες εισαγωγής LNG.
«Η Ευρώπη εξακολουθεί να εισάγει όσο το δυνατόν μεγαλύτερες ποσότητες LNG για να γεμίσει τις αποθήκες της εν όψει του χειμώνα, σε περίπτωση πιθανών μειώσεων στο ρωσικό αέριο», σημειώνει στη «Ν» ο αναλυτής της εταιρείας ενεργειακών πληροφοριών ICIS, Alex Froley.
«Παρότι οι εγκαταστάσεις μεγάλης παραγωγικής δυναμικότητας της Freeport στις ΗΠΑ διέκοψαν τη λειτουργία τους μετά από πυρκαγιά, το αέριο που επιχειρείται να παραδοθεί στην Ευρώπη είναι περισσότερο από αυτό που μπορεί να χωρέσει στους τερματικούς σταθμούς επαναεριοποίησης. Απόρροια αυτού είναι πολλά πλοία να περιμένουν έξω από τα λιμάνια μεγάλα χρονικά διαστήματα μέχρι να ξεφορτώσουν», συμπληρώνει ο αναλυτής.
Ενδεικτικά, το Valencia Knutsen, φορτωμένο με LNG από το Περού, έφτασε έξω από τις ακτές του Ηνωμένου Βασιλείου στις αρχές Ιουνίου και πέρασε σχεδόν έναν μήνα εν αναμονή κοντά στο Milford Haven, την έδρα του τερματικού Dragon LNG. Χωρίς να έχει ξεφορτώσει, το πλοίο άλλαξε πορεία και πλέον κινείται ανατολικά.
Ένα άλλο πλοίο, όπως αναδεικνύει ο Froley, το Energy Liberty, περίμενε μερικές εβδομάδες έξω από την Πολωνία, μετά ταξίδεψε πίσω δυτικά γύρω από το Ηνωμένο Βασίλειο και προς τη νότια Ισπανία, πριν κατευθυνθεί ξανά βόρεια προς τη Μεγάλη Βρετανία και τελικά ξεφορτώσει εκεί στο τέλος Ιουνίου, δύο μήνες αφότου ξεκίνησε το ταξίδι του από τις ΗΠΑ.
«Πολλά πλοία με αμερικανικά φορτία κατευθύνονται προς τη νότια Ισπανία και περιμένουν γύρω από το Γιβραλτάρ για περαιτέρω οδηγίες. Περιμένουν μέχρι να βρουν μια θέση σε τερματικούς στην Ευρώπη ή πιθανόν να αλλάξουν πορεία και να κατευθυνθούν προς την Ασία», επισημαίνει ο αναλυτής. «Περιμένουμε η ασιατική ζήτηση να αυξηθεί ελαφρώς τις επόμενες εβδομάδες λόγω του ζεστού καιρού στην Ιαπωνία που οδηγεί σε υψηλή ενεργειακή ζήτηση», συμπληρώνει.
Λιγότερα πλοία αναμένουν για οδηγίες έξω από την Καλαμάτα. Για παράδειγμα, το Gaslog Wales της GasLog του Πήτερ Λιβανού είναι εκεί εδώ και αρκετές ημέρες.
Σε επίπεδο ναυλαγοράς, τα ναύλα στη spot για τα LNG carriers υποχώρησαν εσχάτως γύρω στα 60.000 δολάρια την ημέρα, μετά το περιστατικό στις εγκαταστάσεις της Freeport, το οποίο μείωσε τον αριθμό των φορτίων από τις ΗΠΑ. Σημειώνεται ότι στα μέσα Ιουνίου τα ναύλα είχαν υπερβεί τα 100.000 δολάρια την ημέρα.
«Ωστόσο, είναι πολύ πιθανό τα ναύλα να αυξηθούν ξανά, καθώς εισερχόμαστε στον χειμώνα και η Freeport θα επιστρέψει σε λειτουργία αργότερα στο έτος» καταλήγει ο Froley.
«Κατοστάρισε» το βιβλίο
Ο αναβαθμισμένος ρόλος του LNG στην ενεργειακή «σκακιέρα» έχει πυροδοτήσει κι ένα άνευ προηγουμένου επενδυτικό ράλι των εφοπλιστών σε νέα πλοία.
Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων της Clarksons, το πρώτο εξάμηνο του έτους τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 91 LNG carriers. Παράλληλα, ο οίκος Fearnley LNG ανέδειξε ότι 15 ακόμη πλοία θα ναυπηγηθούν για την QatarEnergy, στο πλαίσιο του τεράστιου ναυπηγικού προγράμματος που υλοποιεί, κάτι που φέρνει τον συνολικό αριθμό των πλοίων υπό παραγγελία στα 106.
Υπερ-στόλο LNG carriers χτίζουν και οι Έλληνες εφοπλιστές. Το 2021 επένδυσαν σε 18 νέα βαπόρια, σύμφωνα με τη VesselsValue, ενώ φέτος μέχρι τώρα έχουν παραγγείλει ήδη 13, με βάση υπολογισμούς της «Ν».