Μια κοινοβουλευτική ψηφοφορία υπέρ του τερματισμού των τελών για τις χειραποσκευές προκάλεσε καταιγισμό παραπλανητικών τίτλων. Το Euroverify αποκαλύπτει τι ακριβώς ισχύει.
Οι παραπλανητικοί ισχυρισμοί ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγόρευσε στις αεροπορικές εταιρείες να χρεώνουν τους επιβάτες για τη μεταφορά χειραποσκευών έγιναν πρωτοσέλιδο παγκοσμίως, προκαλώντας ευρεία παραπληροφόρηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το Euroverify εντόπισε πολλά αξιόπιστα μέσα ενημέρωσης που προέβαλαν αυτούς τους ισχυρισμούς, οι οποίοι στη συνέχεια ενισχύθηκαν σε πολλές γλώσσες στο Facebook, το Instagram, το TikTok και το X.
Ωστόσο, το μπλοκ των 27 χωρών δεν έχει θέσει εκτός νόμου τα τέλη χειραποσκευών. Είναι μια επιλογή που βρίσκεται στο τραπέζι, αλλά υπάρχουν πολλά εμπόδια πριν η πρόταση γίνει νόμος.
Κανόνας που προτάθηκε από το κοινοβούλιο, αλλά δεν έχει ακόμη επικυρωθεί
Στις 24 Ιουνίου, η επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ψήφισε υπέρ μιας πρότασης που επιτρέπει στους επιβάτες αεροπλάνων να ταξιδεύουν με δύο χειραποσκευές χωρίς επιπλέον κόστος.
Εάν εγκριθεί, αυτό θα υποχρεώσει τις αεροπορικές εταιρείες να επιτρέπουν στους επιβάτες να ταξιδεύουν με ένα προσωπικό αντικείμενο – όπως μια τσάντα – καθώς και με μια μεγαλύτερη χειραποσκευή βάρους έως 7 kg και με συνδυασμένο πλάτος, μήκος και ύψος έως 100 cm, χωρίς χρέωση.
Η διάσταση των 100 εκατοστών είναι ελαφρώς μικρότερη από τις τρέχουσες μέγιστες διαστάσεις χειραποσκευής που επιτρέπουν οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες.
Η πρόταση αποτελεί μέρος της αναθεώρησης ενός νομοσχεδίου της ΕΕ του 2004 σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών, το οποίο έχει βαλτώσει εδώ και χρόνια. Η Πολωνία, η οποία προήδρευσε του Συμβουλίου της ΕΕ κατά τους πρώτους έξι μήνες του τρέχοντος έτους, είχε θέσει ως προτεραιότητα την επίτευξη προόδου όσον αφορά τη μεταρρύθμιση.
Στο τραπέζι βρίσκονται επίσης αλλαγές στους κανόνες της ΕΕ που ενεργοποιούν την υποχρεωτική αποζημίωση για καθυστερήσεις πτήσεων.
Όμως η ψηφοφορία της 24ης Ιουλίου δεν αλλάζει τίποτα. Σημαίνει απλώς ότι η επιτροπή Μεταφορών του κοινοβουλίου επιθυμεί την κατάργηση των τελών για τις χειραποσκευές.
Εάν η ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το εγκρίνει, το κοινοβούλιο θα πιέσει για την αλλαγή αυτή στις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Συμβούλιο της ΕΕ, το οποίο εκπροσωπεί τις κυβερνήσεις της ΕΕ.
Μόνο όταν αυτές οι διαπραγματεύσεις – γνωστές ως διοργανικές διαπραγματεύσεις – ολοκληρωθούν με συμβιβασμό, μπορούν να τεθούν σε ισχύ οι όποιες αλλαγές.
Το συμβιβαστικό κείμενο πρέπει στη συνέχεια να υποβληθεί σε ψηφοφορία τόσο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όσο και από το Συμβούλιο πριν γίνει νόμος.
Ορισμένες κυβερνήσεις αντιτίθενται στην αλλαγή
Η απαγόρευση των τελών για τις χειραποσκευές είναι πιθανό να αποτελέσει σημείο διαμάχης μεταξύ του Κοινοβουλίου και των κυβερνήσεων της ΕΕ που εκπροσωπούνται από το Συμβούλιο.
Σε κοινή διαπραγματευτική θέση που εγκρίθηκε στις αρχές Ιουνίου, οι υπουργοί Μεταφορών της ΕΕ δεν ζητούν την απαγόρευση, παρά το γεγονός ότι μερικές χώρες, ιδίως η Ισπανία, την υποστηρίζουν.
Αντ’ αυτού, λένε ότι οι επιβάτες θα πρέπει να μπορούν να παίρνουν δωρεάν προσωπικά αντικείμενα “απαραίτητα για τη διάρκεια του ταξιδιού”, όπως ταξιδιωτικά έγγραφα, φάρμακα, προσωπικές συσκευές, βιβλία και “τρόφιμα και ποτά ανάλογα με τη διάρκεια της πτήσης”.
Πέρυσι, η Ισπανία επέβαλε πρόστιμα ύψους 179 εκατομμυρίων ευρώ στις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους Ryanair, Vueling, easyJet, Norwegian και Volotea για “καταχρηστικές πρακτικές”, συμπεριλαμβανομένων επιπλέον χρεώσεων για τις χειραποσκευές, αναγκάζοντας τις εταιρείες να σταματήσουν τις πρακτικές αυτές.
Η Ryanair και η Norwegian Air άσκησαν έφεση, και ένα ισπανικό δικαστήριο ανέστειλε προσωρινά τα πρόστιμα την περασμένη Πέμπτη, μέχρι την τελική έκβαση της υπόθεσης.
Οι αεροπορικές εταιρείες λένε ότι η κίνηση θα περιορίσει τις επιλογές των καταναλωτών
Η θέση των υπουργών Μεταφορών της ΕΕ αντικατοπτρίζει τη θέση των αεροπορικών εταιρειών και των ισχυρών ομάδων πίεσης τους.
Η ομάδα λόμπι Airlines for Europe (A4E) έφτασε στο σημείο να “καταδικάσει” τη θέση του Κοινοβουλίου, λέγοντας ότι “θα καταργήσει την επιλογή των καταναλωτών και θα επιβάλει υποχρεωτικό βαλιτσάκι καμπίνας σε όλους τους επιβάτες”.
Επικαλούμενη μια ισπανική ένωση αεροπορικών εταιρειών, η A4E ισχυρίζεται ότι πάνω από 50 εκατομμύρια επιβάτες μόνο στην Ισπανία δεν χρειάστηκαν πέρυσι ένα επιπλέον κομμάτι χειραποσκευής και είχαν “την επιλογή να μην το συμπεριλάβουν ως μέρος του αεροπορικού τους εισιτηρίου”.
Υπάρχουν επίσης φόβοι ότι οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους θα μπορούσαν να αυξήσουν τις τιμές των εισιτηρίων για να αντισταθμίσουν τα χαμένα έσοδα από τις πρόσθετες χρεώσεις.
Τα οικονομικά αποτελέσματα της Ryanair για το έτος έως τον Μάρτιο του 2025 αποκαλύπτουν ότι τα παρεπόμενα έσοδά της – δηλαδή οι χρεώσεις για πρόσθετες αποσκευές, συμπεριλαμβανομένων των χειραποσκευών – αντιπροσώπευαν το ένα τρίτο των συνολικών εσόδων της (4,7 δισ. ευρώ από τα συνολικά 13,95 δισ. ευρώ).
Πηγή: Euronews