Σοβαρές διαφωνίες και εντάσεις για την πρόταση νόμου που αφορά τις ανακλήσεις αυτοκινήτων η οποία συζητείται στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, έχει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Μηχανοκινήτων & Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΕΜΗΟ).
Ήδη, η κάθετη αντίθεση του ΣΕΜΗΟ με τη σχετική πρόταση νόμου έχει διατυπωθεί στη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Μεταφορών καθώς και με επιστολή ημερομηνίας 2 Δεκεμβρίου.
Σύμφωνα με την επιστολή του ΣΕΜΗΟ, η πρόταση νόμου στο σύνολο της θα πρέπει να επαναμελετηθεί για να γίνουν σοβαρές αλλαγές και κυρίως για να ληφθεί υπόψη ο σχετικός κανονισμός για τα οχήματα, 2018/858, που είναι ο ορθός.
Ειδικότερα, ο ΣΕΜΗΟ επισημαίνει τα εξής:
- Με την πρόταση νόμου ότι ο διανομέας ή ο αντιπρόσωπος του κατασκευαστή έχει περιλάβει το όχημα στην βάση δεδομένων του, δεν διασφαλίζεται η έγκαιρη και αναγκαία ενημέρωση από τον κατασκευαστή από όπου και αν προέρχεται το όχημα (κενό στην αλυσίδα ενημέρωσης)
- Το ΤΟΜ, ως αρμόδια εθνική αρχή, δεν μπορεί απλά να περιοριστεί σε απλό παρατηρητή προθεσμιών και διαβιβαστή γενικών στοιχείων, αγνοώντας τον ρόλο που επιβάλλεται σε αυτή από τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς , ειδικά αφού εκδίδει (παράνομα και καταχρηστικά) επιμέρους εγκρίσεις για κυκλοφορία οχημάτων εκτός των πλαισίων της πανευρωπαϊκής έγκρισης τύπου.
- Υπάρχουν πολλών ειδών ανακλήσεις και ακόμη εκείνες που αφορούν την ασφάλεια δεν συνοδεύονται απαραίτητα με οδηγία του Κατασκευαστή για άμεση ακινητοποίηση.
- Η αποστολή sms από το ΤΟΜ ευθύς αμέσως σε όλους τους ιδιοκτήτες, για ενημέρωση ανάκλησης και πριν λάβουν τη επιστολή ενημέρωσης, ανεξαρτήτου αριθμού, αναπόφευκτα θα καθηλώσει τα σημεία επικοινωνίας των εξουσιοδοτημένων συνεργείων του Κατασκευαστή, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εξυπηρετήσουν και οι ενδιαφερόμενοι να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν.
- Οι παραγγελίες εξαρτημάτων, χρειάζεται χρόνος να αποσταλούν και να παραληφθούν γιατί αποστέλλονται ατμοπλοϊκώς.
- Σε πολλές περιπτώσεις, δεν υπάρχει επαρκής διαθεσιμότητα στις αποθήκες του Κατασκευαστή, ο οποίος την ίδια στιγμή πρέπει να εξυπηρετήσει όλες τις αγορές για τις οποίες “τρέχει” μια ανάκληση. Σε κάποιες περιπτώσεις, μάλιστα, δεν υπάρχει καθόλου διαθεσιμότητα στις αποθήκες του Κατασκευαστή, ο οποίος παραπέμπει σε μελλοντική ημερομηνία διαθεσιμότητας. Αυτές οι συνθήκες παρατηρούνται παγκόσμια.
- Είναι αδύνατο να εξυπηρετηθούν όλα τα επηρεαζόμενα οχήματα, για όλες τις ανακλήσεις την ίδια στιγμή που μάλιστα “τρέχουν” ταυτόχρονα πολλαπλές καμπάνιες ανακλήσεων, ή μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα. Ο χρόνος ανταπόκρισης εξαρτάται από τον αριθμό των επηρεαζομένων οχημάτων, από το απαιτούμενο χρόνο διεκπεραίωσης της εργασίας (εργατοώρες ανά όχημα), διαθεσιμότητα ανταλλακτικών, το μέγεθος και δυνατότητα του εξουσιοδοτημένου δικτύου, όπως και σειρά προτεραιότητας έναντι ανακλήσεων που αφορούν ασφάλεια και άλλα.
- Η διορία για ολοκλήρωση (αναφέρεται 3 μήνες), για όλες τις καμπάνιες ανακλήσεων, όπως αναφέρεται στο προσχέδιο είναι πολύ σύντομο χρονικό διάστημα για οποιαδήποτε περίπτωση (ειδοποίηση, ανταπόκριση, παραλαβή εξαρτημάτων, διενέργεια εργασίας σε όλα τα επηρεαζόμενα οχήματα), πέραν του ότι αντίκειται στις ρητές πρόνοιες του εφαρμοστέου Ευρωπαϊκού Κανονισμού.
- Με την πάροδο χρονικής περιόδου, η αναστολή της ισχύος πιστοποιητικού καταλληλόλητας για όλες τις ανακλήσεις είναι μέτρο που θα έχει ως αποτέλεσμα την ακινητοποίηση μεγάλου αριθμού οχημάτων για τα οποία θα εκκρεμούν ανακλήσεις που είτε δεν αφορούν ασφάλεια, είτε αφορούν εργασίες που σχετίζονται με ασφάλεια, αλλά δεν συνοδεύονται από οδηγία του Κατασκευαστή για ακινητοποίηση.
Ο ΣΕΜΗΟ, αφού αναφέρει, ότι είναι υποχρέωση της αρμόδιας εθνικής αρχής (ΤΟΜ) να διαχειρίζεται κάθε περίπτωση λαμβάνοντας υπόψη όλα τα δεδομένα, επισημαίνει ότι με το προτεινόμενο μέτρο, η υποχρέωση και ευθύνη της εθνικής αρχής, παράνομα μεταφέρεται στον Γενικό Διανομέα και το εξουσιοδοτημένο δίκτυο του, μάλιστα με απόλυτο τρόπο που δεν θα εξυπηρετήσει το ζητούμενο στόχο, αφού δεν λαμβάνει υπόψη καμία από τις μεταβλητές που ισχύουν στην αγορά.