Οι ναυτιλιακές γραμμές εμπορευματοκιβωτίων αγωνίζονται να αντιμετωπίσουν τα κορεσμένα λιμάνια και τις ελλείψεις πλοίων, καθώς η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα σέρνεται σε τρίτο μήνα, προειδοποίησε ένα από τα ανώτερα στελέχη του τομέα, σύμφωνα με τους FT.
Ο Jeremy Nixon, διευθύνων σύμβουλος της ιαπωνικής Ocean Network Express, δήλωσε ότι πολλές ναυτιλιακές γραμμές αντιμετωπίζουν προβλήματα προγραμματισμού. Το ζήτημα έχει προκύψει από τότε που οι επιθέσεις των Χούθι της Υεμένης τον Δεκέμβριο ώθησαν τους περισσότερους αερομεταφορείς να σταματήσουν να χρησιμοποιούν την κανονική διαδρομή Ασίας-Ευρώπης μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της διώρυγας του Σουέζ.
Αυτό σήμαινε ότι τα πλοία έφταναν συχνά στα λιμάνια τις ημέρες που δεν είχαν προγραμματιστεί, δήλωσε ο Νίξον.
«Όλοι αγωνίζονται με την ακεραιότητα του χρονοδιαγράμματος και ως εκ τούτου έχουμε συγκρούσεις ελλιμενισμού σε πολλά λιμάνια», δήλωσε στους Financial Times.
Οι εκτροπές σε μια διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας έχουν προσθέσει 10 ημέρες έως δύο εβδομάδες σε κάθε ταξίδι μεταξύ Ασίας και Βόρειας Ευρώπης και περιπλέκουν πολύ το έργο της εξυπηρέτησης ορισμένων περιοχών του κόσμου.
Υπήρξε επίσης επιπλέον πίεση στα μεγάλα λιμάνια «κόμβου», δήλωσε ο Νίξον: «Αυτό που βλέπουμε είναι αυξημένοι όγκοι στα λιμάνια κόμβου στην Ασία και στα λιμάνια κόμβου στη Μεσόγειο».
Επεσήμανε ότι η Σιγκαπούρη, το Ντουμπάι και τα λιμάνια γύρω από το στενό του Γιβραλτάρ έχουν δει ιδιαίτερα απότομες αυξήσεις.
Ωστόσο, υποβάθμισε τους ισχυρισμούς ότι η βιομηχανία είχε πρόβλημα πλεονάζουσας χωρητικότητας, προσθέτοντας ότι η γραμμή του, η οποία διαχειρίζεται τον έκτο μεγαλύτερο στόλο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, είχε πολύ λίγα πλοία για να διατηρήσει τις κανονικές, εβδομαδιαίες υπηρεσίες της.
Οι μετοχές της δανικής AP Møller-Maersk, φορέα εκμετάλλευσης του δεύτερου μεγαλύτερου στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, υποχώρησαν απότομα αυτό το μήνα, αφού ο διευθύνων σύμβουλός της προειδοποίησε ότι η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα της βιομηχανίας θα θέσει τα κέρδη της εταιρείας «υπό πίεση». Η χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου αναμένεται να αυξηθεί κατά περίπου 8% το 2024, ταχύτερα από την αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης κατά περίπου 3%. Η πλεονάζουσα χωρητικότητα συμπιέζει τις τιμές που μπορούν να χρεώνουν οι γραμμές στους πελάτες.
Ο Νίξον παρουσίασε το ζήτημα ως βραχυπρόθεσμη αντανάκλαση των επενδύσεων σε πλοία που μπορούν να λειτουργούν με καθαρότερα καύσιμα, ενόψει των νέων κανόνων εκπομπών που αναμένονται από το 2027.
“Δεν είμαι τόσο της άποψης ότι υπάρχει τεράστια υπερπροσφορά στη ναυτιλιακή βιομηχανία εμπορευματοκιβωτίων”, δήλωσε ο Νίξον. “Κοιτάμε μπροστά, ώστε να έχουμε τα πιο πράσινα σκάφη και τις πιο πράσινες επενδύσεις εγκαίρως”.
Δεν υπάρχουν αρκετά πλοία…
Κατά τη διάρκεια των τρεχουσών εκτροπών της Ερυθράς Θάλασσας, πρόσθεσε, η γραμμή του είχε έλλειψη σκαφών. Ο χρόνος των 102 ημερών που απαιτείται για την ολοκλήρωση ενός βρόχου μεταξύ Ασίας και Βόρειας Ευρώπης και πίσω μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας σημαίνει ότι μια γραμμή πρέπει να αναπτύξει 16 πλοία για εβδομαδιαία υπηρεσία, αντί για τα κανονικά 12.
Ο Νίξον είπε ότι τα πλοία της ONE πηγαίνουν μεταξύ 10 και 15% γρηγορότερα για να προσπαθήσουν να ελαχιστοποιήσουν τις καθυστερήσεις. Αλλά αυτό δεν αντισταθμίζει πλήρως, πρόσθεσε.
«Απλά δεν υπάρχουν αρκετά πλοία διαθέσιμα παγκοσμίως . . . για να καλυφθούν αυτοί οι πολύ μεγαλύτεροι παρατεταμένοι χρόνοι διέλευσης.»
Η ONE ιδρύθηκε το 2018 μέσω της συγχώνευσης των επιχειρήσεων εμπορευματοκιβωτίων της ιαπωνικής NYK Line, K Line και Mol. Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφέρουν κυρίως μεταποιημένα προϊόντα σε χαλύβδινα κουτιά.
Πηγή: ΟΤ