Στα πρόθυρα της κατάρρευσης φαίνεται ότι είναι η προτεινόμενη συγχώνευση 58 δισεκατομμυρίων δολαρίων, της Honda με τη Nissan, για τη δημιουργία της τέταρτης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο
Οι δύο ανταγωνίστριες εταιρείες ανακοίνωσαν ότι μελετούν το ενδεχόμενο συγχώνευσης τον Δεκέμβριο, αλλά λίγο περισσότερο από 40 ημέρες αργότερα οι συζητήσεις έχουν ήδη επιδεινωθεί, καθώς η Honda αντιμετωπίζει πιέσεις να πάρει τον πλήρη έλεγχο της Nissan για να ανατρέψει την προβληματική αυτοκινητοβιομηχανία.
Σύμφωνα με πηγές τις οποίες επικαλούνται οι Financial Times, η τελευταία πρόταση, που παραδόθηκε στη Nissan το Σαββατοκύριακο, αποκλίνει από τα αρχικά σχέδια για την υπαγωγή των δύο εταιρειών υπό μια κοινή εταιρεία χαρτοφυλακίου, σε μια δομή που θα παρείχε χώρο για να διατηρήσει τη μάρκα και τις εξουσίες λήψης αποφάσεων της Nissan.
Οι εντάσεις προέκυψαν νωρίς στις διαπραγματεύσεις καθώς οι ανταγωνιστές διεφώνησαν για τον δείκτη ιδίων κεφαλαίων και την αποτίμηση των περιουσιακών τους στοιχείων.
Τα στελέχη της Nissan αιφνιδιάστηκαν από τη νέα πρόταση – που παραδόθηκε ως προσφορά «take it or leave it», – αλλά η εταιρεία δεν έχει οριστικοποιήσει την απάντησή της, είπαν οι πηγές , προσθέτοντας ότι θα πραγματοποιηθεί συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου σήμερα το απόγευμα.
Ένα άτομο κοντά στη Nissan ανέφερε ότι η ξαφνική «επιθετική» αλλαγή στάσης της Honda υποδηλώνει ότι έψαχνε έναν τρόπο να απομακρυνθεί από τις συζητήσεις για τη συγχώνευση.
Ράλι στις μετοχές
Η ιαπωνική εφημερίδα Asahi Shimbun έγραψε αρχικά ότι οι οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες σκέφτονταν να ακυρώσουν τις συνομιλίες τους για τη συγχώνευση.
Οι πληροφορίες αυτές είχαν θετικό αντίκτυπο στην αγορά με τις μετοχές της Nissan να σημειώνουν άνοδο έως και 7,4% και της Honda έως και 4,2%.
Οι υψηλότερες τιμές των μετοχών αντικατοπτρίζουν τη μειωμένη βραχυπρόθεσμη αβεβαιότητα για τους επενδυτές, δήλωσε ο Karl Brauer, εκτελεστικός αναλυτής στη μηχανή αναζήτησης αυτοκινήτων και την ερευνητική εταιρεία iSeeCars.
«Αλλά η μακροπρόθεσμη πορεία και για τις δύο αυτοκινητοβιομηχανίες παραμένει αβέβαιη, με πολλά ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπίσει κάθε εταιρεία», είπε ο Brauer στο CNBC.
Οι εταιρείες είχαν ανακοινώσει επίσημες διαπραγματεύσεις για τη συγχώνευση τον περασμένο Δεκέμβριο και οι συζητήσεις επρόκειτο να ολοκληρωθούν τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους.
Ο στρατηγικός εταίρος της Nissan, Mitsubishi, προσκλήθηκε επίσης να συμμετάσχει στη σχεδιαζόμενη συγχώνευση, μια απόφαση που σύμφωνα με πληροφορίες επρόκειτο να λάβει η Mitsubishi στα μέσα Φεβρουαρίου ή αργότερα.
Οι αναλυτές είχαν πει προηγουμένως ότι η συγχώνευση προτάθηκε ως αποτέλεσμα των οικονομικών δυσκολιών της Nissan και της αναδιάρθρωσης της μακροχρόνιας συμμαχίας της με τη γαλλική Renault. Στην έκθεσή της για το δεύτερο τρίμηνο , η Nissan αποκάλυψε τις προθέσεις της να περικόψει 9.000 θέσεις εργασίας και να μειώσει την παγκόσμια παραγωγική της ικανότητα κατά 20%.
Ο ρόλος των EV
Ένας μετασχηματισμός στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, που ωθήθηκε από την έλευση των ηλεκτρικών οχημάτων, έχει προκαλέσει αναστάτωση στις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η Nissan έχει αντιμετωπίσει ιδιαίτερα προβλήματα στη μεγαλύτερη αγορά της, τις ΗΠΑ , καθώς και στην Κίνα και σε άλλες αναδυόμενες αγορές. Τα λειτουργικά κέρδη της αυτοκινητοβιομηχανίας μειώθηκαν κατά 90% και τα καθαρά έσοδα μειώθηκαν κατά 94% το πρώτο εξάμηνο του οικονομικού έτους 2024, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Πηγή: ΟΤ