Συνολικά 3,4 δις τόνους εμπορευμάτων διακινήθηκαν το 2023 μέσω των λιμανιών της ΕΕ, με τον όγκο των εμπορευμάτων να μειώνεται σε σχέση με το 2022 αλλά να αυξάνεται σε σχέση με το 2013, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Eurostat, η στατιστική υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η Κύπρος είναι μια από τις λίγες χώρες όπου σημειώθηκε μικρή αύξηση το 2023 σε σχέση με το 2022.
Ειδικότερα, το 2023 ο όγκος των εμπορευμάτων που διακινήθηκαν μέσω θαλάσσιων λιμένων της ΕΕ μειώθηκε κατά 3,9% σε σύγκριση με το 2022 (3,5 δισεκατομμύρια τόνοι) και αυξήθηκε κατά 5,0% σε σύγκριση με το 2013 (3,2 δισεκατομμύρια τόνοι).
Το μεγαλύτερο μερίδιο των εμπορευμάτων που διακινήθηκε μέσα από τα κύρια λιμάνια της ΕΕ το 2023, το 21,0%, αποτελείτο από άνθρακα και λιγνίτη, αργό πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Ακολουθούσαν τα προϊόντα οπτάνθρακα και πετρελαίου (16,1% του συνολικού όγκου), τα μεταλλεύματα και άλλα προϊόντα εξόρυξης και λατόμευσης (7,2%), τα προϊόντα της γεωργίας, του κυνηγιού, της δασοκομίας και της αλιείας ανέρχονταν (6,8%), τα χημικά προϊόντα, το καουτσούκ, τα πλαστικά και τα πυρηνικά καύσιμα συνολικά (6,4%) και τα προϊόντα διατροφής, τα ποτά και ο καπνός (4,7%).
Για την Κύπρο, το μεγαλύτερο μερίδιο αφορούσε τα προϊόντα οπτάνθρακα και πετρελαίου (42,5% του συνολικού όγκου), και ακολουθούσαν τα μη μεταλλικά ορυκτά προϊόντα (9,2%), τα προϊόντα του τομέα της γεωργίας και συναφών τομέων (6,6%), τα βασικά μέταλλα και κατασκευασμένα μεταλλικά προϊόντα με εξαίρεση τον εξοπλισμό (3,9%), τα μεταλλεύματα και άλλα προϊόντα εξόρυξης και λατόμευσης (3,4%) και τις δευτερογενείς πρώτες ύλες και τα αστικά και άλλα απόβλητα (2,7%).
Μεταξύ των κρατών μελών, στην πρώτη θέση στις θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές στην ΕΕ παρέμειναν το 2023 οι Κάτω Χώρες (545 εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων). Ακολουθούσαν η Ιταλία με 501 εκατομμύρια τόνους και η Ισπανία με 472 εκατομμύρια τόνους. Οι τρεις πρώτες χώρες κατέγραψαν μειώσεις σε σύγκριση με το 2022, κατά 7,6%, 1,7% και 3,7% αντίστοιχα.
Μεταξύ των 22 χωρών της ΕΕ για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, οι 17 κατέγραψαν μείωση του όγκου των διακινούμενων εμπορευμάτων το 2023 σε σύγκριση με το 2022.
Οι μεγαλύτερες σχετικές μειώσεις καταγράφηκαν στην Εσθονία (-31,0%), τη Λετονία (-21,5%) και τη Φινλανδία (-9,0%). Η Κύπρος ήταν μια από τις χώρες όπου καταγράφηκε αύξηση στον όγκο εμπορίου, κατά 6,2%.